Използването на всички дни от полагаемия платен годишен отпуск не винаги е възможно за служителите.

Според ново проучване на Harris Poll, проведено сред 1170 служители в САЩ, мнозинството от 78%, казват, че не използват всичките си почивни дни, като този процент е най-висок сред представителите на поколението Z и милениалите, пише CNBC.

По-младите специалисти казват, че не искат отпуск, защото са притиснати да спазват срокове и да бъдат продуктивни.

Те дори изпитват притеснения да си поискат отпуск, защото не искат да изглеждат като мързеливци, обяснява Либи Родни, главен стратегически директор в The Harris Poll. Това обаче не означава, че не си вземат почивка – просто не казват на шефа си.

"Тиха ваканция"

Най-вече служителите от поколението на милениалите намират заобиколни пътища, за да си почиват.

Почти 4 от 10 души в проучването казват, че са си взели отпуск, без да съобщят за това на своя пряк ръководител.

Подобни дялове казват, че "движат мишката си", за да покажат, че все още са активни в платформите за съобщения на компанията (като Slack или Microsoft Teams), когато всъщност не работят, и са планирали изпращането на съобщение извън редовното работно време, за да създадат впечатление, че работят извънредно.

"Има гигантска култура на заобикаляне", допълва Родни.

Докато представителите на поколението Z са склонни да се изказват крайно за работодателите си и да критикуват офис културата, милениалите просто предпочитат да вземат нещата в свои ръце, но под радара.

"Те измислят как да постигнат подходящ баланс между професионалния и личния живот, но зад кулисите", добавя Родни. "Това не е точно тихо напускане, а по-скоро тиха ваканция."

Къде са рисковете

Когато хората изпитват нужда да се измъкват за почивка, това е знак, че на работното им място няма система или култура за ползване на платен отпуск.

Шефовете могат да намалят това напрежение по няколко начина, съветва Родни:

• Да бъдат по-прозрачни по отношение искането на отпуск

• Да нормализират ползването на отпуск, като отделят време да подкрепят служителите си, когато те си вземат отпуск,

• Да въведат определено време за почивка

Работодателите могат да подходят творчески към ползите от платения годишен отпуск, като например да предложат едноседмични прекъсвания на работата в цялата компания по време на големи празници, да платят отпуска на новоназначените служители или да изискват от служителите да ползват определен брой дни на всяко тримесечие, за да разпределят почивката си през годината.

В по-широк план много участници в проучването на Harris Poll казват, че са необходими закони, които да наложат граници на работното време спрямо личното, като например политики за удължаване на отпуските (помислете: месец почивка през август), по-дълги обедни почивки, работни седмици, по-кратки от 40 часа, и разпоредби, които защитават по-бавното време за реакция извън работното време.