Янис Варуфакис пред Wired: Технофеодализмът уби капитализма
Ние сме облачни поданици, които произвеждат капитал, казва бившият гръцки министър на финансите
Технологичните гиганти сринаха капитализма. Това е аргументът на бившия гръцки министър на финансите Янис Варуфакис в интервю за Wired, който стана известен с опитите си да защити затъналата в дългове Гърция от германските ѝ кредитори. Варуфакис така и не успя да си върне славата от 2015 г. Но той остана отявлен представител на левицата. След неуспешна кампания за място в Европейския парламент през 2019 г. той планира да се кандидатира отново през юни тази година. Този път неговият противник не е Берлин или банките. Това са технологичните компании, които той обвинява, че изкривяват икономиката и същевременно настройват хората едни срещу други.
Варуфакис е и плодовит автор. 17-ата му книга Технофеодализмът, написана като писмо до неговия любопитен към технологиите баща, е хроника на еволюцията на капитализма от рекламния бум през 60-те години на миналия век, през Уолстрийт по време на 80-те, до финансовата криза и пандемията.
В книгата си той твърди, че Apple, Facebook и Amazon са променили икономиката дотолкова, че сега тя прилича на средновековната феодална система в Европа.
Технологичните гиганти са господарите, а всички останали са селяни, които обработват земята си без особена компенсация.
Според Варуфакис всеки път, когато публикувате в X, вие по същество работите в имението на Илон Мъск като средновековен крепостен селянин. От своя страна той не ви плаща. Но безплатният ви труд му идва добре, като увеличава стойността на компанията му. Колкото повече активни потребители има в Х, толкова повече реклами или абонаменти могат да бъдат продавани. В Google Maps, твърди той, потребителите подобряват продукта, предупреждавайки системата за задръствания по техния маршрут.
За феодалната система в технологиите
Печалбата е двигател на капитализма, а рентата - на феодализма, посочва Варуфакис пред Wired. Сега сме преминали от едната система към другата благодарение на тази нова форма на свръхмощен, пеещ и танцуващ капитал. Той е облачен и алгоритмичен. Ако съм прав, това създава нови цифрови феодални владения като Amazon и Airbnb, където основният начин на извличане на богатство е под формата не на печалба, а на рента, добавя той.
„Вижте Apple Store. Ако произвеждате приложение, компанията може да удържи 30 процента от печалбата ви чрез комисионна такса. Това е наем. Точно като рента на земя. Един вид Apple Store да е феодално владение. Така че моят аргумент не е, че сме се върнали от капитализма към феодализма, обяснява бившият финансов министър на Гърция и добавя:
Моят аргумент е, че сме преминали напред към нова система, която има много от характеристиките на феодализма, но е една крачка пред капитализма. За да сигнализирам за това, добавих думата техно.
За другите платформи и цифровите стойности
Facebook е класически облачен феод. Тя създава облачен капитал, който е привлекателен за вас, за мен, за други хора, които искат да общуват помежду си - да си намерят приятели, да публикуват своите възгледи или новини за кучето или котката си. И така, вие сте привлечени в тази крепост, а следващата стъпка на Зъкърбърг беше да привлече в същата крепост издатели и рекламодатели, за да им продаде вниманието на потребителите, отбелязва Варуфакис.
Той ползва концепцията ”еншитификация” на канадския журналист Кори Доктороу като пример за процеса в социалната мрежа. Тя се отнася за процеса, при който качеството на цифровите платформи се влошава с течение на времето, като се преминава от обслужване на потребителите към приоритизиране на печалбите и интересите на бизнес клиентите.
“Вие сте издател, чувствате се чудесно, защото продажбите ви се увеличават чрез Facebook. Изведнъж откривате, че трябва да плащате по-висок наем за облака, за да бъдете отново популярен, например да плащате за реклами, за да могат клиентите да намерят продукта ви. Това е типичен облачен капитализъм, който произвежда технофеодализъм“, казва Варуфакис.
За фрагментацията на феодализма
Компанията, която произвежда електрическите велосипеди, продавани в Alibaba или Amazon, е васален капиталист. По-голямата част от маржа на печалбата на това предприятие се удържа от Джеф Безос под формата на наем за облак, отбелязва още Варуфакис.
