Представете си следното: къща с плесен, щети от течове, термити и порутен покрив, намираща се в малко градче. Не говорите езика на местните. Това не е точно мечтаната имотна сделка, нали?

За Рубия Даниелс обаче една разнебитена постройка в Сицилия се превръща във вълнуваща възможност да построи дома на мечтите си – и не ѝ струва почти нищо да започне, разказва CNBC.

Даниелс, 50-годишна американка от Бъркли, Калифорния, е една от стотиците, възползвали се от предложението, което влезе в новините по цял свят – дом в Италия за 1 евро.

В края на миналото десетилетие редица италиански градчета се прочуха с разпродажбата на порутени имоти на цена от 1 евро, или приблизително $1,05. Целта? Привличане на чужди инвеститори, които да закупят постройките, да ги реновират и да се нанесат в тях, за да спре обезлюдяването на тези райони.

Разбира се, има уловка. В някои селища покупката срещу 1 евро е символична и е едва началото на низ от разходи. Другаде наддаването за имоти започва от 1 евро, но цената може доста да набъбне.

Има и едно важно условие – новодомците трябва да завършват реновирането на своите жилища в определен срок, обикновено три години. Разходите за това обаче лесно достигат десетки хиляди евро.

Тъй като всяко населено място само управлява своята програма, няма точна информация колко са разпродадените имоти на територията на Италия към днешна дата. Според експерти обаче кампаниите са привлекли хиляди посетители, които впоследствие са си закупили евтини къщи.

Колко всъщност струва да реновираш имот за 1 евро в Италия? Оправдани ли са стресът и разходите, свързани с реализацията на толкова голям презокеански проект?

Трансформацията на едно историческо градче евро по евро

За първи път – през 2008 г., кампанията e предложена от арт критика Виторио Сгарби. По това време той е кмет на Салеми в Южна Сицилия, където десетки домове са унищожени от земетресение през 1968 г.

Оттогава идеята му е възприета от десетки общини в цяла Италия. Сред най-известните е Мусомели, на около два часа път с кола от Палермо, където за 1 евро са продадени над 100 жилища, но и около 200 „премиум“ имота, чиято стартова цена е 5000 евро, тъй като се нуждаят от по-малко ремонтни дейности.

Според Тоти Нигрели – заместник-кмет на Мусомели и отговорник за програмата, многото продажби се дължат на нейния уебсайт, в който подробно е обяснено как желаещите могат да организират огледи. Десетки запитвания пристигат „веднага“ след пускането му през 2017 г., обяснява той пред CNBC. Първият имот за 1 евро в града е продаден на белгийски гражданин в рамките на две седмици.

Рубия Даниелс е сред няколкото американци, които притежават жилище в градчето. Тя научава за кампанията от своя съпруг, който прочита за нея в интернет. Даниелс, която е страстен пътешественик, веднага резервира хотел и полет за Сицилия, за да провери дали тази възможност не е твърде хубава, за да е истина.

Дни след пристигането си в Мусомели през пролетта на 2019 г. тя се обажда на своя съпруг, за да му съобщи, че двамата вече са собственици не на един, а на цели три имота за 1 евро. Рубия Даниелс работи в строителния бранш, затова вместо огромно количество предстояща работа, тя вижда пред себе си крайния резултат от три мечтани проекта – ваканционно жилище, ресторант и уелнес център.

Когато хвърля око на трите постройки, тя добива представа колко точно ще струва мечтата ѝ. Цената на всеки от имотите е 1 евро, но Даниелс трябва да доплати по 500 евро комисиона и по 2800 евро за изповядване на сделките. Това прави грубо 3300 евро на имот. Тя приема предизвикателството и се връща в Мусомели през лятото със своите съпруг и девер и пет куфара строителни материали.

Към момента Даниелс е насочила усилията си към ваканционното жилище. По първоначални сметки реновирането му струва около $20 000 – за нова кухня, мраморни повърхности, каменни стени и камина в банята. Години по-късно вече е похарчила $35 000 и се надява да не надвиши $40 000. Работата е много, но самият процес е все така вълнуващ, колкото през първия ден, споделя тя пред CNBC.

Даниелс строи къщата на мечтите си. „Не бих могла да направя това в Калифорния, тъй като разходите биха били много по-големи“, казва тя. Намерението ѝ е да отсяда в имота, когато е в отпуск, а след като се пенсионира – да раздели времето си между Калифорния и Сицилия.

Американката е толкова голям фен на инициативата, че приканва приятели и роднини да последват примера ѝ. На едно от своите пътувания до Мусомели тя взима със себе си други двама калифорнийци – Алфредо Рамирес и майка му Елена.

