Първото впечатление винаги е от голямо значение, особено в бизнес среда на комуникация.

Ето защо в традиционните ръководства за корпоративна култура се обръща внимание дори на езика на тялото – от усмивката до силата на ръкостискането.

От началото на пандемията обаче, използването на платформи за видеоконференции в световен мащаб се е увеличило, за да се улесни комуникацията лице в лице, и тази тенденция се запазва дори и днес, когато светът вече се връща към обичайната си нормалност.

И така, какво се случва, когато първото впечатление за даден човек е в платформата Zoom?

Ново проучване в Personality and Social Psychology Bulletin сравнява първите впечатления от онлайн общуването с тези от личен контакт. Оказва се, че има добри новини за потребителите на Zoom: ако качеството на звука е добро, разликата между запознанството онлайн и на живо, е минимална, пише Fast Company.

Как е проведенo проучването

Изследователите провеждат три групи проучвания.

В първата 306 студенти попълват анкета и след това посещават на място изследователската лаборатория на групи от четири до осем души. Там общуват с всички останали студенти в стаята, един на един, в продължение на две минути, за да се опознаят.

След това студентите попълват анкети за личността на хората, с които са се запознали.

В следващите две проучвания над 300 студенти получават същите инструкции, само че се срещат в Zoom, вместо лице в лице. (Участниците, които са се срещнали преди това, са изключени.) Впослесдтвие те оценяват качеството на звука и видеото в платформата.

Какви са резултатите

Изследователите установяват, че участниците са в състояние да оценят личността на другите, когато се срещнат в Zoom, със същата степен на точност, както при лична среща.

Освен това те намират своите връстници за също толкова симпатични при среща в Zoom, както при лична среща.

По-лошото качество на звука и видеото обаче е свързано с по-ниска способност за оценка на личността.

Участниците с лошо аудио и видео също намират своите колеги за по-малко симпатични.

Изследователите предполагат, че това може да се дължи на факта, че технологичното изоставане води до разочарование от взаимодействието, или се създава усещане, че хората с високо качество на звука и аудиото може да са с по-висок статус от останалите.

Независимо от това, те отбелязват: „Екраните могат да предложат достатъчно прозрачен прозорец към личността на другия, но дори незначителни аудио-видео грешки могат да го замъглят и по този начин пречат на формиране на точно впечатление.“