Съоснователят на Ben & Jerry’s Джери Грийнфийлд напуска компанията, която създаде преди близо половин век с аргумента, че базираната във Върмонт марка е изгубила своята независимост, след като британският собственик Unilever сложи край на социалния ѝ активизъм.

В писмо до потребителска организация, споделено с Financial Times и цитирано от медията, Грийнфийлд заявява, че вече не може „с чиста съвест“ да остане служител на бизнес, който е бил „заглушен“ от Unilever, въпреки споразумението при сливането, което е трябвало да защити социалната мисия на марката.

„Тази независимост съществуваше в немалка степен именно благодарение на уникалното споразумение за сливане“, пише Грийнфийлд. „Изключително разочароващо е да стигна до заключението, че тази независимост – самата основа на продажбата ни на Unilever – вече е изгубена.“

Оставката му е поредната глава в спора, започнал след като през 2021 г. Unilever се отметна от договореността Ben & Jerry’s да спре продажбите на сладолед в окупираните палестински територии, след вълна от недоволство в Израел.

Грийнфийлд и Бен Коен създават Ben & Jerry’s през 1978 г. във Върмонт, като марката става известна с вкусове като Phish Food и Chunky Monkey. След продажбата на Unilever през 2000 г. двамата остават служители на бранда, за да помогнат за опазването на социалната му мисия, макар да нямат контрол върху операциите.

Писмото на Грийнфийлд идва в момент, когато Unilever се готви да отдели своя сладоледен бизнес – включващ и марки като Wall’s и Magnum – през ноември. Новата компания, The Magnum Ice Cream Company (TMICC), ще бъде листвана в Амстердам, с вторични листинги в Лондон и Ню Йорк.

Преди първия капиталов пазарен ден на TMICC миналата седмица, Коен и Грийнфийлд публикуваха отворено писмо до борда и потенциалните инвеститори, в което настояват марката да бъде „освободена“ и твърдят, че чрез ерозия на социалната мисия Unilever е обезценила Ben & Jerry’s.

Коен и Грийнфийлд търсят инвеститори, за да изкупят обратно компанията, но Unilever многократно е отхвърлял идеята, настоявайки, че тя не е за продан. Коен каза пред FT миналата седмица, че вече има интерес от инвеститори с достатъчно средства за оферта.

„Проблемът е, че Unilever и Magnum не искат да продават и затова не позволяват на тези потенциални инвеститори да видят финансовите данни“, коментира той. Коен не уточнява кои са инвеститорите, но подчертава, че те споделят ценностите на марката.

Независимият борд на Ben & Jerry’s, създаден като част от споразумението за сливане, за да защитава ценностите на марката, съди Unilever за нарушаване на договора, твърдейки, че компанията-майка пречи на бранда да изразява позиции по социални и политически въпроси.

„Това е невероятен разход на енергия и време за двете страни“, казва Коен. „Те твърдят, че вярват в социалната мисия на Ben & Jerry’s, но я възпрепятстват. Ако я обичаш, пусни я да върви.“

Говорител на TMICC заяви, че компанията ще бъде „завинаги благодарна“ на Джери за ролята му в създаването на Ben & Jerry’s, но че „не е съгласна с неговата гледна точка“ и се е опитала да води „конструктивен разговор“ с двамата съоснователи за укрепването на марката.

В изявление за FT главният изпълнителен директор на TMICC Петер тер Кулве коментира, че спорът между двете страни е „прост“ въпрос на управление.

Компанията, по думите му, е била в синхрон с борда на Ben & Jerry’s „в продължение на много дълго време“, докато той не е започнал „да преинтерпретира“ оригинално споразумение за покупка.