Алфредо, който работи в сферата на услугите, е удивен от ценовата разлика. Площта, която може да получи в Мусомели срещу $16 000, в Петалума, Калифорния би му струвала $330 000.

4 000 000 мига на обезсърчение

На около час с кола от Мусомели се намира село Самбука ди Сичилия. През 2019 г. то става интернет хит, след като местната управа обявява стари имоти на търг с начална цена от 1 евро. Именно там Мередит Табоун купува и реновира собствена къща за 1 евро.

Към онзи момент тя проучва възможността да получи италианско гражданство, тъй като част от семейството ѝ живее в Италия, преди да имигрира в САЩ. Научава за кампанията в Сицилия от свой приятел. „Помислих, че е твърде хубаво, за да е истина, но когато проверих и видях името Самбука… това е селото, в което е живял прадядо ми, преди да дойде в САЩ през 1902 година“, разказва Табоун.

В един от последните дни на търга тя предлага сумата от 5555 евро за имот, който не е виждала. „Мнозина ме предупредиха, че това може да е измама и че мога да загубя много пари“, спомня си Табоун. През май 2019 г. тя получава имейл, че е спечелила търга. Плаща дължимото, както и някои данъци и такси, с които покупката възлиза на общо 5900 евро или $6200.

За първи път Мередит Табоун посещава новия си дом в Самбука ди Сичилия през юни 2019 г. После купува съседната постройка от собственика за 22 000 евро (малко над $23 000). По-голямата площ означава повече пространство за мечтаната ваканционна къща, но и по-високи разходи за реновиране. Първоначалният бюджет от 40 000 евро за обновяването на около 60 квадрата нараства до 140 000 евро за 250 квадрата.

През следващите 4 години Табоун посещава Самбука за по няколко седмици, за да наглежда местната строителна бригада. Работниците събарят стени, за да обединят двата имота, изравняват пода във всички 18 стаички, подсилват конструкцията срещу земетресения, изграждат две големи тераси и разширяват кухнята, трапезарията и хола.

Ремонтните дейности струват на Табоун 425 000 евро, или около $446 000. „От подаването на ценовото предложение, новината за спечеления търг и целия процес по реновиране преживях 4 000 000 мига на обезсърчение, изтощение и размисли как да продължа напред“, споделя тя.

Въпреки това „никога не съм чувствала, че не съм на правилното място, че този проект не е за мен или че не бива да живея тук“, казва американката и добавя: „Научих много за семейството си. За мен това беше специално, тъй като баща ми почина още докато бях в гимназията.“

Когато неочаквани предизвикателства объркат плановете

За жалост, не всички реновации приключват успешно. Такъв е случаят на 59-годишния Дани МакКюбин – австралиец, който научава за кампанията в Мусомели, докато живее в Лондон. Той посещава Сицилия през пролетта на 2019 г. и оглежда 28 имота, преди да направи своя избор.

Визията му е по-различна от повечето – той не търси жилище, а място за благотворителна организация за оползотворяване на храна. След като 17 години работи по кампании на Джейми Оливър, МакКюбин се вдъхновява от впечатлението си, че много възрастни хора и семейства в Мусомели нямат достъп до прясна храна.

Пандемията забавя плановете на австралиеца, а през 10-те месеца, в които той не може да мръдне от Лондон, имотът се наводнява. Когато МакКюбин най-сетне успява да се върне в Сицилия, прогнозните разходи за реновиране – 15 000 евро, са се удвоили. Затова той решава да върне къщата на агенцията срещу 1 евро и наема друго помещение в центъра на града. Понастоящем благотворителната му организация – The Good Kitchen, се помещава в съседство, а наемът и консумативите струват на МакКюбин 400 евро месечно.

МакКюбин споделя, че не съжалява за нищо. Благодарен е, че кампанията го отвежда в Мусомели и му помага да се установи там. Месните също се радват, че той е част от общността. Всяка седмица доброволци на The Good Kitchen „спасяват“ излишна храна от близките супермаркети, като доставят пакети на нуждаещи се семейства в района или организират безплатен обяд.

„Мечтата ми е един ден да можем да осигурим заетост, особено на младите в града“, казва австралиецът.

Прилив на чужд капитал, работни места, туристи и новодомци

В Мусомели кампанията вече има положителен ефект – привлича чуждестранни инвестиции и посетители и създава заетост, казва заместник-кметът Нигрели. През 50-те години на 20-и век в града живеят около 16 000 души. През 80-те обаче техният брой намалява, тъй като младите се насочват към Северна Италия с цел образование или по-добри кариерни възможности. Днес населението е около 9900.

