В Абу Даби наричат тази зона The Empty Quarter, но веднъж в годината там изобщо не прилича на пустиня.

Преди да се види, това може да бъде чуто.

Стотици превозни средства пресичат пясъците, а ревът на двигателите ехти с пълна мощ над дюните.

Шумът продължава цяла нощ, правейки съня в близкия периметър невъзможен.

Не, че някой иска да спи.

„В Лива не се спи“, разказва пред CNN Джинджър Кроук, 23-годишен ентусиаст по моторни спортове, който се включва в състезанието, пристигайки от Нидерландия и допълва:

„Това е лудост.“

Всяка година Международният фестивал в Лива привлича тълпи от фенове на високия адреналин дълбоко в The Empty Quarter, пустинята, простираща се от Обединените арабски емирства до Саудитска Арабия.

На три часа път с кола от Абу Даби, пейзажът е почти пуст през по-голямата част от годината. През декември той се превръща в мечта за автомобилните ентусиасти.

„Всичко, което можете да си представите, свързано с офроуд карането, можете да намерите там.“, допълва Кроук, който вече планира четвъртото си участие.

„Газ до дупка или нищо“

Местните за първи път виждат потенциала на оазиса Лива за моторни спортове преди повече от две десетилетия.

Събират се на състезания със своите офроуд автомобили на дюната Мореб, най-високата в региона с над 300 метра. Предизвикателството е просто: да се стигне до върха.

През 2004 г. е създаден официален фестивал, който се разраства стабилно. През 2024 г. привлича над 600 000 посетители, според организаторите на събитието.

Наред с моторните спортове се оформя и културна програма, включваща фойерверки всяка вечер. Но основната атракция – състезанието по дюната Мореб, остава същата.

„Всички се следят едновременно, докато се изкачват. Чакат да се случи нещо.“, казва Кроук.

Зрителите аплодират пилотите, но дюната е плашеща. На арабски Moreeb означава „ужасяващ“. А Кроук допълва:

„Ако гумите ви не са достатъчно големи, окачването не е достатъчно добро, няма да можете да се изкачите. Не можеш да се страхуваш, или даваш пълна газ, или нищо.“

По-малко ужасяващи дюни служат като препятствия в състезанията dune-bashing, където коли и камиони се носят и дрифтират из пустинята, оставяйки изгорели газове и облаци пясък след себе си.

„Беше като град от Mad Max, казва 32-годишният канадски инфлуенсър Кристиан ЛьоБлан, който се включва миналата година.

„Имаше огромни светлини, които осветяваха дюните, и като се приближихме, видяхме колите, които караха нагоре-надолу. Когато се приближихме още, чух хаоса.“

Смесване с местните

Въпреки мащаба си, фестивалът в Лива остава по съшество местно събитие.

„Това беше типично емирско събитие“, казва ЛьоБлан. Необузданата енергия на фестивала, добавя той, би била трудна за представяне в родната му страна.

„В Канада това определено не би било възможно. На фестивала в Абу Даби имаше камиони, които ревяха нагоре-надолу с цялата си мощност. Никога не съм виждал нещо подобно. Беше оглушително шумно.“

Тазгодишното събитие, което ще се проведе от 12 декември до 3 януари, ще включва основните атракции, направили Лива известна: соколарство, състезания с камили, балони с горещ въздух, новогодишно празненство и стотици продавачи на местна храна.

„Колкото повече лудост, толкова по-добре“

За повечето хора привлекателността се крие в свободата да карат по едни от най-трудните терени в света, заобиколени от други любители на силни усещания.

„Всяка година намираш нови приятели. Всички пият кафе и чай, и правят барбекюта заедно.“, допълва Кроук.

Посетителите нощуват в палатки или в колите си, унесени – или държани будни, от рева на двигателите.

„Паркирам колата на върха на хълма и когато се събудя, отварям вратата и виждам колите и къмпингуващите на пясъка“, казва Кроук.

Не всички обаче са фенове на Международния фестивал в Лива. Според официалния му уебсайт, миналата година са изразходвани над 11 милиона литра гориво. Замърсяването и шумът са неизбежни.

Но за тези, които се наслаждават на рева на V8 двигател, това е несравнимо усещане. Както казва Кроук:

„Обичаме го. Колкото повече лудост, толкова по-добре.“