Ако се интересувате от ученето на различни езици по интересен и забавен начин, със сигурност сте попадали на Duolingo.

Приложението с лого на зелен бухал, което в момента има 500 милиона регистрирани потребители, се оказва особено полезно за хора, които искат да проговорят езика на страната, в която им предстои екскурзия, да си припомнят вече учен, за да подобрят нивото си, както и за мигрантите, независимо в коя държава живеят те. 37 милиона от регистрираните са активни поне веднъж на месец.

Интересен факт е, че главния изпълнителен директор и съосновател на Duolingo също е мигрант. Луис фон Ан е роден и израснал в Гватемала, където над 55% от населението живее в бедност. Той казва, че когато си от подобна страна, можеш да получиш добро образование, само ако имаш пари. „Ако нямаш пари, понякога дори не се научаваш да четеш и пишеш“, споделя Фон Ан пред BBC.

Отгледан от самотна майка, която работи като лекар, за осмия си рожден ден вместо желаното Nintendo, Луис получава компютър. През 1996 г. напуска родния си град за да учи математика в университета Дюк. Продължава с обучението си, като взема докторска степен по компютърни науки.

В началото на новото хилядолетие, когато е първа година в университета Карнеги Мелън, животът му коренно се променя. Докторантът присъства на лекция, в която главен разработчик от Yahoo! споделя 10 проблема, които компанията не успява да реши. Тъй като потребителите получават безплатни имейл адреси, един от най-големите проблеми са злонамерените хора, които успяват чрез кодиране да получат милиони профили. За да ги спрат, Луис фон Ан и неговият научен ръководител, дават идеята за Captcha.

От там идва началото на системата за проверка на Google „Аз не съм робот“. ReCAPTCHA е собственост на Луис фон Ан до 2009 г, когато Google я придобива. След продажбата на този патент, в началото на 30-те си години, Луис фон Ан вече е милионер.

Когато Фон Ан и Северин Хакер, главен технологичен директор и съосновател на Duolingo, стартират приложението през 2012 г., те вече от първо лице знаят, че изучаването на английски може да промени и дори да спаси живота на хората.

Това е техният мотив приложението да бъде безплатно за сваляне. „Искаме да дадем достъп до образование на всички“, казват основателите.

За да изпълнят обещанието си за безплатно приложение, Фон Ан и Хакер, за когото английският също не е майчин език, разработват хибриден бизнес модел. Той съчетава поддръжка чрез реклами, както и безплатни премиум елементи, като в същото време се предлага платен абонамент с допълнителни предимства, като учене без реклами и семеен план, с който цялото семейство може да учи и да се забавлява.

Начинът, по който платформата се разраства е, от уста на уста. Например Бил Гейтс, казва в чат в Reddit през 2015 г., че съжалява, че не говори повече езици и е опитал Duolingo.

През следващите няколко години приложението намира своя път към много и различни устройства. Според акционерите на Duolingo през 2023 г. приходите на компанията са били 531 милиона долара, а прогнозата за цялата 2024 г. е 731 милиона долара. Близо 8% от потребителите на Duolingo плащат за абонамент, което допринася за 80% от приходите на компанията. Междувременно по-голямата част, над 90%, използват безплатната версия и гледат реклами, които пред-ставляват само 8% от приходите.

Приложението представя на потребителите си увлекателни и кратки уроци, които имат игрови елементи. Има специални нива, които трябва да преминаваш, като те се концентрират върху граматика, лексика и говорене на езика. „С Duolingo се чувстваш сякаш играеш игра, за разлика от образователните приложения, които просто се опитват да те научат на нещо, без да те ангажират особено“, казва пред BBC Луис фон Ан.

Около половината от потребителите учат английски, но Duolingo може и да се използва за изучаване и на други езици, включително есперанто и навахо. Можете да учите дори и High Valyria - измислен език, разработен за сериала на HBO „Игра на тронове“. Приложението вече предлага и курсове по математика и музика.

За да накара хората да учат избрания от тях език, всеки ден Duolingo създава система за последователност и герои със силни характери, като прословутия зелен бухал Дуо и тийнейджърката с лилава коса Лили. Тези герои изпращат на потребителите ежедневни напомняния за упражнения на езика.

Днес Duolingo осигурява работа на 850 души в шест града: Детройт, Сиатъл, Берлин, Пекин, Ню Йорк и в Питсбърг, където е и седалището на компанията.

През октомври 2024 г. пазарната капитализация на Duolingo е 12,27 милиарда долара, като претърпява значително увеличение от 2022 г. насам, когато е била едва 2,85 милиарда долара.

Как се създава рутина за потребителите? Според Луис фон Ан, това зависи от човека пред екрана. Тъй като половината от потребителите учат английски, те имат определен стимул, който ги надъхва. Потребителите които не учат този език, го правят за забавление. Ако попитате хората в САЩ защо използват приложението, повечето ще отговорят, че по този начин не прекарват времето си пред екрана в играене на безцелни игри или преглеждане на социалните мрежи. „С Duolingo поне успяват да научат малко испански или малко немски“, добавя Луис фон Ан.

Той не смята, че приложението може да замени изцяло образователните институции. „Училищата и университетите изпълняват други цели. Училищата, например, служат за грижа за децата. В университета се научаваш как да бъдеш възрастен“, коментира Луис фон Ан и допълва, че ще се радва да има повече уроци в Duolingo, за да увеличи полезността му за хората без достъп до образование.