Какво би се случило, ако Walmart спре да продава оръжие в САЩ?
Walmart е огромен бизнес в САЩ. Веригата за търговия на дребно обхваща цялата страна.
В нея потребителите могат да намерят буквално всичко, а пазарната доминация на тази корпорация навява размисли на тема що е то монопол.
Благодарение на либералния режим за търговия и притежание на оръжие в САЩ, пушка е нещо, което можете да намерите без никакви проблеми в обектите на Walmart. Поради всичко това в наши дни търговската верига се явява един от най-големите търговци на оръжие в света.
През уикенда САЩ бяха окървавени от две масови стрелби, като една от тях се случи именно в обект на компанията в Ел Пасо, Тексас. Това провокира разпалване на добре познатия дебат „за” и „против” либералния американски режим относно оръжията. Активисти призоваха за пореден път Walmart да спре да продава оръжия.
Кризата обаче често може да бъде трансформирана във възможност. Така, отвъд политиката относно оръжията в САЩ, прекратяването на продажбата на пушки и пистолети от страна на Walmart всъщност може да се окаже уместен бизнес ход за корпорацията.
По думите на Бърт Фликинджър III, управляващ директор на консултантската компания Strategic Resources Group, търговията на дребно с оръжие не е бизнес, обещаващ висок маржин. „Броят на хората, които практикуват лов и риболов, намаля драстично”, казва той, цитиран от CNN.
Според него Walmart са под натиск да намерят повече пространство в обектите си за играчки, на фона на закриването на веригата Toys "R" Us през миналата година. Бизнесът с играчки е сред най-бързорастящите сегменти за компанията, като обещава още по-висок растеж, стига да бъде осигурена достатъчно наличност, казва Фликинджър.
„Оръжията и мунициите бяха важни за Walmart през 20 век, може би и през първото десетилетие на този век. Но те намаляват, докато други сегменти, като играчките и продуктите за домашни любимци, растат. Това е най-голямата възможност за компанията в последните 25 години”, казва той.
Все пак не е лесно за търговец на дребно да изостави част от бизнеса си, независимо по каква причина.
Веригата CVS понесе удар в продажбите си, след като се отказа от тютюневите продукти, обяснявайки решението си с това, че продажбата на продукти, вредящи на здравето, не съвпада с нейните ценности и мисия.
Друг подобен пример е веригата Dick's Sporting Goods. Компанията се обяви против насилието и изтегли оръжията си, подходящи за нападение, като освен това спря да продава оръжие на лица под 21-годишна възраст. Решението бе взето след масова стрелба в гимназия в Паркленд, Флорида, през февруари миналата година.
Изпълнителният директор на Dick's Sporting Goods Ед Стак се превърна в лидер на усилията за затягане на контрола за притежание на оръжие в САЩ.
Позицията на компанията обаче не бе посрещната радушно от любителите на оръжието, които призоваха да се бойкотира търговската верига. Така продажбите на компанията понесоха удар през последната година, като част от него се дължи на горепосоченото забавяне при риболова и лова.
В отговор на резултатите, Dick's Sporting Goods изтегли всички оръжия и стоки за лов от редица свои магазини: десет през миналата година и други 125 през тази година.
Пилотните десет магазина показват, че решението е увеличило общите продажби, тъй като освободеното пространство е запълнено с други стоки.
В зависимост от резултатите при другите 125 магазина, компанията може изобщо да се откаже от търговията с продукти за лов. Решението се очаква по-късно през тази година.
„Ловната индустрия е изправена пред насрещни ветрове”, каза Стак през инвеститори преди три месеца.
Засега обаче Walmart ще продължат да продават огнестрелни оръжия и муниции за тях.
„Към този момент нашите политики остават такива, каквито са”, казва говорител на компанията. „Продължаваме да сме съкрушени от загубата на животи, като понастоящем фокусът ни е насочен към подкрепа на нашите сътрудници, клиенти и общността на Ел Пасо”, добавя той.
Walmart не продава всякакви видове оръжие. Компанията спря да продава полуавтоматични оръжия през 2015 г., като само в Аляска компанията търгува с пистолети. Освен това не се продават оръжия на хора под 21-годишна възраст - политика, която бе въведена от компанията след стрелбата в Парксленд миналата година.
Walmart не посочва какви са приходите от продажба на оръжие. Два от основните конкуренти Target и Amazon не търгуват с огнестрелно оръжие. Така Walmart, който е най-големият търговец на дребно в САЩ, реално се конкурира с независими малки търговци на оръжие.