Повечето технологични компании със сигурност имат повод за конкурентна завист към световния производител на чипове с изкуствен интелект Nvidia след впечатляващия му отчет за приходите през тримесечието, представен миналата седмица.

Продажбите нарастват със 122%. Печалбите се удвояват. Прогнозата за текущото тримесечие? Силна.

Накратко: цифрите са фантастични.

Въпреки това, акциите на Nvidia се сринаха със 7% след излизането на резултатите в сряда вечерта, а в четвъртък останаха надолу. За акция, която е нараснала с повече от 150% за годината, това не е повод за притеснение, пише в анализ по темата CNN.

Но спадът говори много повече за Уолстрийт, отколкото за Nvidia.

Какво всъщност се случва?

През по-голямата част от последните 18 месеца Уолстрийт се е качил на влака на изкуствения интелект. Където и да видят потенциална печалба от AI, инвеститорите хвърлят средства в него.

Nvidia, някога относително нишов производител на компютърни чипове, е най-големият бенефициент на тази разходна вълна.

През последните пет години акциите са поскъпнали с около 3000%. Компанията се превърна в една от най-ценните на планетата, достигайки оценка от 3 трилиона долара, която я нареди до гиганти като Apple и Microsoft.

Като се има предвид централното място на Nvidia в темата за изкуствения интелект, нейните тримесечни отчети за приходите придобиха качество, подобно на Супербоул, като породиха собствени партита за гледане, мемете и безкрайна лавина от трескави коментари. Миналата година компанията успяваше да надмине очакванията всеки път, когато се отчиташе, като по същество научи Уолстрийт да очаква неочакваното.

Но в сряда следобед, когато бяха обявени приходите, на пазара сякаш пропълза усещане за скука. Да, Nvidia надмина очакванията. Но – и знаем как звучи това – очакваше се да надмине очакванията. И дали наистина надмина очакванията на всички с толкова, колкото очакваха?

Сякаш всички от Уолстрийт си бяха купили билети за най-горещия спектакъл на Бродуей само за да видят, че всички главни роли се изпълняват от дубльори – страхотно представление, феноменален парад на таланти на сцената, заслужаващ аплодисменти. Но просто я нямаше магията на оригиналния състав.

Този оттенък на разочарование не беше единственото нещо, което тегнеше над инвеститорите на Nvidia, допълва CNN.

Възвръщаемост на инвестициите?

Тъй като вълнението от първоначалния шум около AI започва да отслабва, Уолстрийт (най-накрая) започва да гледа по-ясно на действителната стойност на технологията и, което е по-важно, на това как тя ще генерира приходи за компаниите, които я популяризирat.

Големите технологични компании все още имат сравнително малко какво да покажат за всички милиарди, похарчени за изкуствен интелект, и инвеститорите започват да се притесняват.

Разполагаме с ChatGPT и Google Gemini, които са достатъчно впечатляващи, но не са точно тези, за които се говори, че ще променят играта.

Всичко, което някой наистина иска от изкуствения интелект в момента, е да направи обикновените задачи малко по-малко трудни, но технологичните компании продължават да предлагат продукти, които вземат забавните части от човешката дейност – да речем, писане на мейли, създаване на музика или рисуване – и ги делегират на бот.

За инвеститорите на Nvidia има добри и някои потенциално лоши новини.

На Уолстрийт има хора, които подозират, че манията по изкуствения интелект може да е балон, който скоро ще се спука, но самата Nvidia не е млад стартъп, който обещава революция в областта на технологията.

Ако разглеждаме манията по AI като своеобразна златна треска, Nvidia е компанията, която произвежда брадви и лопати. Нейните продукти са били полезни преди AI да се превърне в мания – чиповете са били ценени от геймърите преди десетилетия и ще бъдат полезни дълго след като AI се превърне в... каквото и да е. (Следващият интернет? Следващият дотком балон? Четвъртият конник на апокалипсиса? Изберете си.)

Както отбеляза главният изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуанг по време на разговора с анализаторите след отчета, чиповете захранват не само чатботове с изкуствен интелект, но и системи за таргетиране на реклами, търсачки, роботика и алгоритми за препоръки. Бизнесът на компанията с центрове за данни продължава да осигурява близо 90% от общите ѝ приходи.

Потенциалните лоши новини: Nvidia произвежда хардуер, който е умопомрачително сложен и труден, поради което дори лидерите в технологиите, включително Google и Amazon, разчитат на нея.

Но това може да не остане така завинаги.

Тези могъщи клиенти имат целия потенциал и ресурс да се превърнат в съперници, тъй като практически всички те не спират да се надпреварват в създаването на свои чипове с изкуствен интелект.