Туристите в Бордо бързо се стичат към лозята, за да опитат от прочутите червени вина на региона. На другия край на света предприемачът Ейдриън Чой се надява, че много скоро и Малайзия ще може да предложи подобно културно преживяване – но с най-противоречивия плод в света: дуриана.

В DurianBB Park в Куала Лумпур посетителите дегустират различни сортове от бодливия плод с размер на футболна топка – от сладкия Musang King до кремообразния Black Thorn, отглеждани във фермите на компанията. За да се предпазят от силната миризма, която често се сравнява със „застояло повръщано“, гостите носят ръкавици. За феновете обаче вкусът е сравним с карамел или дори с чийзкейк. „Това е отличителен вкус – или го обичаш, или го мразиш“, казва Чой, който носи титлата „Chief Dreamer“ на DurianBB.

Тропическият плод, който идва от Югоизточна Азия, отдавна е хит в Китай – най-големият му потребител в света. От 2017 г. насам, водени именно от китайския апетит, дурианите се превръщат в екзотичен подарък за младоженци и семействата им. Според доклад на HSBC от 2023 г., между 2022 и 2023 г. износът от региона е скочил с 400% на годишна база.

Все пак темпото на растеж при пресните плодове се забавя. „Смятам, че това е тенденция, която започва да отминава“, казва Арис Даканай, икономист за АСЕАН в HSBC и автор на доклада. „Фокусът вече не е кой може да произведе повече и да изпрати повече плодове в Китай, а кой може да измисли нещо иновативно – кой ще направи нещо различно с този плод.“

През 2024 г. Китай е внесъл 15.6 млрд. кг дуриан на стойност почти 7 млрд. долара, пише South China Morning Post, цитирани от CNN. Доскоро Тайланд държеше монопола върху износа, но вече Виетнам и Филипините също се включват в играта. Малайзия също получава зелена светлина да транспортира пресен дуриан до Китай и само за пет месеца успява да изнесе над 400 метрични тона.

DurianBB е част от тази нарастваща вълна – компанията е изпратила около 10 хил. плода за Китай. Но търговията с прясна продукция е сложна задача: дурианът в Малайзия узрява на дървото и има само няколко дни, за да стигне до клиента. Дъждовното време тази година значително намали реколтата, а конкуренцията вероятно ще натисне цените надолу.

Именно по тази причина Чой гледа отвъд суровия плод и инвестира в преживявания и брандове. DurianBB организира мюзикъл за деца, създава анимационни персонажи-дуриани, които вече се продават в Toys “R” Us, и развива тематични обекти.

Освен DurianBB Park в столицата, компанията управлява и DurianBB World – „мини тематичен парк“ с интерактивни игри, бар за десерти и ежедневни майсторски класове за историята и цикъла на плода.

През есента предстои официално откриване на DurianBB Academy – 30-акрова ферма край Куала Лумпур, която ще предлага карнавални игри, „магията на науката“ и курсове, посветени на дуриана.

„Искаме да доставяме щастие чрез дурианите“, казва Чой.

Според блог, посветен на плода, още през 2019 г. DurianBB е определен като „първата разпознаваема дуриан верига в света“. Компанията обаче не е сама – ферми в Куала Лумпур и Пенанг вече предлагат „дуриан бюфети“ и неограничени дегустации, а Чой вярва, че неговият бранд се отличава с „цялостното изживяване“.

Очевидно стратегията е работеща. Годишните приходи на DurianBB за 2024 г. достигат около 10 млн. долара, като са водени от сектора със сувенирите. Паралелно Малайзия активизира усилията да привлече китайски туристи – само за първите пет месеца на 2024 г. страната е приела 1.8 млн. посетители от Китай, след въвеждането на безвизов режим.

DurianBB отчита между 400 и 500 хил. посетители годишно, половината от които идват именно от Китай. С откриването на академията прогнозите са за 700–800 хил. туристи в рамките на година.

Апетитът към плода поражда и нови гастрономически експерименти в региона: ресторант в Банкок сервира дуриан омакесе; луксозен хотел в Хонконг предлага „следобеден чай от дуриан“ с панакота и пържен ориз; IKEA Hong Kong продава сладолед и кроасани с дуриан. В Китай Pizza Hut е реализирал 30 млн. дуриан пици само за 11 месеца през 2024 г.

Въпреки конкуренцията Чой гледа към бъдещето – в плановете му е създаването на DurianBB Universe в Сингапур, с тематичен парк, дегустации и курсове. „Искаме да отворим най-голямото интегрирано дуриан преживяване в света“, казва той. „Мислим за филми, телевизионни епизоди… Винаги имаме нови идеи.“