Магнит за драма: Най-силните моменти на Илон Мъск през 2023 г.
„Не се ли забавлявате?!“
Крясъкът на Ръсел Кроу от арената за гладиаторски битки пред пълен с публика Колизеум от филма Gladiator е любимият цитат на Илон Мъск, според неговия биограф Уолтър Айзъксън.
Братът на Мъск, Кимбал, казва пред автора на книгата за основателя на Tesla, че Илон е "магнит за драма". Той добавя: "Това е неговата потребност, темата на живота му."
Този импулс се прояви с пълна сила през 2023 г.
The Guardian очертава няколко от най-забележителните истории, свързани с Илон Мъск през тази година.
Бой в клетка с Марк Зъкърбърг
В един момент през 2023 г. изглежда, че Мъск стига твърде далеч в любовта си към Gladiator, след като предизвиква основателя на Facebook на бой заради плановете му да пусне конкурента на Twitter, наречен Threads.
В отговор на съобщенията, че Зъкърбърг възнамерява да пусне платформата, Мъск написа: "Готов съм за мач в клетка, ако и той е готов." Генералният директор на Meta отговори на заканата в Instagram: "Изпрати ми локация".
Италианският министър на културата дори заяви, че обсъжда с Мъск провеждането на битката на историческо място в Рим.
В същото време обаче Мъск спомена за проблем с рамото, който може да се нуждае от операция, предизвикваки съмнение за това колко сериозен е бил.
Марк Зъкърбърг реши, че опонентът му не е искрен и отмени двубоя през август, като публикува в Threads: "Мисля, че всички можем да се съгласим, че Илон не е сериозен и е време да продължим напред."
Ребрандирането на Twitter
Когато купи Twitter през октомври миналата година, Мъск заяви, че "птицата е освободена". През юли той обяви, че социалната мрежа ще бъде ребрандирана като X, премахвайки отличителното синьо лого.
Преименуването е част от визията на Мъск за превръщането на услугата за микроблогинг в "приложение за всичко" по модела на WeChat - китайската платформа, която позволява на потребителите да изпълняват множество функции - от изпращане на съобщения до поръчка на такси и плащане на сметки.
X продължава да зависи от рекламата за по-голямата част от приходите си и все още не е многостранният бизнес, който Мъск предвижда.
През април 2023 г. той потвърди, че досега е уволнил над 80% от цялата работна сила на Twitter, като е пощадил само 1500 от около 8000 служители.
Cybertruck започна доставките
Tesla започна доставки в САЩ на своя специфично изглеждащ и силно рекламиран електрически пикап Cybertruck през ноември.
На уебсайта си Tesla твърди, че футуристичното електрическо превозно средство е „създадено за всяка планета“, като е „достатъчно издръжливо и здраво, за да отиде навсякъде“.
Мнозина си спомниха тези хвалби след популярно видео, което показва как натоварен с коледно дърво Cybertruck се опитва да се качи по заснежен офроуд хълм в Националната гора Станислаус в Калифорния, теглен от пикап на Ford.
В резултат на това в социалните медии бе разпространена фразата „спортно безполезно превозно средство“, докато други потребители пък твърдяха, че проблемът се дължи повече на неопитен шофьор и по-малко на самия Cybertruck, отбелязвайки, че други пикапи също засядат на заснежени хълмове.
Цената на автомобила стартира от $60 990, като най-скъпата версия струва $100 000.
Напускането на рекламодателите
Кризата с приходите на X се задълбочи през ноември, когато скандал, свързан с антисемитизъм, погълна платформата. Първо, американската група Media Matters заяви, че е установила, че реклами на компании, сред които IBM, Apple и Oracle, се поставят заедно с антисемитско съдържание в платформата. Непосредствено след това Мъск се съгласи с публикация в X която твърди, че еврейските общности прокарват "омраза срещу белите".
За X проблемът се оказва труден за пренебрегване. Спорът бързо се превърна в огромно търговско главоболие за компанията, като от миналата сряда поне дузина водещи световни компании спряха разходите за реклама. Сред тях са Disney, IBM, Fox Sports и дори Европейската комисия.
Собственикът на платформата се извини, след като определи въпросния туит като "най-глупавия" си пост в социалните мрежи. Но въпреки това, той се нахвърли върху рекламодателите, които напуснаха X заради нарастващия антисемитизъм.
"Не искам те да рекламират", заяви Мъск на срещата на върха DealBook Summit на New York Times. "Ако някой смята да ме изнудва с реклама или пари, да си ходи. Go fuck yourself!", заяви Мъск в нецензурното си послание.
Мъск се извини за антисемитския пост, но наруга напусналите X рекламодатели
Oтново в надпреварата за изкуствен интелект
През март Илон Мъск (съосновател на OpenAI) и други технологични специалисти и експерти, включително съоснователят на Apple Стив Возняк, подписаха отворено писмо, в което призоваха за шестмесечна пауза в създаването на мощни системи за AI. Тъй като това не се случи, Мъск реши, че е по-добре да се включи отново в надпреварата с нова компания: xAI.
Технолидерът заяви, че неговата система ще бъде безопасна, защото ще бъде "максимално любопитна" към човечеството. Първият инструмент на xAI е Grok – чатбот, който се отличава със саркастични отговори, които могат да бъдат и нецензурирани.
Дезинформацията вкарва X в затруднение
През декември Европейският съюз откри официална процедура за нарушение срещу X съгласно Закона за цифровите услуги (DSA), който влезе в сила през август. Предполагаемите нарушения на DSA, който налага стандарти за безопасност на платформите за социални медии, включват нарушаване на задълженията за противодействие на незаконно съдържание и дезинформация.
ЕК добави, че приоритетно ще проведе задълбочено разследване и ще продължи да събира доказателства чрез изпращане на допълнителни искания за информация, провеждане на интервюта и проверки.
След нападенията на Хамас срещу Израел на 7 октомври еврокомисарят по промишлеността Тиери Бретон изпрати писма до X, Meta, TikTok и Alphabet (Google), в които им напомни за задълженията им по DSA за справяне с вредното и незаконно съдържание.
Платформите отговориха незабавно на Бретон, като изтъкнаха стъпките, които са предприели, за да спрат дезинформацията в своите платформи, но Мъск оспори обвиненията в дезинформация, отправени от европейския политик.