След балоните и кризите: Защо китайците вече търсят 5–10% доходност, а не 50%
За разлика от големите пазари като Нюйоркската фондова борса, където индивидуалните инвеститори представляват около 20%-25% от обемите на търговия, в Китай те движат 90% от ежедневната търговия
&format=webp)
Промяната не се случва за една нощ, особено на китайския фондов пазар, който често е сравняван с казино заради резките си колебания.
Все пак той е на малко повече от 30 години – юноша в сравнение със западните хъбове като Нюйоркската фондова борса, създадена през 1792 г., и Лондонската фондова борса, основана през 1801 г.
Но индивидуалните инвеститори в Китай стават все по-опитни, отчасти благодарение на тежки уроци и наплива на онлайн информация.
„Мисля, че реалният пазар е най-добрият учител. Реалните загуби“, казва пред CNBC Дзин Син, автор на китайска инвестиционна книга, чието заглавие се превежда като „Снежна топка на богатството: 10 години, 10-кратен ръст, основи на стойностното инвестиране“.
Преди около десетилетие местните са търсили годишна възвръщаемост от 30% до 50%, отхвърляйки едноцифрените печалби, казва той. За сравнение, S&P 500 и Dow Jones Industrial Average са донесли по-малко от 15% годишна възвръщаемост през последното десетилетие.
Оттогава обаче китайските инвеститори са станали по-мъдри. Спукването на китайския борсов балон през 2015 г., кризата в имотния сектор през 2020 г. и скандалите с финансови продукти като peer-to-peer кредитирането, които обещаваха двуцифрена възвръщаемост, заличиха много портфейли.
Сега инвеститорите в Китай са по-малко склонни да преследват истории за отделни акции, като същевременно държат позициите си по-дълго и се стремят към стабилна възвръщаемост от 5% до 10%, казва Дзин.
Той обаче отбелязва, че листваните компании в Китай все още имат да извървят дълъг път в приоритизирането на възвръщаемостта за акционерите чрез стимули като дивиденти или обратно изкупуване на акции - традиционна практика на Запада.
Индексът Shanghai Composite наскоро достигна 10-годишен връх, докато CSI300, който проследява 300-те най-големи и най-ликвидни акции, листвани в Шънджън и Шанхай, е на тригодишен връх.
Част от увеличението се дължи на индивидуалните инвеститори, които започват да разпределят част от спестяванията си на фона на очевидното облекчаване на търговското напрежение между САЩ и Китай и надеждите за икономическо възстановяване.
За разлика от големите пазари като Нюйоркската фондова борса, където индивидуалните инвеститори представляват около 20%-25% от обемите на търговия, в Китай те движат 90% от ежедневната търговия, според данни на HSBC.
Въпреки това, усилията за ребалансиране на пазара, за да се намали доминацията на индивидуалните инвеститори и да се насърчи растежът на дългосрочни институционални инвеститори като пенсионни фондове, застрахователни фондове и други, са помогнали за намаляване на волатилността, казва Арън Костело, ръководител на Азия в Cambridge Associates.
Пазарът на акции в континентален Китай, известен като A-shares, исторически е имал ценови колебания от 30%, казва той, отбелязвайки, че сега те са по-близо до 20%.
Но това все още е по-високо от 15% в САЩ и Европа, добавя той.
Годишно проучване на Shanghai Advanced Institute of Finance и Charles Schwab установява, че финансовата грамотност сред китайските домакинства се е подобрила през 2024 г.
За първи път жените са постигнали по-високи резултати от мъжете във финансовото планиране, показва още докладът.
Инвеститорите в Китай вече не търсят просто висока възвръщаемост. Те са по-загрижени за основната логика, както и за историята на даден фонд и неговия мениджър, според китайската компания за финансови услуги Noah, която управлява активи на клиенти с висока нетна стойност.
Информационна експлозия
Разпространението на финансови приложения и социални мрежи също е допринесло за разширяване на инвеститорското образование.
Преди пет години бившият сътрудник на J.P. Morgan Линдзи Зоу започва да публикува видеа за финанси и макроикономика в YouTube и китайския му еквивалент Bilibili.
Сега тя има над 2,5 милиона абонати в YouTube, над 6 милиона в Bilibili и повече от 10 милиона в Douyin.
Тя става толкова популярна, че това лято е била заобиколена от фенове, след като модерира панел в Пекин на годишното събитие на China AMC за популяризиране на нейните индексни фондове.
Съществува и „Red Rocket“, „мини“ приложение, достъпно в популярното китайско приложение за съобщения WeChat, което е привлякло 10 милиона потребители от стартирането си миналата година.
Приложението, което позволява на потребителите да анализират индекси и акции, е разработено от компанията за управление на фондове China AMC.
„Достъпът до финансова информация увеличава инвестициите в акции, подобрява диверсификацията на портфейла и повишава коригираната спрямо риска възвръщаемост, дори сред по-възрастни, по-малко образовани и по-малко заможни потребители“, според проучване, публикувано от Бърнард Йънг, професор по финанси в National University of Singapore Business School.
Тяхното изследване, което използва данни от анонимна голяма китайска онлайн инвестиционна платформа със 711 милиона активни потребители месечно, установява причинно-следствена връзка между излагането на дигитални финансови знания и подобреното инвестиционно поведение.
То също така установява, че визуалното съдържание има „значително по-голямо въздействие“ върху потребителите в сравнение с други формати.
„Появата на професионални платформи филтрира пазарния шум“, казва Уан Уей, изследовател в Tianjin University of Commerce, пред CNBC.
Но той предупреждава, че спекулациите все още съществуват на пазара, дори и сега да са по-концентрирани в сектори като електромобили или чипове.