В Австралия официално влезе в сила правилото за „право на прекъсване на връзката“.

То облекчава служителите, които се чувстват принудени да приемат обаждания или да четат съобщения от работодатели, след като са приключили работния си ден.

Новият закон им позволява да игнорират съобщенията след края на работното време, ако решат да го направят, без да се страхуват, че ще бъдат наказани от шефовете си, пише BBC.

Според проучване, публикувано миналата година, австралийците са работили средно 281 часа неплатен извънреден труд годишно. Повече от 20 държави, главно в Европа и Латинска Америка, имат подобни правила.

Законът „право на прекъсване на връзката“ не забранява на работодателите да се свързват с работниците след края на деня. Той дава право на служителите да не отговарят, освен ако отказът им не се счита за неоснователен.

Съгласно правилата работодателите и служителите трябва да се опитват да разрешават споровете помежду си. Ако не успеят да намерят решение, австралийската Комисия за справедлив труд (FWC) може да се намеси и да нареди на работодателя да спре да се свързва с подчинения му след края на работното време. Ако прецени, че отказът на служителя да отговори е неоснователен, може да му нареди да го направи, допълва BBC.

Неизпълнението на заповедите на FWC може да доведе до глоби в размер до 19 000 австралийски долара (12 897 щатски долара) за служител или до 94 000 австралийски долара за компания.

Синдикатите приветстваха тази стъпка. Законът „ще даде възможност на служителите да отказват необосновани контакти в извънработно време и ще позволи по-добър баланс между професионалния и личния живот“, заявиха от Австралийският съвет на профсъюзите.

Експерт по работните места заяви пред BBC News, че новите правила ще помогнат и на работодателите.

„Всяка компания, в която хората почиват по-добре и имат по-добър баланс между професионалния и личния живот, ще имат персонал, който по-рядко ползва болнични и по-рядко напуска“, коментира Джон Хопкинс от Технологичния университет Суинбърн. „Всичко, което е от полза за служителя, е от полза и за работодателя.“

Служителите обаче реагират смесено на новия закон.

„Смятам, че всъщност е много важно да имаме такива закони“, казва пред Reuters Рейчъл Ейбделнър, служител в рекламната индустрия. „Прекарваме толкова много време, свързани с телефоните си, с имейлите по цял ден, и мисля, че и без това е много трудно да се изключим.“

Други обаче не смятат, че новите правила ще имат голямо значение за тях.

„Мисля, че това е отлична идея. Надявам се да се наложи. В интерес на истината обаче се съмнявам, че ще се наложи в нашия бранш“, казва Дейвид Бренън, работник във финансовата сфера. „Ние сме добре платени, от нас се очаква да постигаме резултати и смятаме, че трябва да ги постигаме 24 часа в денонощието.“, допълва той.