На второ място са облачните пролетарии. Погледнете работниците в складовете на Amazon, които са наблюдавани от алгоритми. А третата категория сме ние. Наричам ни облачни поданици. Защото паралелът с крепостните селяни е, че ние полагаме доброволен безплатен труд. Няма значение дали го ползваме, или не. Всеки път, когато качвате видеоклип в Tiktok, във Facebook, в Instagram, вие увеличавате капитала на тези компании. Ние добавяме чрез нашия труд или нашето движение, или нашето съществуване, обяснява Варуфакис и продължава:
По този начин сме крепостни селяни, но сме и облачни селяни, които произвеждат капитал. Това никога не се е случвало в световната история.
“Да речем, че си партнираме с модна марка. Отиваме в търговския център и наемаме магазин, като наемът е фиксиран. Той не е пропорционален на нашите продажби. Колкото повече пари печелим, толкова по-висок е маржът на съотношението цена/наем. При магазина на Apple те получават 30 процента от всички продажби. Това изобщо не е едно и също нещо. Това е еквивалент на поземлената рента, която феодалът е извличал от васалните капиталисти", посочва финансисът.
"Когато имате такава голяма сума пари, извлечена под формата на облачен наем, тези пари изчезват от кръговия поток на доходите. Според моите изчисления между 35 и 40 % от БВП се изсмукват от циркулация чрез облачната рента, а това означава, че в икономиката има по-малко пари. Инвестициите са ниски, следователно има по-малко добри и качествени работни места в останалата част на икономиката“, добавя Варуфакис пред Wired.
За недоволството
"Сега, като преподавател, забелязвам ефекта върху децата в университетите във Великобритания, в Австралия, в Гърция и в САЩ. Забелязвам, че днешните студенти се страхуват да водят разговор лице в лице. Те искат безопасно пространство. Не искат в клас да им се представят предизвикателни идеи. Те протестират - ще ви изгонят от университета, ако кажете нещо, което ги разстройва, за каквото и да било. Това не е начин за управление на демокрация или на цивилизовано общество", коментира Варуфакис и посочва:
Недоволстващите винаги питат: Защо се случва това? Да им дадем отговор по начин, който е смислен за тях, е изключително полезно. Това е в основата на всяка възможност за демокрация. Защото, за да има демокрация, не е достатъчно да можеш да гласуваш на всеки четири или пет години. Необходими са хора, които разбират какво се случва, които са информирани за причините за глобалните проблеми.
Според Варуфакис, ако хората не разбират откъде идва несъгласието им, тогава е лесно да станат жертва на ксенофобия, на женомразство, на расизъм. "Тогава те могат да кажат: това е евреинът. Това е мюсюлманинът. Това е чужденецът. Това е британецът. Това е германецът, каквото и да е. Тогава хората се хващат за прости решения, което е началото на фашизма.“
За фашизма
Във Франция почти 45% от населението подкрепят един неофашист - Марин льо Пен. В Италия имаме министър-председател неофашист - Джорджа Мелони, казва финансистът. По думите му това не е дело на технофеодализма, защото той е дошъл по-късно. "Това, което се случи е, че възходът на облачния капитал и изсмукването на пари от кръговия поток на доходите увеличава недоволството в хората. В същото време имате алгоритми, които правят пари и натрупват капитал до степен, в която се мразим едни други. Омразата е горивото на фашизма. Така че ако смесите недоволството, факта, че повечето хора не могат да свържат двата края, и добавите омразата, която се подсилва от алгоритмите, това е фашизъм", смята Варуфакис.
За решението
В икономически план трябва незабавно да въведем данък върху облаците. Да обложим Amazon с 5% за всяка транзакция, която се извършва на нейната платформа, казва екс финансовият министър на Гърция. След това да въведем възможност вие и аз да притежаваме цифрова самоличност, така че да не се нуждаем от Google или Facebook, за да гарантираме кои сме в интернет. Наличието на цифрова идентичност, издавана от държавата, ще допринесе много за възстановяването или предаването на правото на собственост върху вашите данни, защото в момента вие не ги притежавате, казва Варуфакис и добавя:
Нямам представа как да продължим напред. Но именно затова - противно на духа си, противно на предпочитанията и желанията си - все още съм в политиката, защото тя няма алтернатива.