„Оруелската среда“ на Орбан: Как работи медийната машина в Унгария
Още през 2021 г. „Репортери без граници“ включиха Орбан в списъка на „медийните хищници“ - първият лидер от ЕС, заслужил това „отличие“
В месеците преди изборите за Европейски парламент през юни, унгарците често бяха предупреждавани, че гласуването срещу министър-председателя Виктор Орбан ще бъде вот за тотална война.
Дясната му партия „Фидес“ представяше изборите като екзистенциална борба, която може да запази мира в Европа, ако Орбан спечели, или да подхрани широко разпространената нестабилност, ако загуби.
За да продаде това смело твърдение, Орбан използва огромна проправителствена медийна машина, която доминира политическия дискурс в страната от над десетилетие, пише в анализ ABC News.
Тактиката проработи още след завръщането на Орбан на власт през 2010 г., както и когато партията му зае първото място на изборите - макар и не с такава преднина, с каквато е свикнала. Нова партия на бивш вътрешен човек от „Фидес“, привлече недоволни избиратели и взе 29% от гласовете срещу 44% за формацията на Орбан.
„В Унгария всичко се разпадна. Държавата по същество не функционира, има само пропаганда и лъжи“, казва Петер Магяр, лидерът на тази нова партия, която през последните месеци се очертава като може би най-сериозното предизвикателство за управлението на Орбан.
„Респект и свобода“ (TISZA) води предизборната си кампания с обещания да изкорени дълбоката корупция в правителството. Лидерът ѝ също така открито говори за вредите, които според него „фабриката за пропаганда“ на Орбан е нанесла на унгарската демокрация.
„Може би е много трудно да си представим от хоризонта на САЩ или Западна Европа каква е пропагандата и държавната машина тук“, каза Магяр в интервю за AP преди изборите. „Тази паралелна реалност е като шоуто на Труман. Хората вярват, че това е истинска реалност.“
От 2010 г. правителството на Орбан пропагандира враждебност към мигрантите и правата на ЛГБТК+, недоверие към Европейския съюз и убеждението, че унгарско-американският финансист Джордж Сорос (евреин и един от постоянните врагове на Орбан), участва в тайни заговори за дестабилизиране на Унгария, което е класически антисемитски трик.
Подобни послания осигуриха на Орбан 4 последователни мнозинства от две трети в парламента, а наскоро и най-много унгарски депутати в законодателния орган на ЕС.
Но според Петер Креко, анализатор и ръководител на мозъчния тръст „Политически капитал“ в Будапеща, Орбан е създал „почти Оруелска среда“, в която правителството контролира мнозинството от новинарските издания, за да ограничава решенията на гражданите.
Ограничаването на свободната преса в Унгария се отразява пряко на демократичното участие на информирани хора в обществените процеси.
Политиците от опозицията отдавна се оплакват, че получават само пет минути ефирно време на всеки четири години по обществената телевизия, което е законовият минимум, за да представят платформите си преди изборите.
За разлика от тях, обществените телевизионни и радио канали постоянно повтарят тезите, които се разпространяват както от „Фидес“, така и от мрежа от мозъчни тръстове и социолози, които получават финансиране от правителството и партията. Техните анализатори редовно се появяват в свързаните медии, за да подкрепят правителствените разкази, докато независими коментатори се появяват рядко, ако изобщо го направят.
По време на предизборната кампания през май унгарската избирателна комисия предупреди обществената телевизия, че многократно е излъчвала предизборни клипове на „Фидес“ по време на новинарските емисии, което е нарушение на правилата за безпристрастност.
Телевизията продължи да излъчва независимо от това.
Магяр, който спечели място в Европейския парламент, отдава успеха на новата си партия отчасти на способността ѝ да заобиколи господстващото положение на Орбан, като се среща директно с избирателите и си създава голям брой последователи в социалните медии.
Но в провинциалната част на Унгария дори и тези, които имат силно онлайн присъствие, се борят да се конкурират с контрола на „Фидес“ върху традиционните медии.
Според „Репортери без граници“ Орбан е използвал изкупуването на медии от свързани с правителството „олигарси“, за да изгради „истинска медийна империя, подчинена на заповедите на неговата партия“.
Организацията изчислява, че такива изкупувания са дали на Орбан контрол върху около 80% от ресурсите на медийния пазар в Унгария. През 2021 г. тя включи Орбан в своя списък на медийните „хищници“ - първият лидер на ЕС, заслужил това „отличие“.
