Крайбрежни пясъци и овощни градини: Как Валенсия стана зелената столица на Европа
Градът разполага с 5 милиона квадратни метра зелени площи, 97% от жителите му живеят до парк
Валенсия отдавна е един от най-слънчевите градове в Испания, благодарение на отличното си географско разположение на Средиземно море. Сега тя може да претендира и за най-устойчивия град на Стария континент, след като спечели престижната титла "Зелена столица на Европа".
Европейската комисия изчислява, че Валенсия разполага с 5 милиона квадратни метра зелени площи. Според доклада на Комисията 97% от жителите на града живеят на по-малко от 300 метра от голяма зелена площ - независимо дали става дума за популярните широки пясъчни плажове на Средиземно море или блатистата лагуна Албуфера, където се отглежда ориз за паеля.
Титлата "Зелена столица" се присъжда ежегодно на град в Европа, който дава екологичен пример за подражание на останалите, а Европейската комисия отпуска 600 000 евро на победителя за финансиране на различни устойчиви програми. Истинската награда обаче е маркетинговият тласък, който идва със сертифицираните зелени референции на дадения град.
Сред предишните победители са Талин, Естония, и Осло, Норвегия.
"Мисля, че това е признание от страна на европейската общност за нашата обща работа", казва Паола Льобет, съветник по туризъм и иновации във Валенсия. "Това е нещо, което ние, като общност, изграждаме от години в рамките на кварталите си. Защитаваме овощните си градини, плажовете си, морето, природния парк Албуфера."
Бъдещите посетители трябва само да погледнат картата на града, за да видят най-яркия пример за размера на зелените площи във Валенсия - природния парк Турия - деветкилометрово преобразувано речно корито, което пресича града.
След смъртоносно наводнение през 1957 г. реката е пренасочена и Турия е предвидена да се превърне в многолентова магистрала. Обществената опозиция обаче осуетява тези планове, като дава началото на движение, което настоява за повече зелени площи в центъра на града. Днес Турия се е превърнала в ценно общинско пространство: зелена лента, която свързва овощните градини в покрайнините на града със Средиземно море. През уикендите многото спортни съоръжения в парка са домакин на футболни, ръгби и бейзболни мачове, а жителите на града могат да се насладят на хапване на открито под горичките от баобаб и кипариси. В същото време катерачи и любители акробати могат да изпробват уменията си в катеренето или спускането по някои от средновековните каменни мостове, които все още пресичат парка.
Там се намира и Градът на изкуствата и науките, футуристичният шедьовър на валенсианския архитект Сантяго Калатрава, който днес е една от най-големите забележителности на града. Ярките бели извивки и скелетните подпори му придават космически дизайн, което го прави любимо място за снимки на научнофантастични филми и сериали - от "Междузвездни войни" до "Западен свят".
Турия функционира и като устойчива транспортна магистрала. По дължината на парка минават обозначени пътеки, което го прави идеален за избягване на уличния трафик за пътуващите с велосипеди и електрически скутери.
Любовта към колоезденето е това, което кара Джузепе Греци, преселил се от Италия във Валенсия, да се включи в местната политика и в крайна сметка да стане съветник по устойчива мобилност в града в продължение на осем години. Най-голямата му гордост е, че е увеличил броя на велосипедните алеи в града с повече от 50%.
"Градът е плосък. Времето е перфектно! Исках да мога да карам колело навсякъде", казва той, цитиран от CNN, след като присъства на среща на общността за обсъждане на статута на Валенсия като зелена столица. "Ние преобразихме града. Гордея се, че съм част от това. Въведохме толкова много политики за защита на обществените пространства, за да направим града по-зелен, с повече пешеходни зони и да намалим замърсяването."
По време на неговия мандат Валенсия инвестира значителни средства в устойчив транспорт, разширявайки нова линия на метрото, инсталирайки обществени велосипеди и увеличавайки до близо 200 километра велоалеите, които се свързват с няколко "зелени маршрута" извън града.
По време на пандемията Валенсия предприема различни инициатива за превръщането на няколко зони с интензивен трафик в пешеходни, включително централното кръгово кръстовище на града, където се намира кметството.
Даровете на природата
Другото предимство на цялата тази зеленина е богатството от плодове и зеленчуци, което дава тя на Валенсия. Градът е заобиколен от La Huerta - повече от 120 кв. км овощни градини и зеленчукови парцели, чиято продукция се продава на общинските пазари. Европейската комисия отличи района и програмата за храна на града, тъй като тя покрива препоръките отглеждането и преработката на храни да се случва на същото място, където се продават и консумират, за да се намалят транспортните разходи и въглеродните емисии.
