Robinhood пуска разплащателни сметки с най-високата лихва в САЩ
Бизнесът с разплащателни и спестовни сметки е необятна територия. Редица финтех компании започнаха да навлизат на това поле, което до скоро бе доминирано единствено от традиционните банкови институции.
Такива планове обяви и щатската компания за търговия с акции и криптовалути Robinhood, чийто съосновател е българинът Владимир Тенев.
Нещо повече – стартъпът, оценяван на близо 6 млрд. долара, смята да навлезе на този пазар с гръм и трясък - така както го направи с услугата си за борсова търговия, която набързо придоби широка популярност поради революционния си подход да не начислява комисиони на потребителите при всяка една трансакция.
Компанията на Тенев ще предлага разплащателни (наричани checking accounts в САЩ, бел. ред.) и спестовни сметки на потребителите в САЩ с безпрецедентната лихва от 3%. Това е най-високият лихвен процент, предлаган в САЩ, където средната лихва по спестовните сметки възлиза на едва 0.10%.
За сравнение, втората най-висока лихва по такава сметка в Щатите възлиза на 2.25% и се предлага от BBVA, сочи справка в Bankrate.com, предава Forbes.
Основана през 2013 г., Robinhood изгради стабилна клиентска база от 6 млн. потребители, които се радват на търговия с криптовалути и борсови актии без начисляването на комисиони при сделки.
Компанията генерира приходи от отстъпките, които получава от брокерите, когато пренасочи дадена трансакция за изпълнение. Също така, стартъпът печели от начисляването на лихва върху наличните средства по акаунтите на потребителите в платформата, както и от премиум услугите си.
Този бизнес модел изгради компания с 300 души персонал, оценявана на 5.6 млрд. долара. По изчисления на Forbes, в 6-те милиона регистрации на тяхната платформа потребителите държат активи за десетки милиарди долара.
От Robinhood не коментират тази тема и не са предоставяли официални данни за размера на средствата.
Защо Robinhood навлиза на щатския пазар за разплащателни и спестовни сметки?
Оснвоната причина може да се търси в разширяването на пазарния дял. Новият продукт на компанията ще привлече дори още повече потребители, дори в краткосрочен план Robinhood да оперира тази услуга на загуба.
Съоснователят и изпълнителен директор (съвместно с Тенев) Байджу Бат коментира, че стартъпът цели потребителите да имат достъп до всички финансови услуги на едно място, така че да не се налага да ги търсят на друго място.
Така новите разплащателни и спестовни сметки на Robinhood няма да имат изискване за минимален размер на средствата по тях, няма да таксуват овърдрафта, нито трансакциите в чужбина. С други думи, компанията залага на изкушаващо високи лихви, без да поставя ограничения по финансовите продукти, за разлика от конкурентите си на пазара в САЩ.
Най-общо казано, разплащателните сметки на американския пазар предлагат бърз достъп до парите на потребителите, като начисляват лихва в тяхна полза, докато спестовните сметки работят по същия начин, но с поставени ограничения, като лимитиран брой тегления на суми месечно, минимални наличности и прочее.
Класическите депозити пък се различават от преходните два продукта по това, че вървят с фиксирана лихва и предварително определени дати, на които е разрешено да се теглят средства от тях.
Robinhood ще работи с нова дебитна карта на Mastercard, която ще може да се използва без такси на 75 хил. банкомата на територията на САЩ. Доставките на дебитната карта ще започнат през януари следващата година.
Тъй като Robinhood не разполага с банков лицент, компанията си партнира с базирната в Охайо Sutton Bank конкретно за предлагането на новите услуги.
По думите на Байджу Бат, Robinhood планира пускането на разплащателни сметки от 2 години. Но обявяването на новината сега съвпада с промените в щатската икономика, която се намира в последен стадий на повишения, тъй като търговските обеми започват да намаляват, а лихвите да се вдигат.
Тези процеси дават повече основания на потребителите да преместят парите си от брокерските акаунти, които не предоставят лихви. Така новите продукти на Robinhood навярно ще съумеят да хванат именно тези процеси, още повече с доста високата лихва от 3%, която предлагат.
За да финансира високия лихвен процент, стартъпът ще инвестира депозитите на потребителите в други инструменти, като държавни ценни книжа, казва Бат.
Тъй като краткосрочната доходност по ДЦК е под лихвата от 3%, Robinhood първоначално ще оперира новите си услуги на загуба. Това ще се компенсира в известна степен от таксите, събирани при търговците, когато потребителите платят с дебитната карта за покупка.
Като цяло обаче и това няма да е достатъчно за пълна компенсация на разходите, свързани с предложената висока лихва, така че оперирането на загуба в краткосрочен план изглежда като избор на самата компания.
Новите високолихвени сметки са доста красноречив ход от страна на Robinhood. Размерът на предлагания доход от 3% е избран в търсене на възможно най-високата лихва, която може да си позволи компанията, така че все пак да продължи да има печеливш бизнес в дългосрочен план, казва Бат.
Той посочва, че това не е промоционална лихва, която ще бъде свалена скоро след като потребителите се прехвърлят на нея.
Рон Шевлин, директор Проучвания в банковия консултант Cornerstone Advisors, смята, че много финтех компании обмислят възможността да откраднат пазарен дял от големите банки.
„Тe вярват, че има недоволство сред клиентите спрямо техните банки. Когато си на 24 години, нямаш семейство, реалността е, че не ти пука с коя банка правиш бизнес”, казва той.
Шевлин посочва анкета от 2017 г., която показва, че 57% от милениалите работят с големите банки, докато едва 1% използват дигитални финтех компании.
Това означава, че има голямо поле за проникване на дигиталните услуги, като е трудно да се предвиди до къде ще стигне всичко и с каква скорост ще става изменението на пазарната реалност.
Така например, за стартъпа от Сан Франциско Chime бяха нужни 4 години, за да бъде премината мизата от 2 млн. разкрити сметки, като понастоящем компанията се радва на 200 хил. нови потребители месечно. Chime предлага дебитни карти с 1% кеш бек и 2% лихва, като за нея чакат 23 хил. потребители.
Изпълнителният директор на компанията Empower Уорън Хогарт смята, че ще достигне до 1 млн. потребители за 18 месеца. Той дава за пример Европа.
По думите му, ако се вгледаме в трите нови финтех банки на континента - Monzo, Revolut и N26, през първите 2 години и половина от тяхното създаване общо са успели да привлекат 4 млн. разкрити сметки. Ако този темп се запази, то те ще имат общо 20 млн. сметки до края на 2020 г., смята Хогарт.
Така или иначе, няма да е лесно на финтех компаниите да се борят с огромните банки, които разполагат с активи за трилиони. Robinhood обаче изглежда са готови за това предизвикателство.