50 години от албума Fleetwood Mac: Чудо на случайността и перфекционизма
Албумът, който превърна групата в суперзвезди, ще бъде преиздаден по повод годишнината си, показвайки на света безкрайния си блясък
&format=webp)
С десетия си албум Fleetwood Mac правят пореден нов старт в една лъкатушеща кариера. Но именно албумът им от 1975 г., озаглавен просто „Fleetwood Mac“, изстрелва групата от скромни продажби към хитови сингли, престижни награди и десетилетия на турнета по арени.
В петък албумът получава юбилейно издание за 50-годишнината си - преиздаден на делукс винил, както и с нови пространствени ремикси в Atmos и съраунд звук на Blu-ray.
Половин век по-късно музиката продължава да сияе.
Fleetwood Mac отначало е изцяло британска група - Мик Флийтууд на барабаните, Джон МакВий на баса и тогавашната му съпруга Кристин МакВий на клавишни, вокали и в ролята на автор на песни.
Когато китаристът и фронтменът на групата я напуска, Флийтууд случайно чува дуета Стиви Никс и Линдзи Бъкингам. Това е момент на щастлива случайност - и началото на нова страница за бандата.
„Начинът, по който работим, когато пишем, е, че се опитваме да се препънем един към друг и после да изгладим нещата“, пише Флийтууд в автобиографията си Play On: Now, Then and Fleetwood Mac.
Преустроената група, чиито членове едва се познават, бързо открива мощна синергия.
Fleetwood Mac е един от онези аналогови албуми, които и днес звучат съвременно, най-вече заради съвършенството, което групата и съпродуцентът ѝ Кийт Олсън внасят във всеки слой от инструментите и вокалите - много преди дигиталната епоха на модерния монтаж и Auto-Tune.
Темпото може леко да варира, а вокалите са (напълно уместно) човешки, не свръхестествени. Но всяка песен все още звучи безупречно, пише Тhe New York Times.
В продължение на десетилетия албумът Fleetwood Mac и неговият грандиозен наследник от 1977 г. - Rumours - биват непрекъснато имитирани.
Те показват на цели поколения музиканти и продуценти как да смесват гласове и да карат китарите да блестят или жилят с прецизно оформени тонове.
Съвременното студийно продуциране често се обръща назад към Fleetwood Mac, заради стабилните барабани и безупречното смесване на акустични и електрически китари. Инди групи като Haim и boygenius са очевидни техни ученици.
През 1975 г. Fleetwood Mac не са били част от ничия „печеливша поп формула“.
След една кариера, достатъчно бурна, за да разпадне която и да е по-слаба група - с алкохол, наркотици, секти, лош мениджмънт, съдебни дела и изневери - Fleetwood Mac еволюира от британски блус-рок ветерани в англо-американска поп-рок формация.
Роденият в Калифорния китарист и автор на песни Боб Уелч е фронтмен на групата между 1970 и 1974 г. Като част от тази американизация, Флийтууд и семейство МакВий се местят в Лос Анджелис през 1974 г.
Когато Уелч внезапно напуска, Флийтууд си спомня, че вече е чул потенциален наследник.
Олсън, инженер и продуцент на Buckingham Nicks, пуска албума на Флийтууд. Той веднага разпознава впечатляващата китара във финалната песен „Frozen Love“. Не е сигурен дали трябва да добавя втора певица и авторка на песни в групата, която вече е Кристин МакВий, но - за негов късмет - Бъкингам и Никс вървят в комплект.
Стиви Никс е била сервитьорка, когато, все още в униформата си, тя и Бъкингам се срещнали с Флийтууд и семейство Макви в мексикански ресторант, за да обсъдят възможността да работят заедно. Пред чаша маргарита всички се съгласили.
Бъкингам и Никс донасят и силни нови песни, които вече изпълняват на живо: Monday Morning и Rhiannon.
Новата група разполага с ритъм секция, която никога не се натрапва. Вместо това тя поддържа фронтова линия, която понякога е единствен глас, друг път - пищна плетеница от китари и хармонии, пише NYT.
„В едноименния албум „Fleetwood Mac“ Флийтууд залага на дълбокия звук на томовете, а не на ефектните удари по каса и чинели. Бас линиите на Джон МакВий остават дискретно на основните тонове на акордите, само понякога се изкачват, за да задържат интереса.
Това самообладание в ритъма оставя обширно пространство за китари, клавиши и гласове: ненатрапчивото спокойствие на Кристин МакВий, дрезгавата настойчивост на Никс, напрегнатата енергия на Бъкингам. И някак си - тези толкова различни гласове се сливат“, пише музикалният критик Джон Парелес в статия за The New York Times.
„Fleetwood Mac“, както повечето албуми от аналоговата ера, е плод на интензивен работен период на шепа хора. (Според автобиографията на Флийтууд - горивото в студиото често е било кокаин.)
Това единство не продължава дълго. Вълненията в групата продължават и през следващите 50 напрегнати години - понякога с изключителни музикални резултати.