Титлата не дойде от нищото: през 2016 г. най-старият унгарски всекидневник беше внезапно закрит, след като беше купен от бизнесмен, свързан с Орбан.
През 2018 г. близо 500 проправителствени издания бяха едновременно дарени от собствениците си на фондация, оглавявана от лоялни на Орбан лица, създавайки разрастващ се десен медиен конгломерат.
А през 2020 г. почти всички служители на най-големия унгарски онлайн новинарски портал „Индекс“ подадоха оставка, след като главният редактор беше уволнен под политически натиск.
Мрежата от независими журналисти и онлайн издания, които продължават да функционират в Унгария, се бори да запази конкурентоспособност, обяснява Габор Поляк, ръководител на катедра „Медии и комуникации“ в университета „Eötvös Loránd“ в Будапеща.
Правителството е най-големият рекламодател в Унгария, казва той. Проучване на контролния орган Mérték Media Monitor показва, че до 90% от приходите от държавна реклама се предоставят на про-Фидес медии, което ги поддържа на повърхността.
Усилията на правителството да контролира медиите надхвърлят рамките на телевизията, радиото и вестниците, като преминават към публикации в социалните медии, които се подсилват от платени реклами.
Според неотдавнашен доклад, базиран на публично достъпни данни, събрани от Political Capital, Mérték Media Monitor и сайта за проверка на факти Lakmusz, Унгария е похарчила най-много в целия 27-членен ЕС - близо 4,8 млн. долара, за политически реклами в платформите, собственост на Meta, в рамките на 30-дневен период през май и юни, изпреварвайки Германия, която има над 8 пъти по-голямо население.
В доклада се посочва, че по-голямата част от тези разходи са направени от „Фидес“ или нейни пълномощници.
Един от основните спонсори е Megafon, самопровъзгласил се център за обучение на амбициозни консервативни инфлуенсъри. За същия 30-дневен период групата е похарчила 800 000 долара за популяризиране на проправителственото си съдържание в платформите на Meta, което е повече от разходите, похарчени общо от 16 държави от ЕС за същия период.
При толкова широко разпространените в медиите правителствени сценарии, възниква политическа поляризация, което може да достигне дълбоко в личния живот на унгарците.
През последните години възгледите на Андреа Симон, предприемач от предградие на Будапеща, и нейния съпруг Атила Кохари започват да се разминават – според нея това се дължи на постоянното информиране на мъжа ѝ от проправителствени медии.
„Той слуша радиостанции, които пробутват просташки тези и това напълно промени личността му“, казва Симон. „Понякога имам чувството, че е бил отвлечен и мозъкът му е бил заменен с мозък на „Фидес“.
През декември, след 33 години брак, двамата се съгласяват да се разведат. „Няколко пъти му казах: „Трябва да избереш: аз или „Фидес“, казва тя. „Той каза „Фидес.“
Подобно на много унгарци, които държат на традиционните ценности в един променящ се свят, мъжът остава верен поддръжник на Орбан и неговата политика и заплаща солената цена на проваления си брак.
Разделението в медиите има последици и за финансите на Унгария, казва независимият депутат Акос Хадхази, който разкрива десетки случаи на подозрения за подкупи със средства от ЕС. По думите му тези злоупотреби остават до голяма степен неразкрити, защото мнозинството от избирателите не знаят за тях.
„Следвайки руския модел, правителството контролира на ръка държавните медии и харчи около 50 млрд. форинта (135 млн. долара) годишно за реклами, които поддържат собствените им телевизионни мрежи и уебсайтове“, каза той. „Хората, които консумират тези медии, просто не чуват за злоупотреби и корупция“.
В Мезьошат, малко село в унгарската Велика равнина, Хадхази инспектира индустриален парк, който е построен със средства от ЕС в размер на 290 млн. евро. Проблемът според него е, че откакто обектът е завършен през 2017 г., никога не е бил активен, а парите за изграждането му са изчезнали.
Депутатът казва, че унгарците, „които съзнателно търсят истинските новини, чуват за тези случаи и не разбират как е възможно да няма последствия“. Той продължава: „Но за правителството не е важно никой да не чува за тях, важно е повече хора да чуят лъжите им. Много повече хора чуват техните послания, отколкото фактите“.