„Харченето за отмъщение“ след пандемията все още продължава, но в една част на света тенденцията се обръща в противоположна посока – „спестяване за отмъщение“.

Вместо да харчат за импулсивни покупки, младите хора в Китай спестяват все по-яростно, тъй като втората по големина икономика в света продължава да е в криза.

Спестяването за отмъщение се превърна в тенденция в китайските социални медии, където младжите си поставят крайни месечни цели за спестяване, пише CNBC.

Бюджет за храна – 1,40 долара на месец

26-годишна потребителка с никнейм Little Zhai Zhai подробно описва опитите да съкрати месечните си разходи до едва 300 китайски юана (41,28 долара), като във видео показва как е ограничила дневните си разходи за храна до едва 10 юана (1,38 долара).

Други намират "партньори за спестяване" в социалните мрежи. Те образуват спестовен кръг, който гарантира, че членовете му се придържат към целите си.

Сред мерките за спестяване е и храненето в обществени трапезарии, обикновено за възрастни хора, където прясната храна се продава на сравнително ниски цени.

„Китайските младежи имат манталитет на спестовност за отмъщение“, обяснява Шон Рейн, управляващ директор на China Market Research Group.

„За разлика от младежите които през 2010 г. харчеха повече, отколкото изкарваха, и вземаха пари назаем, за да си купуват модни вещи като чанти Gucci и iPhone, днес младите китайци спестяват повече“, допълва той пред CNBC.

"Обратно потребление" и "Пестелива икономика"

Други признаци, че младите китайци са все по-спестовни в разходите си, са тенденции като "обратно потребление" и "пестелива икономика". Първата се отнася до по-съзнателни усилия за намаляване на разходите, докато втората означава активно търсене на отстъпки и сделки при пазаруване.

Това е в рязък контраст с по-широката тенденция сред младите хора по цял свят, особено сред Gen Z (родените между 1997 и 2012 г.), които финансират разходите си, като например пътувания, чрез дългове.

Според доклад на Intuit за индекса на благосъстоянието, 73% от представителите на поколението Z в САЩ твърдят, че вместо да увеличат спестяванията си, предпочитат да имат по-добро качество на живот, отколкото пари в банка.

"Нямаме избор", освен да харчим по-малко

„Младите хора вероятно усещат същото, което и всички останали: икономиката просто не върви добре“, обяснява Кристофър Бедор, заместник-директор по изследванията на Китай в Gavekal Dragonomics.

Според неотдавнашен доклад на Китайската народна банка през първото тримесечие на 2024 г. общият размер на депозитите на домакинствата в юани бележи ръст от 11,8% на годишна база.

Макар че БВП на Китай през първото тримесечие надмина очакванията и отбеляза 5,3% годишен ръст, прогнозите все още сочат продължаващо забавяне, като Международният валутен фонд предвижда 4,5% ръст през 2025 г.

Трудностите се усложняват от свития пазар на труда, който е особено лош за младите хора, заявиха експерти пред CNBC.

„За някои от младите хора причината да не искат да харчат е, че не могат да си намерят работа или са установили, че е по-трудно да увеличат доходите си. Те нямат друг избор, освен да харчат по-малко“, обяснява Дзя Миао, доцент в Нюйоркския университет в Шанхай.

Безработицата сред младежите на възраст между 16 и 24 години е била 14,2% през май, което е доста над средното за страната от 5%.

Макар че няма официална статистика за заплатите на висшисти, проучване установи, че средната месечна заплата на специалистите с бакалавърска степен през 2023 г., е била 6 050 юана (832 долара) или само с 1% повече в сравнение с предходната година, според доклади, събрани от MyCOS research и публикувани в местните медии.

"Увереността и хъсът на младите хора са изчезнали. Ще са необходими години на пазарен бум, преди те да се почувстват комфортно, за да започнат да харчат", допълва директорът на China Market Research Group.