Ролята на продуктов мениджър като призвание: Историята на Николай Алкесиев
Той започва пътя си като данъчен консултант в Deloitte, а към днешна дата е продуктов мениджър във водеща австралийска софтуерна компания
Николай Алексиев е един от многото млади българи, които започват професионалната си кариера в технологичната индустрия у нас, но намират истинската си реализация зад граница. В случая в Австралия. След като преминава през едни от най-големите технологични компании у нас - Experian и Telerik (преди да стане Progress), преди десет години той заминава на другия края на света и към днешна дата е продуктов мениджър в местния лидер на пазара на технологии за регулаторно съответствие в енергийния сектор MyPass.
С какво точно се занимава организацията, в която работи? Какви са задълженията на продуктовия мениджър? Какви умения трябва да има човек, за да бъде добър в тази роля?
Отговорите на тези въпроси той дава в подкаста Лидери.БГ, в който водещият Андрей Анастасов разговаря с родени в България технологични директори, софтуерни и продуктови мениджъри и лидери на иновациите, работещи за компании с глобален размах.
Компанията
MyPass е компания, която предлага софтуер-като-услуга (SaaS) и е фокусирана върху енергийния сектор – минни компании, нефтодобив, възобновяеми енегрийни източници и т.н. Нейната основна дейност е свързана със създаването на софтуер, който позволява на големите организации в сектора да са сигурни, че отговарят на регулаторните изисквания, основно на ниво работна сила. По друг начин казано, нейната платформа дава увереност на компаниите, че всеки един работник, който влезе в мината, например, е квалифициран, минал е през всички обучения, които трябва да мине, не е под въздействието на алкохол или други забранени вещества и т.н.
В индустриите, които обслужва MyPass, работниците често работят с много рисково оборудване или се качват в огромни машини и има сериозен риск да се случи някаква злополука и някой да пострада. Затова компаниите са задължени да гарантират, че тези работници разбират и отговарят на всички изисквания, а организацията на Николай Алкесиев им гарантира, че това е така.
MyPass е на пазара вече десет години, а създателят ѝ идва от минната индустрия и е инженер, който преди това е отговарял именно за това всички работници да са наясно с опасностите и процедурите, ако се случи инцидент. За целта той използвал таблици в Google и Excel, но след като стига до извода, че те не са достатъчно подходящи, създава платформата, чийто продуктов мениджър към днешна дата е Николай Алексиев.
В Австралия SaaS доставчикът работи с най-големите компании в сектора, като вече е стартирал и своята експанзия в Южна и Северна Америка. Десет години след създаването си MyPass има клиенти в Чили и Канада, а вече може да се похвали и с първия си партньор в САЩ.
Продуктовият мениджър
„Аз съм продуктов мендиджър, което означава, че отговарям за екипите за продуктов мениджмънт и дизайн в компанията. Това са едни от основните хора, които участват в изграждането на стратегията и доставката на софтуера. Екипът е съставен от 6-7 души, като очакваме да го удвоим в следващата година, защото компанията се разраства много агресивно и има страшно много идеи и възможности, в които лидерският екип иска да инвестира“, разказва Николай Алексиев в подкаста Лидери.БГ.
А конкретните му задължения се различават в зависимост от типа на продуктите.
„Много е различно, когато работиш по вече съществуващ продукт, и когато правиш нещо съвсем ново. Подходът е различен, данните, които гледаш, са различни. Ако става дума за съществуващ продукт с някакъв успех, а базата ти от клиенти расте, имаш много данни – дали ще са за това как хората ползват продукта, или ще са данни от проучвания, или просто разговори, които си провел, или информация от екипа по продажбите – има един куп данни, които можеш да анализираш, и да изготвиш някакъв план как да разраснеш продукта още повече“, посочва Николай Алексиев.
Но ако инструментът е нов, продуктовият мениджър няма кой знае каква информация нито от съществуващи, нито от потенциални клиенти. Затова в този случай нещата опират до потенциалните ползи от нещо, което съществува само на хартия.
