NASA ще използва космически кораб от SpaceX, а не от Boeing, за да върне у дома двама астронавти, заседнали на Международната космическа станция.

Астронавтите Сунита Уилямс и Бари Уилмор, които трябваше да се върнат на Земята преди два месеца, сега ще се приберат през февруари на борда на SpaceX Crew Dragon, а не на Boeing CST-100 Starliner, с който пътуваха до станцията и който впоследствие претърпя технически проблеми.

„Космическите полети са рисковани“, заяви администраторът на NASA Бил Нелсън. „По своята същност тестовият полет не е нито безопасен, нито рутинен, така че решението да оставим Бъч и Суни на борда на Международната космическа станция и да върнем Boeing Starliner у дома без екипаж е резултат от ангажимента за безопасност“, предава Financial Times.

Сега инженерите на NASA и Boeing преконфигурират Starliner, за да може той да се върне на Земята през септември без екипаж. Макар че представителите на американската космическа агенция заявиха, че все още очакват да използват кораба на Boeing за мисии с екипаж, това е още един удар по репутацията на компанията, която през последните години е подложена на сериозен контрол заради инженерни и производствени грешки.

Марк Напи, мениджърът в компанията който контролира Starliner, заяви, че това „не е решението, на което се надявахме, но сме готови да извършим необходимите действия, за да подкрепим решението на NASA. Фокусът остава преди всичко върху осигуряването на безопасността на екипажа и космическия кораб.“

Boeing оповести, че продължава да се фокусира „върху безопасността на екипажа и космическия кораб“.

Американската компания и SpaceX са част от програмата на NASA за търговски екипаж, която е разработена, за да насърчи доставчиците от частния сектор да се конкурират за превоза на астронавти до космическата станция.

SpaceX стартира първата си успешна мисия с екипаж през 2020 г.

Когато Уилямс и Уилмор се изстреляха на борда на Starliner на 5 юни, капсулата вече е надхвърлила бюджета си с милиарди долари и е имало закъснения при предишни планирани изстрелвания.

Тестването на възможностите на новия космически кораб е трябвало да продължи осем дни. Но от него е изтекъл хелий, а пет от двигателите му са функционирали неправилно, което е накарало инженерите и учените в NASA и Boeing да проведат тестове, за да установят дали Starliner е най-безопасният вариант за транспортиране на астронавтите обратно на Земята.

В крайна сметка е имало „твърде много несигурност“, свързана с евентуална повреда на двигателите по време на напрегнатата процедура за пилотиране, казва пред FT Стив Стич, ръководител на програмата на NASA за търговски екипаж.

„Просто рискът беше твърде голям.“

При експлозиите на совалките Challenger и Columbia загинаха общо 14 астронавти, отчасти защото климатът в агенцията попречи на инженерите да повдигнат въпроса за „очевидните грешки“ пред висшите служители.

Boeing и NASA разглеждат несигурността на данните по различен начин, уверява заместник-администраторът на агенцията Джим Фрий.