Mercado Central е подходящ пример за това. Близо 300 търговци на плодове, зеленчуци, риба и месо продават стоката си в огромна модернистична зала. И въпреки че вече се е превърнал в популярна туристическа атракция, пазарът все още се използва от местните жители. Даже нещо повече - според статистиката 80% от клиентите на Mercado Central са местни жители.
Политически сблъсъци
Пред града обаче все още стоят големи екологични предизвикателства. Не на последно място, те са свързани с променящата се политическа обстановка.
Кандидатурата за "Зелена столица" на Валенсия е инициирана при предишната администрация на града - коалиция от леви партии, известна като "Компромис". Но след изборите през 2023 г. на власт идва коалиция между дясноцентристката Народна партия и крайнодясната Vox - партия, която отрича изменението на климата.
Това притеснява Джузепе Греци, бивш съветник по въпросите на устойчивата мобилност.
"Много от нашите проекти просто спряха. Много от тях са парализирани от сегашната администрация", казва той. "Така че ние сме много притеснени за това дали ще бъдат продължени. Защото тази стратегия не трябва да бъде партийна, не трябва да бъде привързана само към една партия. В нея трябва да участват всички жители на града".
Паола Льобет, настоящ съветник по въпросите на туризма и иновациите, обаче казва, че макар някои проекти да се преоценяват, настоящата администрация все още се стреми към постигане на целите за устойчивост:
"Може би имаме различен начин за постигане на целите си, различни обществени политики. Но целта все още е една и съща: да имаме устойчив град и по-добро качество на живот както за хората, които живеят тук, така и за тези, които идват да ни посетят."
Една от горещите точки е търговското пристанище и круизният терминал на Валенсия. В момента се разглежда предложение за неговото разширяване, което може да доведе десетки хиляди нови туристи годишно. Настоящата администрация проучва и възможността за добавяне на нови директни полети от САЩ до международното летище във Валенсия.
Градове като Барселона и Венеция обаче вече изпитват трудности да се справят с огромния брой пристигащи туристи и дори работещите в сферата на туризма се опасяват, че Валенсия може да бъде сполетяна от същата съдба.
"Налагането на ограничение на туризма, независимо дали става дума за круизни кораби или самолети, могат да се окажат задължителни в един момент", казва местен екскурзовод пред CNN. "Притеснявам се, че броят на туристите ще стане неустойчив."
За Льобет това означава да се използват технологиите, за да се облекчи въздействието на туризма върху Валенсия. Тя е започнала проект за изготвяне на "топлинни карти" на града, които туристите и екскурзоводите могат да използват, за да покажат кои райони са по-натоварени, да предложат алтернативни маршрути и да насърчат туристите да посетят други обекти в града.
"Разполагаме с много данни. Измерваме замърсяването на въздуха; звуковото замърсяване и започваме проект за въглеродните емисии. Искаме въздействието на туристите да бъде положително. Знаете, че 70% от заетостта в града зависи от сектора на услугите, който е абсолютно свързан с туризма”, категорична е Льобет.
Може би най-видимото екологично предизвикателство е традицията, наречена "Фалас" и представляваща пролетна буря от шум, цветове и пищност, която нанася сериозни екологични щети. Десетки хиляди се стичат в града всяка година през март, за да участват в поредица от паради - гигантски цветни статуи се излагат в кварталите на града, а след това се запалват в кулминационния край на фестивала. Резултатът често е черен дим от горящ полистирол и продукти на петролна основа.
Устойчиви традиции
Тази година, в чест на статута си на зелена столица, Валенсия празнува първия в историята си "Зелен Фалас", като предоставя финансиране на кварталите за строителство на декорите с екологични алтернативи като папиемаше, дърво и оризови стебла. Целта е до 2030 г. фестивалът да се празнува с изцяло устойчиви материали.
Тази година централният елемент на “Фалас” е гигантска статуя, която в момента се изгражда пред кметството, наречена "2 гълъба, 1 клон". Апелът за мир изобразява двойка бели гълъби, носещи маслинова клонка. Структурата е изградена от дърво, папиемаше и пенообразна алтернатива на полистирена, направена от растителни остатъци като отпадъци от преработката на пшеница и зърнени култури.
Все пак Льобет признава, че е трудно “Фалас” да се превърне в наистина екологично събитие, но организаторите му се стремят поне да създадат по-устойчива традиция.
"Работим с различни участници във фестивала, за да бъдем по-добри по отношение на използването на пластмаса и отпадъци, както и на вода. Всяка година се опитваме да сме малко по-добри в това”, казва тя. "Но в града има повече от 100 000 гости за събитието, така че това наистина е начин на живот."