Как скучната Oracle отново стана готина
Основана в края на 70-те години на миналия век заради секретен проект с ЦРУ, дълги години компанията беше в периферията на най-новите тенденции, но това се променя с бърза скорост

В края на 70-те години на миналия век стартираща компания, основана от Лари Елисън и двама негови колеги програмисти, получава голям шанс под формата на договор с ЦРУ за създаване на програма за база данни с кодово име Oracle. По-късно цялата компания е кръстена на този проект.
Сега, почти 50 години след основаването си, гигантът в областта на базите данни и софтуера за предприятия получава нов голям шанс. Той се превърна в ключов играч в бума на изкуствения интелект, като неговият бизнес с облачни изчисления помага да се отговори на огромното търсене на изчислителна мощност за приложения, базирани на технологията. Едно от най-известните му партньорства е с лидера в бранша OpenAI, който според информациите по-рано този месец се е съгласил да плати на Oracle 300 милиарда долара за пет години за пространство в център за данни.
Впечатляващите прогнози за растеж на облачния бизнес Oracle, изложени в последния отчет за приходите от миналата седмица, изстреляха нагоре акциите на компанията. Те са се повишили с повече от 80% от началото на тази година, изпреварвайки тези на Nvidia, Google, Meta и Microsoft. Този скок закратко направи Елисън, сега председател и най-голям акционер на компанията, най-богатият човек в света.
Подобно на Nvidia, която беше известна като нишова компания за процесори за игри, преди да започне да произвежда незаменими AI чипове, неотдавнашният възход на Oracle е пример за това как ветераните от Силициевата долина виждат нов живот и възможности в ерата на AI, пише в свой анализ, посветен на компанията, CNN.
„Това е повратна точка за Oracle“, казва старшият портфолио мениджър на Synovus Trust Company Даниел Морган пред медията, сравнявайки я с момента, в който бизнесът с AI чипове на Nvidia започна да изпреварва този с игрите. „Преди година Oracle беше компания, която се луташе и се опитваше да намери пътя си, а сега изведнъж имаме масивно потвърждение, че стратегията ѝ дава резултати“.
Oracle може да спечели още позитиви, ако участва в сделка за прехвърляне на контрола върху дейността на популярното приложение за социални медии TikTok в САЩ на американска компания. Представители на Белия дом заявиха в понеделник, че рамката за такава сделка е почти готова, като се очаква разговор между президента Доналд Тръмп и китайския президент Си Дзинпин в петък.
Не е ясно кой е потенциалният купувач в сделката, но Oracle преди това беше считана за основен кандидат за придобиване на приложението. Oracle започна да хоства данните на TikTok в САЩ през 2020 г. като част от усилията да се успокоят опасенията за националната сигурност на страната. Поемането на пълен или частичен контрол над дейността на социалната мрежа в САЩ би дало на Oracle достъп до едно от най-популярните приложения в света и до 170 милиона американски потребители, както и до възможностите за приходи от реклама, които идват с него.
От закъснял до ключов играч в облачния бизнес
Oracle закъснява с навлизането си в облачния бизнес, изоставайки от други големи играчи като Amazon Web Services, Google Cloud и Microsoft Azure. През 2008 г. Елисън дори определя технологията като „пълна безсмислица“.
И макар да остава по-малък от другите „хиперскалери“, бизнесът с облачни изчисления на Oracle започва да се променя през 2022 г. – годината, в която ChatGPT беше пуснат на пазара – когато компаниите за изкуствен интелект осъзнаха, че изграждането на големи езикови модели ще изисква огромна изчислителна мощ, казва за CNN анализаторът на Morningstar Люк Янг. По думите му близките отношения на Oracle с Nvidia също са дали на компанията по-лесен достъп до търсените AI чипове, необходими за захранване на бързоразвиващия се бизнес с центрове за данни.
По време на обявяването на финансовите резултати миналата седмица, главният изпълнителен директор на Oracle Сафра Кац заяви, че приходите от облачната инфраструктура на компанията се очаква да нараснат със 77% - до 18 милиарда долара - през фискалната 2026 година и да достигнат 144 милиарда до 2030 година. Това се дължи до голяма степен на огромния скок в „остатъчните задължения за изпълнение“ (RPO) – или договорените бъдещи приходи, които компанията очаква да събере – които са се увеличили с 359% на годишна база до 455 милиарда долара през последното тримесечие. Според Кац Oracle е подписала четири договора за милиарди с три различни клиента през тримесечието.
Брайън Уайт, технологичен анализатор в инвестиционната компания Monness, Crespi, Hardt & Co, нарича това „лесна работа“ за Oracle, тъй като търсенето на капацитет на центрове за данни в AI индустрията продължава да надвишава предлагането. По думите му компанията „изживява своята AI мечтата“.
Тясното партньорство на Oracle с OpenAI помогна за легитимирането ѝ в областта на изкуствения интелект. През януари Елисън обяви, че Oracle ще се присъедини към инициатива на стойност 500 милиарда долара за създаване на нова компания, Stargate, която да инвестира в изграждането на повече инфраструктура за изкуствен интелект в САЩ.
Това може дори да му даде предимство пред други големи играчи в областта на центровете за данни, като Google или Microsoft, защото Oracle не изгражда свой собствен голям езиков модел, който иначе би заемал част от пространството. Това гарантира на компанията повече изчислителна мощност за отдаване под наем.
„Това е от полза както за нея, така и за цялата екосистема на изкуствения интелект“, казва Ян.
Основните дейности на Oracle в областта на базите данни и софтуера също отбелязват доста стабилен растеж, което осигурява средствата за продължаване на капиталоемкия процес на изграждане на по-голям капацитет на центровете за данни. Компанията отчете капиталови разходи в размер на над 27 милиарда долара само за първото тримесечие.
Тези основни бизнес единици генерират „около 70% от приходите им“, казва Морган. „Ако успеят да постигнат някакъв успех с центъра за данни и инфраструктурата като услуга, ще бъде просто черешката на тортата за тях. Те не зависят от това“.
Все пак, за да поддържа агресивните си прогнози за растеж, Oracle ще се нуждае от AI компаниите да продължат да плащат за допълнителна изчислителна мощност, дори и някои наблюдатели на индустрията да започнат да поставят под въпрос възвръщаемостта на тези скъпи инвестиции.
„Виждаме сценарий, при който общото търсене на изкуствен интелект е по-ниско от нашите очаквания, и ако това се случи, Oracle може да понесе по-тежък удар от другите три хиперскалера, защото е относително малък играч в цялата екосистема“, казва Ян. „Ако изкуственият интелект не се разраства толкова бързо, колкото очакваме, тези RPO може да не бъдат толкова големи, колкото са днес“.