Преди време кутия шоколадови бонбони на възглавницата или „скулптура“ от кърпа, поставена церемониално на леглото ви, бяха достатъчни, за да усетите, че се намирате в луксозен хотел.

Сега обаче играчите в сегмента от висок клас се надпреварват да правят по-оригинални жестове - затова е вероятно да намерите на леглото си много по-скъп и специален подарък за добре дошли.

Във френската верига Airelles, в чиито хотели нощувката може да струва колкото малък седан, гостите може да намерят комплект плюшени дизайнерски пижами, бурканче с местен мед, ветрило в античен стил или ски яке, изработено съвместно с бранда Fusalp. „Имаме клиенти, които посещават три-четири наши хотела в рамките на една година, така че е важно да имаме различни варианти за подаръци“, обяснява пред The Wall Street Journal Делфин Ван Прат, ръководител на звеното, отговарящо програмата за подаръци. Повечето от тях са персонализирани, добавя Ван Прат за монограма, който може да се добави към почти всичко, включително кадифените несесери, които някои гости на хотела носят на вечеря като импровизирани клъчове.

The Global Ambassador, нов хотел в Аризона, където цените варират от $310 до 1050 на нощувка, подаръците включват топки за голф с монограми или пък персонализирани дневници за пътешествия.

Това не е чист алтруизъм. В някои хотели гостите могат да купят същите подаръчни артикули във вътрешните бутици, което означава, че жестовете може да стимулират допълнителни приходи. Защо да не купите за любим човек същата мека пижама например?

Тези разходи обаче са нищо в сравнение със стойността на нощувките, отбелязва WSJ.

Всеки пътешественик, който е резервирал престой в луксозен хотел на Средиземноморието през лятото или в ски курорт на Коледа например, ще забележи, че цените на петзвездните хотели са скочили след пандемията.

Сред причините са както увеличеното търсене, така и необходимостта да се възстановят загубите от ерата на локдауните.

Най-добрият апартамент в Le Grande Contrôle, част от веригата Airelles Versailles, може да струва до $28 000 на вечер в пиковия сезон. „Знаем, че цената на стаите ни е много висока, но тя включва много неща - изживяването, посрещането, щедростта“, казва Ван Прат.

„Ако давате много пари за нощувка, донякъде прощавате на домакините заради тези жестове“, допълва Жул Мори, който ръководи специализираната туристическа услуга от висок клас Scott Dunn Private. Не позволявайте обаче на тези пищни подаръци да ви заслепят за оперативните слабости другаде, предупреждава Мори.

На някои места подаръците имат за цел да помогнат на гостите да изпитат чувство на принадлежност, какъвто е случаят с много от хотелите на Nayara. Вземете палатковия лагер на бранда в Коста Рика. Гостите там получават плюшени миниатюрни версии на талисмана на мястото – ленивец с прякор Тони. В локацията на Nayara в Рапа Нуи (Великденския остров) гостите може да намерят сувенир, оформен като известните статуи Моаи, произведени от пластмасови отпадъци, събрани по плажовете на острова.

Някои хотели отиват по-далеч. Когато тийнейджърка, която се готви да се яви на прослушване в легендарната миланска Ла Скала, отсяда в Portrait Milano – хотел, управляван от семейство Ферагамо, чиито стаи могат да струват около 2300 долара - тя получава от домакините сребърен талисман за късмет във формата на балерина. Целта, според представител на хотела: да успокои нервите ѝ.

Този подход към обслужването придобива такова значение във веригата Belmond, собственост на LVMH, че марката е изготвила каталог с подаръци, които нейните екипи използват, за да персонализират престоя на всеки гост, обяснява старши вицепрезидентът Арно Шампеноа. Артикулите варират от плажна кърпа Frette до удобен за пътуване комплект табла.

Това лято компанията пък е създала своя собствена игра Monopoly: „В крайна сметка искате да сте сигурни, че гостът се чувства разглезен“, казва Шампеноа. Единственият минус на подобна глезотия? Може да се наложи да купите допълнителен куфар, за да пренесете всичко вкъщи - поне докато хотелите не започнат да предлагат и аксесоари за пренасяне на багаж като подаръци при заминаване.