„Тук е много повече изкуство, отколкото наука. Трябва да можеш да говориш с правилните хора, да напипаш правилния сегмент от потенциални клиенти и да успееш да измъкнеш от тях информация, за да разбереш има ли стойност в това, което правиш, или няма. Ще го ползват ли хората, или не. Обикновено когато една компания пуска нов продукт на пазара, търси някой, който е малко по-опитен, който знае как да чете между редовете, знае какви въпроси да задава и може много бързо да итерира върху различни идеи и хипотези относно това какво иска пазара“, акцентира продуктовият мениджър на MyPass. „Продуктовите мениджъри са отговорни в най-общи щрихи за продуктовата стратегия, а една технологична компания в 80% от случаите разчита именно на нея и на продукта си. Съответно продуктовите мениджъри са в позиция, в която целият бизнес гледа към тях и очаква те да го насочат в правилната посока“.
Едновременно с това тази роля може да бъде свързана както с навременното пускане на дадена нова функция, така и с измислянето на цялостния път, по който да се насочи компанията, което, разбира се, е много по трудна задача. И именно вторият тип задължения падат на плещите на Николай Алексиев, когато MyPass решава да навлезе в САЩ. Той трябва да отговори на въпросите нужен ли е нов продукт или компанията може да заложи на нова версия на сегашното си предложение, дали трябва да се играе с цените и могат ли да бъдат използвани същите канали за дистрибуция.
Но на него не му е за първи път. Преживял е подбни сложни моменти и в други компании, в които е работил.
„Една от предишните ми компании, която също предлагаше SaaS – SiteMiner – беше в много по-напреднала фаза. Тя правеше около 50-60 милиона годишни приходи и имаще присъствие в над 12 пазара по света. Аз отговарях за продукта на една дъщерна компания на SiteMiner и предизвикателството, с което трябваше да се справя, беше, че те бяха започнали да продават продукти по целия свят, но моят беше единственият, който всъщност имаше задължения откъм локалните регулаторни изисквания. И всъщност аз се озовах с продукт в 12 държави, като единствената готовност, която имахме, беше, че той е преведен“, спомня си Николай Алексиев. „Имаше страшно много местни закони, с които трябваше да се съобразим, и всеки път, когато отворех Slack сутрин с кафето изтръпвах, защото имаше около 20-30 червени точки от различните търговски представители, които ми казват, че някакви локални доклади им пречат да продават софтуера“.
Това е и първият случай, в който той научава един основен урок за професията си - че може да вземе решение, което от гледна точка на пускането на пазара на компанията ѝ се струва добро, но откъм готовност всъщност е много лошо. В такива случаи тя има само два варианта – да инвестира един куп пари, за да затвори пропуските, които е открила, или да затвори пазара. А това не е лесно решение за човека, който трябва да го вземе, нали?
Качествата
Попитан какви качества трябва да притежава един добър продуктов мениджър и трябва ли задължително да разбира от технологии, Николай Алексиев отговаря:
„Добрите продуктови мениджъри трябва да са технически грамотни. Ако правиш продукт, който помага на програмистите да си вършат работата, е добра идея и ти да си писал някога код. Google, например, допреди няколко години искаха от своите продуктови мениджъри да имат опит като програмисти или да имат бекграунд по компютърни науки. Това обаче се промени, тъй като Facebook, да кажем, нямаха такова изискване. Съответно и Google станаха доста по-склонни да допускат хора, дори да не са програмисти“.
Според него най-важното е продуктовият мениджър да разбира своите клиенти и да проявява високо ниво на емпатия, за да може да предаде впоследствие на екипа точните нужди на потребителя.
„Ако не си бил програмист или не си технически грамотен, ще ти е трудно да разбереш спецификата на процесите, през които минава твоят клиент, както и впоследствие да артикулираш към екипа какво и защо трябва да направи“, посочва продуктовият мениджър на MyPass.
Но тази роля може да бъде и призвание. Поне при него се случва точно така.
„Аз живеех дълги години с илюзията, че мога да стана програмист. Но в университета изкарах няколко курса по програмиране, видях, че всички около мен са светлинни години напред с материала, и в един момент реших да се фокусирам върху бизнес и икономика. След това започнах първата си работа в Deloitte като данъчен консултант и тайно ходех в Telerik, за да изкарам курсове за програмист, тъй като не ми плащаха добре. Там понаучих разни базови неща и много теория. Тогава осъзнах, че има и друг начин да влезеш в технологични компании, като, например, ролята на бизнес анализатор. Впоследствие голяма част от бизнес анализаторите се преквалифицираха в продуктови мениджъри“, обобщава своя път до сегашното си професионално поприще Николай Алкесиев.