В Мусомели – както в повечето малки населени места в Сицилия, няма университет. Затова градчето предлага заетост основно в сферата на строителството, земеделието и търговията. Поради липсата на възможности младежката безработица засяга около 32% от сицилианците на възраст 15-29 г. в целия регион. Процентът е сред най-високите в Италия.

Когато все пак се върнат, младите усещат ограниченията на Мусомели. Федерика Прециозо, 37 г., напуска града, за да учи в Палермо, Милано и Лондон. Връща се, за да работи като учител и да отглежда децата си, но споделя, че ѝ е трудно да гледа как приятелите ѝ постепенно си тръгват. Тя подкрепя кампанията за 1 евро, тъй като мащабните ремонтни дейности създават заетост за дърводелци, водопроводчици, електротехници и други. Инициативата дори привлича група аржентински лекари и разрешава проблема с недостига на медицински лица.

Макар някои посетители да не купуват имоти в Мусомели, местните ресторанти, хотели и магазини приветстват туристопотока. Само през първата година на кампанията туристическият сектор в града бележи 3000% ръст, казва Нигрели.

През последните 7 години управата в Мусомели е продала почти всичките си 1-еврови имоти, което също е показател за успеха на инициативата. Останали са едва около дузина, казва местният брокер Натали Милацо. Предлагат се и над 100 „премиум“ жилища, много от които са собственост на семейства, напуснали града или наследили няколко имота. Те възприемат големия интерес от страна на чужденците като възможност за печалба.

Многото чуждестранни инвеститори и посетители водят до поскъпване на имотите. По думите на Нигрели продажните цени и наемите са скочили с до 100%. Това може да се превърне в проблем за прииждащите купувачи, които живеят под наем, докато в новите им жилища текат ремонтни дейности. От друга страна, според заместник-кмета приблизително 90% от жителите на Мусомели вече имат собствен дом, така че ценовият ръст почти не се отразява на местната общност.

Заместник-кметът споделя, че няколко общини в Сицилия го търсят за насоки относно собствените си кампании за 1 евро. Отскоро той консултира управата в Калтанисета.

Поглед в бъдещето: „Най-важно е уважението към стария град.“

През 2021 г. група млади професионалисти в Камарата, Сицилия основава неправителствената организация StreetTo, която работи съвместно с управата на града по рекламирането на 1-еврови имоти сред чужденците. До момента инициативата е привлякла шепа млади купувачи и двойки, които се местят в Камарата и работят дистанционно, разказва 31-годишната доброволка Мартина Гирачело. „Най-важно е уважението към стария град“, смята тя.

Джанлука Милитело, на 38 г., казва, че работата в StreetTo е един от основните начини за младите да си осигурят по-добро бъдеще в Камарата. „Искаме да сме заобиколени от хора, които могат да обогатят живота ни тук“, допълва той.

Според Даниелс и Табоун инвестицията си е струвала приключението. Цените в Мусомели и Самбука са съвсем достъпни – човек може да вечеря навън срещу 10 евро или по-малко, а самолетен билет до друга европейска държава или до Африка струва около 45 евро, казва Табоун.

Още едно предимство е лежерният начин на живот в Сицилия, включително обедната почивка, която продължава чак до 4:00 следобед. Табоун, която управлява собствен консултантски бизнес, казва, че по-бавното темпо я кара „да се фокусира върху личното си удовлетворение“, вместо върху работата.

Местните приоритизират свободното време и социализацията. Този манталитет допринася за по-малко стрес в ежедневието, казва Даниелс. „Хората тук консумират повече алкохол, никотин и въглехидрати, но живеят по-дълго, отколкото на повечето места“, посочва тя. „Смятам, че това се дължи на ниските нива на напрежение и на факта, че общността е много активна“, добавя американката.

Според Рубия Даниелс подобни програми за реновиране на стари сгради са много полезни, отчасти защото са устойчиви. „Унищожили сме толкова много природа по целия свят, за да строим, вместо да използваме вече съществуващи постройки“, отбелязва тя.

Мередит Табоун пък е щастлива от възможността да научи семейната си история и счита кампанията в Самбука за „огромен успех“, тъй като привлича внимание към селото. Тя страни от чужденците, които искат да купят стар имот с инвестиционна цел. „Благодарна съм, че не познавам хора с такива намерения, защото не искам Самбука да се превърне в Airbnb село“, споделя американката.

Тя няма никакво намерение да продава дома си, въпреки многото предложения. „Имам братовчедка, на която съм казала, че може да използва къщата, ако почина преди нея. След това имотът ще бъде дарен на селото“, казва Табоун.