Зад фасадата на лукса или как един кадър не означава, че някой живее богато
Манията на Gen Z да парадира с охолни ваканции в Instagram често няма нищо общо с реалния им живот, в който са задлъжняли и закъсняват с наема си
&format=webp)
Джон Морган e съосновател на консултантската компания Venture Smarter, който става ментор на млад предприемач от Gen Z.
С времето обаче той забелязва странно разминаване в живота на клиентката си и образа, който тя представя онлайн.
23-годишната жена прекарва година и половина в изграждане на образ на луксозна пътешественичка, който подсказва, че живее с поне 500 000 долара годишно, обяснява експертът.
В действителност, годишните й разходи са около… 12 000 долара, допълва той.
„Тя резервираше дневни карти за 200 долара в ексклузивни плажни клубове в Маями и си правеше 400 снимки за шест часа“, разказа Морган пред CNBC.
След това публикуваше снимките в продължение на осем седмици, за да създаде впечатлението, че често отсяда в луксозни курорти.
Но това не е всичко.
Морган твърди, че клиентката му е предлага заплащане на портиери в луксозните хотели в замяна на това да я пуснат вътре за малко.
За 50 долара бакшиш й позволяваха достъп до басейните на покрива и фоайетата на Four Seasons, за да си направи 30-минутни фотосесии.
Илюзията проработва.
Акаунтът на клиентката му в Instagram събира 85 000 последователи, привлечени от нейния на пръв поглед екстравагантен начин на живот.
Но целта не била само влияние – а и монетизация.
Тя разглеждаше фалшивото си луксозно съдържание като бизнес инвестиция, което в крайна сметка й донесе партньорства с марки на стойност 180 000 долара годишно.
Измисленият образ в социалните мрежи става машина за печелене на пари.
Лукс, финансиран с дългове
Според проучване, проведено през април, поколението Z е похарчило средно 11 766 долара – повече от всяко друго – за пътувания през лятото на 2024 г., според данни от пазара за туристически застраховки Squaremouth.
През 2025 г. 31% от поколението Z планират да вземат кредит, за да платят летните си почивки, според проучване на финансовата компания Bankrate.
За някои обаче луксозните почивки са само фасада.
Управителят на недвижими имоти в САЩ Даниел Ривера е преживял подобно нещо с една от наемателките си.
24-годишната жена публикувала снимки от Airbnb апартамент в Маями за 400 долара на нощ, въпреки че закъснявала с три седмици за месечния си наем от 1800 долара, разказва Ривера.
„По-късно тя призна, че е споделила този луксозен апартамент с шестима приятели за една нощ, за да направи перфектни снимки край басейна. Снимките създаваха впечатлението, че става дума за луксозна ваканция от една седмица.“
Ривера споделя, че заявленията за настаняване, които получава от поколението Z, често разкриват подробности за това как те си позволяват охолен живот.
„По време на проверките на наемателите забелязах, че 30% повече заявления показват скорошни запитвания за кредити, често обозначени като „финансиране на почивка“, казва той и допълва, че те често имат висок коефициент на задлъжнялост и изчерпани кредитни карти.
Потребител в Reddit наскоро задава въпроса как Gen Z плаща за чести пътувания, особено тези, които са в края на тийнейджърските си години и в началото на 20-те.
Един как коментира решението си друг потребител, решил да му отговори.
„Беше ли това финансово безотговорно? Да. Повечето хора казаха ли ми, че прахосвам парите си и че трябва да спестявам? Да. Бих ли го направил отново? 1000%“. Определяш приоритетите си в живота и се справяш с последствията.“
Фалшиво представяне
Ривера споменава други наематели, които идват само да оглеждат къщи в богати квартали в Ню Джърси, като Монклер и Шорт Хилс, но правят снимки, които създават впечатлението, че живеят там.
Мохд Ризуан, директор на луксозната туристическа компания Travelosei, базирана в Ню Делхи, също отчита промяна в начина, по който по-младите поколения представят ваканциите си онлайн.
„Вместо да документират цялото пътуване, те подчертават само „най-инстаграмните моменти“, което прави пътуването да изглежда по-екстравагантно, отколкото е в действителност“, допълва той.