Пътуването на стартиращите компании е като влакче в увеселителен парк - изпълнено с вълнуващи възходи и неизбежни удари по пътя. Обикновено премеждията са много повече от възходите, но техните създатели са наясно с това още в самото начало. Въпреки че поемането на пресметнати (където е възможно) рискове е от съществено значение, някои грешни стъпки могат да провалят дори най-обещаващите начинания.

LinkedIn прави преглед на петте най-често срещани грешки, които могат да унищожат и най-добрата бизнес идея, а съответно и стартиращата организация, стояща зад нея.

Влюбване в идеята, а не в клиентите

Лесно е предприемачите да се запалят по решението си. Но не трябва да забравят, че решаването на реален проблем на клиентите е ключът към успеха. Чудесно е, ако те смятат, че това е най-добрият продукт на света, но не помислят от какво всъщност се нуждаят техните клиенти, ще преуспяват единствено в губенето на време и пари.

„Проведете задълбочено проучване на пазара, потвърдете идеята си с потенциални клиенти и се уверете, че има истинско търсене на това, което предлагате. Често компаниите имат смътна представа за вида на продукта, който искат да създадат, но въпреки това се впускат с главата напред, за да го направят“, обясняват експерти пред LinkedIn.

Подобен пример е стартираща компания, която създава кутия за дезинфекция на телефони с ултравиолетова светлина. Този продукт може и да е бил ценен по време на пандемията, но към днешна дата това определено трудно би станало хит на пазара.

Изграждане преди валидиране

Предприемачите не трябва да влагат ресурси в разработването на сложен продукт, преди да валидират концепцията си.

„Започнете с минимален жизнеспособен продукт (MVP) - основна, функционална версия - за да съберете обратна връзка от потребителите и да усъвършенствате предложението си итеративно“, съветват експертите.

Игнориране на финансите

Неправилното управление на финансите е рецепта за катастрофа. Стартиращите компании трябва да разработят реалистичен бюджет, да следят щателно разходите си и да си осигурят достатъчно финансиране, за да се справят с неизбежните предизвикателства. Това е жизненоважно да се има предвид – фактът, че една стартираща компания е получила финансиране, не означава, че е непобедима. Организациите трябва да бъдат изключително отговорни към парите, с които разполагат.

Стартиращи предприятия трябва да се възползват от финансиране, когато могат, но и да осъзнаят стойността на парите.

„Понякога, дори и да нямате непременно голяма нужда от самите пари, допълнителните ползи от привличането на няколко компании за рисков капитал могат да донесат много повече ползи, отколкото просто да получите заем и да финансирате начинанието си на безценица“, посочват анализаторите.

Събиране на неправилен екип

Екипът е гръбнакът на една стартираща компания. Затова предприемачите трябва да се обграждат с талантливи и горящи в работата си хора, които допълват техните умения и споделят тяхната визия. За да е успешен един бизнес проект, приоритет трябва да бъде културното съответствие и духа на сътрудничество в екипа.

„Когато започвате работа, често бързате да изкарате продукта си на пазара, но бъдете предпазливи! Нагласата ви при стартиране на бизнес не трябва да бъде „трябва да го направя на всяка цена“, защото това в крайна сметка наистина ще ви струва повече, отколкото можете да си позволите“, съветват експертите. „Отделете време и го направете както трябва. Грешният екип може да осакати бизнеса ви, а правилният - да изстреля резултатите ви в небесата“.

Пренебрегване на маркетинга и продажбите

Блестящият продукт няма да се продаде сам. Предприемачите трябва да разработят стратегически план за маркетинг и продажби, за да достигне той до целевата си аудитория, да генерира потенциални клиенти и да ги превърне в източник на приходи и печалба.

„Маркетингът, продажбите и разработването на продукти трябва да вървят ръка за ръка. Съгласуването трябва да бъде приоритетно, а не само за една част от бизнеса. Уверете се, че следващите ви стъпки са правилно очертани и имате представа как ще стигнете до мястото, където искате да отидете. Ако сте седнали да създавате корпоративна стратегия (трябва да имате поне грубо очертание), тогава създайте и маркетингова таква“, акцентират още експертите пред LinkedIn.