Как икономиката на гумените патета изплува над постоянно нарастващите разходи?
С колекционерска логика, TikTok подкрепа и топ локации в Лондон, Duck World остава на повърхността въпреки високите разходи и скептичните погледи
&format=webp)
Ако изглежда като патица, плува като патица и кряка като патица – все пак е възможно да е направена от каучук. Това със сигурност е едно добро описание за „жителите“ на Duck World – верига, позната със своите цветни бутикови магазини, разположени в сърцето на Лондон, която остава на повърхността въпреки сериозното свиване на традиционната търговия във Великобритания.
С над 700 разновидности, гумените патета на Duck World могат да бъдат облечени като супергерои, туристи и дори си имат свои собствени телефонни кабини. Сред любимите модели са „Spidy Duck“ – вдъхновено от Спайдърмен пате, както и „Telephone Booth“, което е любимец на туристите. Някои от патетата променят цвета си, други са керамични или пухкави – и не всички са създадени за ползване в банята, пише CNBC.
Въпреки че ритейл секторът на Острова е изправен пред сериозни предизвикателства, Duck World успява да се задържи в добра позиция, с четири физически магазина на територията на Лондон (включително и на престижни локации като Liverpool Street и London Bridge) и магазин в Маями.
Цените варират от £5 до над £100, което на фона на инфлационния натиск и значително по-малкото потребление повдига интересни въпроси, например: как изобщо оцелява икономиката на гумените патета?
„Последните няколко месеца са доста трудни“, признава Ирина Федотова – бивш специалист във финтех индустрията и съосновател на Duck World, в интервю за CNBC. Заедно с бизнес партньора си Филип Перкон те отварят своя първи магазин – който наричат „гнездото“ – през януари 2023 г., с мисията „да разпространяват щастие“.
Федотова признава, че бизнесът усеща негативния ефект от високата инфлация, увеличението на минималната заплата, както и съкращаването на облекченията по бизнес данъците – фактори, които са наложили повишение на цените.
Въпреки това тя вярва в Duck World и остава непоклатима: „Гумените патета винаги са били емблематичен сувенир.“ Освен туристите и ловците на подаръци, магазините привличат вниманието и на една неочаквана аудитория – поколението милениъл.
„Средностатистическият купувач, изненадващо, е представител на поколението милениъл“, казва тя.
В два от магазините на Duck World, наблюдавани от репортер на CNBC, се виждат деца, туристи, семейства. А клиентка споделя, че последната ѝ покупка е пате, което децата ѝ използват като мишена за стрелба с водни пистолети.
„Мисля, че подобни магазини си имат своите лоялни клиенти“, коментира анализаторът Джонатан Де Мело, CEO на JDM Retail. „Duck World е от онзи тип бизнеси, които имат определен имунитет към макроикономическия спад.“
Неговото мнение е, че веригата вероятно реализира „изключително висока“ печалба на бройка: „Брутният марж ще е минимум 70% – може би дори 80-85%, предвид ниските разходи за материали и производство.“
Голяма част от дизайните на патетата се създават на територията на Великобритания, но производството им се случва в Китай – което създава сериозни логистични и ценови предизвикателства на фона на тарифната война между Вашингтон и Пекин. През април 2024 г. митата, наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп, достигат трицифрени стойности.
„Вече търсим алтернатива на производството в Китай“, казва Федотова, но все пак добавя, че производството в САЩ не е икономически оправдано. Причината за това е доминиращата инфраструктура, както и капацитетът на Китай в производството на играчки.
И въпреки че някои брандове, като CelebriDucks, успяват да поддържат 100% американско производство, по данни на S&P Global Market Intelligence към края на май 2025 г. Китай все още държи 71.4% от световния износ на играчки, докато САЩ – едва 1.1%.

Така Duck World се оказва част от една по-глобална тенденция, наречена „treatonomics“ – икономика на малките удоволствия.
Според проучване, проведено от Barclays, 46% от британците през 2024 г. приоритизират „достъпните, дребни луксозни стоки, които повдигат настроението, като сладкиши и козметика“, дори при ограничения в бюджета си.
„Гумените патета попадат именно в тази категория“, казва Де Мело, въпреки че предупреждава: „Някои колекционерски мании са временно явление. Има таван на интереса, както и на пространството, което хората са склонни да посветят на подобни артикули.“
Психологът по потребителско поведение Катрин Янсон-Бойд от Anglia Ruskin University добавя още едно мнение: „Колекционерските предмети често се превръщат в символи на статус. Щом започнат да се разпространяват в TikTok, почти неизбежно е потребителите там да поискат същото – независимо какво е то.“
„Това може да се случи благодарение на щастлив момент, стремеж към принадлежност или идентичност“, казва тя, но все пак предупреждава, че икономическата реалност е неизбежен факт, който влияе на клиентите. „Купувачите се ръководят от портфейла си.“
С цените на наемите в Лондон, които със сигурност не прощават, някои потребители си задават въпроса: дали Duck World не е прекалено хубаво явление, за да оцелее в този свят?
„За мен е изненада колко често хора в интернет се питат: ‘Те да не перат пари?’“, разказва Федотова, като категорично отрича това твърдение. „Забавно е колко бързо хората обвиняват.“
Подозрения от този тип не са нищо ново за Великобритания. През последните години местните власти разследват поредица от американски „candy shops“ на Oxford Street, някои от които свързани с незаконна дейност.
Но все пак Duck World е легитимен бизнес, който реализира малка печалба за финансовата година до март 2024 г. А от Network Rail – наемодател на обекти от веригата – заявяват: „Магазините на Duck World са цветно и популярно допълнение към нашите поп-ъп пространства.“
„Престъпността е висока, данъците са високи, заплатите са високи – но гумените патета все пак изплуват на повърхността“, казва в заключение Федотова.