Британската луксозна модна къща Burberry Group отпадна от британската борса FTSE 100, тъй като намаляващите продажби и множеството промени в ръководството увеличиха натиска, пред който е изправена 168-годишната компания за търговия на дребно.

По време на тримесечното ребалансиране през септември тя премина във FTSE 250, се казва в изявление на доставчика на индекси FTSE Russell, с което приключи 15-годишното ѝ присъствие в индекса FTSE 100, отбелязва CNBC. Промените ще бъдат въведени при приключване на търговията на 20 септември и влизат в сила след три дни.

Отпадането от индекса нанася нов удар на Burberry, чиято цена на акциите претърпя рязък спад през последните месеци, тъй като марката изпадна в немилост сред потребителите на фона на по-широкото забавяне на пазара на луксозни стоки.

Акциите на Burberry са се понижили с над 53% за тази година и с около 70% през последните 12 месеца. Текущата пазарна капитализация на компанията от 2,34 млрд. паунда (3,06 млрд. долара) я поставя доста под другите в FTSE 100, както и под някои от най-добре представящите се компании във FTSE 250. Поради това фондовете, които инвестират във FTSE 100, ще излязат от своите авоари в Burberry.

Труден път към възстановяване

Основана в Бейсингсток, Англия, през 1856 г. и регистрирана на Лондонската фондова борса през 2002 г., Burberry придобива международно признание с характерната си колекция от тренчкоти, чанти и едноименния кариран принт.

Включването на луксозната марка във FTSE 100 през септември 2009 г. беше възприето като допълнителен знак за нейната трайна привлекателност и устойчивост дори в условията на световна финансова криза.

Постепенното възприемане на емблематичния десен на Burberry от британската работническа класа през 90-те и 2000-те години обаче нанесе тежък удар върху естетиката на марката от висок клас, от който трудно се възстанови.

Unsplash

Следващите изпълнителни директори се опитваха да възродят имиджа на марката и да я превърнат в елитна, но пазарът не е убеден. Голямото текучество на най-високите ръководни нива – четирима изпълнителни директори са заемали поста през последното десетилетие, също е повод за притеснение сред инвеститорите.

Назначаването на Джошуа Шулман за главен изпълнителен директор през юли предполагаше промяна в посоката. Лука Солка, управляващ директор и ръководител на сектора за глобални луксозни стоки в Bernstein, заяви, че бившият главен изпълнителен директор на Coach и Michael Kors може да се опита да възроди състоянието на компанията, като измести фокуса от издигането на марката към стратегията „British Coach“.

Това би включвало намаляване на разходите, удвояване на търговските обекти и увеличаване на експозицията към търговците на дребно с по-ниски цени. „Ние се застъпихме за стратегия „British Coach“. Назначаването на Джош Шулман, бивш главен изпълнителен директор на MK и Coach, изглежда е точно в тази посока“, заяви Солка пред CNBC.

Според оценките на Bernstein новият подход би могъл да даде така необходимия тласък на затруднените финансови показатели на компанията. През юли Burberry отчете 21% спад в продажбите за първото тримесечие, което я накара да издаде трето предупреждение за печалба за последните 12 месеца и да спре изплащането на дивиденти.

Анализаторите сега предупреждават, че при липса на значително възстановяване може да се очаква по-нататъшен спад на цените на акциите.

„Настоящите търговски тенденции сочат слаба динамика на марката Burberry, която според нас трябва да бъде преодоляна достатъчно бързо, за да може да ограничи по-нататъшните загуби на пазарен дял“, пишат анализаторите на RBC Пирал Дадхания и Ричард Чембърлейн в бележка от юли.

Unsplash

Според Солка това може да превърне компанията в цел за поглъщане. Според него обаче, ако промените в ръководството дадат резултат и цената на акциите се възстанови, „вероятността за поглъщане намалява“.

Проблеми в луксозния сектор

Шулман трябва да представи актуална информация за стратегията си през ноември, а преди това може да се очакват нови промени на върха. Според Sky News марката вече работи за търсене на заместник на своя председател Джери Мърфи. Burberry не отговори на молбата на CNBC за коментар.

Коул Смид, главен изпълнителен директор на Smead Capital Management, предложи Шулман да поеме и председателския пост, за да може да продължи бързо със стратегията си и да възстанови доверието на инвеститорите. Подобна практика е необичайна за британски компании, но е сравнително нормална в САЩ.

„Загуба на време е бордът да търси подходящия председател, когато има реални нужди, върху които да се съсредоточи Шулман в начинанието си за акционерите“, коментира Смид, който е инвеститор в Burberry. Той предлага още да се преразгледа целият борд, за да се успокоят инвеститорите.

Burberry не е единствена затруднена компания. Секторът на луксозните стоки страда от продължителния спад на потребителските разходи на фона на инфлационния натиск и по-широката икономическа несигурност.

Особено тежко е засегнато потреблението на луксозни стоки в Китай.

През юли Hugo Boss намали прогнозата си за цялата година, след като отчете спад в продажбите, особено във Великобритания и Китай, а собственикът на Gucci Kering направи слаба прогноза, тъй като „значителното забавяне в Китай“ натежа върху приходите за първото полугодие. LVMH също отбеляза спад на приходите през второто тримесечие поради по-слабите продажби в Азия, с изключение на Япония.

Някои играчи, най-вече в областта на ултралуксозните продукти, успяха да се справят с бурята. Собственикът на Cartier, Richemont, отчете рекордни продажби за цялата година през май, а продажбите на Hermes се увеличиха с 13% през второто тримесечие.

Според Смид забавянето е показало цикличния характер на луксозния сектор – често пренебрегван фактор, но също така и съществуващите възможности за Burberry.

„Старата поговорка гласи, че ако изоставате, изоставайте рано. Burberry изостана рано и вярваме, че ще се справи с истинските проблеми по-рано от другите играчи в луксозния сектор“, заяви той и допълни, че очаква компанията да се върне във FTSE 100, но че новото ръководство едва ли ще възстанови големия дивидент, предвид „липсата на предвиждане“ по отношение на по-ранните плащания.

Финансовите резултати за полугодието на Burberry ще бъдат обявени на 14 ноември.