Предприемачеството е вдъхновяващо във всичките му форми, а работата с основатели на стартъпи често отваря врати към креативност за нови и вълнуващи възможности.

И все пак, въпреки ентусиазма в почти всеки стартъп, винаги има ясна граница между компаниите, които просто вълнуват и тези, които имат потенциал за милиарди долари.

И така, каква е разликата? И какво е необходимо, за да се постигне успех на ниво еднорог?

От години Тим Рингел, основател и главен изпълнителен директор на Meet The People, размишлява над тези въпроси.

След успешни собствени инвестиции той установява, че пет качества, които нарича метод ALICE, присъстват във всеки стартъп еднорог, пишат Fast Company.

„А“ за Attitude (отношение)

Може би най-важното качество, което определя успешните стартъпи, е отношението „мога да го направя“, което е ориентирано към потребителя, гъвкаво и необвързано с миналото.

Бизнесът еднорог винаги се движи бързо, за да отговори на нуждите на своите потребители. Но освен това активно се вслушва в пазара и в своите доверени съветници, които поддържат готовност за коригиране на курса или дори за пълна промяна на курса в един момент.

Необезпокоявани от закостенялата корпоративна култура, която се стреми да ви каже какво не може да се направи, еднорозите изглеждат безстрашни при предприемането на големи промени.

Фокусът е върху разрушаването на пазара с това, което е възможно, което на свой ред оставя вратите отворени за света на възможностите.

Този присъщ оптимизъм, заедно с хъса и решимостта да промените света, са основни качества. Наличието на екип, убеден в колективната си способност да успее, определя еднорога.

„L“ за Leadership (лидерство)

Отношението към успеха започва от върха. Но за един истински стартъп еднорог тази вяра в успеха трябва да прилича на религиозен плам.

Определянето на визията и марката на компанията е само първата стъпка. За да има някаква надежда за достигане до стартъп легенда, ръководството трябва да приеме с цялото си сърце тази визия и да стане жив пример какво означава да бъдеш ценен член на екипа.

Силният и напълно ангажиран ръководен екип е ключов компонент на успешния стартъп - от запаметяването на пътната карта на компанията до празнуването на всеки нов успех и носенето на тениска с корпоративно лого.

„I“ за Incentives (стимули)

Това, което отличава еднорозите от останалите, е начинът, по който създават постоянен поток от стимули, които далеч надхвърлят финансовите възнаграждения.

Средностатистическият служител търси повече смисъл и цел в работата си днес от всякога. Независимо дали искат да преосмислят това, което вашият продукт може да направи, или да повлияят на социалните проблеми в своята общност. Служителите търсят причини да вярват, че работата им оказва влияние и има значение.

Ето защо еднорозите се стремят да стимулират служителите, като създават пътища за постигане на техните цели. По този начин те създават както финансово, така и емоционално чувство за собственост, което кара целия екип да дава най-доброто от себе си ден след ден.

„C“ за Consistency (последователност)

Силната идентичност е задължителна за всеки бизнес. Но за компания, която е на път да достигне милиардна оценка, последователно силната и диференцирана марка може да се окаже повратната точка между дивия успех и средния пазар. Важното е да запомните, че марката е нещо повече от функция на маркетинга. Една наистина силна марка определя целия бизнес.

Начинът, по който изглежда и функционира даден продукт, трябва да се ръководи от марката. Начинът, по който взаимодействате със служителите, стрябва да се ръководи от марката.

Колкото повече марката се прилага в компанията, толкова по-последователна става нейната идентичност. Всичко се свежда до създаване на последователно положително преживяване във всяка точка на контакт, така че потребителите да започнат да разбират визията на компанията и как тя може да направи живота им по-добър.

Това отличава еднорога от останалите.

„E“ за Empowerment (овластяване)

Може би един от най-важните, но и пренебрегвани елементи на успеха на стартъпа е ангажираността на служителите.

Те са най-силният търговски актив на компанията. Но ако не им дадете време, пространство и свобода да правят невероятни неща, могат да се почувстват немотивирани и без посока.

Когато обаче една компания се довери на служителите, тя може да се превърне в безкраен източник на вдъхновение. Те могат по-лесно да намерят своята цел и място в нея, като по този начин стават застъпници на каузата.

А еднорогът се превръща в нещо наистина специално в съзнанието на своите служители.

Разбира се, има и други качества, специфични за всяка компания. Освен това тези елементи не гарантират, че даден стартъп ще се издигне до нивото на еднорог, нито пък гарантират, че бизнесът няма да се провали.

В края на краищата, просто има твърде много променливи, които влияят на това - от пазарните условия до това доколко продуктът може да стане използваем някога.

Интересно е обаче, че всеки успешен еднорог показва някаква степен на всички тези качества. Така че, ако дори искате да имате шанс да достигнете висотата на еднорог, вероятно е добра идея да започнете с тези основни точки, докато създавате своя стартъп, допълва експертът.