„Да не си първи може да е добре” и още няколко урока за основателите на стартъпи
Компаниите трябва да се опитат да излязат на пазара възможно най-бързо, когато това е възможно, независимо от дългосрочните си цели
След две години и близо 100 епизода подкастът за предприемачи на TechCrunch - Found - приключи. В него основателите разказваха как са изградили своите стартъпи, с какви предизвикателства се сблъсквали в този процес и какви решения са приложили.
Водещият на подкаста Ребек Шкутак прави кратък списък с петте най-добри съвета за основатели, които е чула - както практически, така и философски.
Основателите трябва да се насочат към това, в което не са добри
Докато много от основателите говорят за намиране на съоснователи или наемане на служители, които да им помогнат да запълнят пропуските в опита и знанията си, главният изпълнителен директор на Rippling Паркър Конрад смята, че те трябва да правят точно обратното.
Той нарича глупост практиката да се наемат хора за роли, в които основателят не е добър или не иска да се занимава.
„Трябва да откриете нещата, които мразите в компанията, и да тичате към тях, да ги прегръщате и да се фокусирате върху тях, защото това са нещата, които вероятно ще ви убият“, казва Конрад. „Това са нещата, които вероятно избягвате, защото ви е неудобно да се съсредоточите върху тях. Определено съм усещал това и в себе си, но истината е, че заниманията, които наистина мразиш, са тези, в които трябва да прекарваш цялото си време.“
VC не винаги са прави
Въпреки че правилният рисков капиталист може да предостави безценна информация и насоки на стартиращия бизнес, такива е трудно да се намерят. В същото време дори и най-добрите рискови инвеститори невинаги имат най-добрите съвети за всеки стартъп.
Когато Ашли Тирнър, основател и главен изпълнителен директор на FarmboxRx, компания за директни доставки на продукти, се обръща към рисковите инвеститори, те ѝ казват да създаде компания за хранителни пакети - горещата тенденция по това време. Тя се радва, че е пренебрегнала съветите им и вместо това е започнала да се развива по своя начин.
„Всички рискови инвеститори, с които разговаряхме, всички, които всъщност бяха дори малко любезни с нас по това време, искаха да станем компания за хранителни продукти“, казва Тайрнър. „Ние не се фокусирахме върху това. Не искахме да се качваме на вълната. Сега, като погледна назад, наистина се радвам, че никога не сме набирали капитал и до ден днешен все още не сме го правили. Повечето от компаниите за хранителни пакети бавно умряха.“
Няколко години по-късно FarmboxRx продължава да работи успешно.
Да не си първи може да е добре
В много PR материали общата нишка е, че компаниите искат да изтъкнат, че са били „първи“ в технологична иновация или на нов пазар. Но дали да бъдеш първи винаги е най-доброто нещо?
Джордан Нейтън, основател и главен изпълнителен директор на компанията за нетоксични стоки за дома Caraway, не мисли така. Той разказва пред TechCrunch, че когато се е подготвял да пусне на пазара първия комплект нетоксични съдове за готвене на Caraway, не се е притеснявал, че тази сфера е претъпкана от предложения. По думите му това, че компанията е била от по-късно включилите се играчи, ѝ е позволило да открие празнините на пазара, останали от вече пуснатите продукти, и да се обърне директно към тази аудитория.
„Това ни помогна да променим цветовата палитра, да променим цената, да променим елементите, които включваме в комплекта“, казва Нейтън. „И докато много от другите марки правеха много неща „правилно”, ние успяхме да изработим нашето пространство в света на кухнята директно на базата на желанията на потребителите, които останалите не удовлетворяваха.“
Компаниите трябва да се опитат да излязат на пазара веднага, независимо от дългосрочните си цели
Докато някои стартъпи създават софтуер, който може да започне да придобива клиенти и да печели пари в рамките на една седмица, същото не може да се каже за тези, които искат да представят иновативни дълбоки технологии. Но това не означава, че те трябва да чакат години, за да излязат на пазара.
Джо Уолфъл, съосновател и главен изпълнителен директор на Terradepth, компания, която иска да създаде автономни безпилотни самолети за картографиране на океанското дъно, разказва пред Found, че много целенасочено е създал своите потоци от приходи. Макар че все още има какво да се направи, преди автономните ѝ дронове да се движат по океанското дъно, вече предоставя подобни услуги на търговски и правителствени клиенти, както ръчно, така и чрез дашборд, защото компаниите се нуждаят от информация за океанското дъно.
„Едно от нещата, които научавате доста бързо в битка, е, че не можете да управлявате нещо, което не се движи Няма заместител на обучението на терен, нали?“, казва Уолфъл.
Пол Хедрик, основател на компанията за каубойско облекло Tecovas има различен подход към същата концепция. Той разказва пред Found, че е знаел, че иска Tecovas да бъде марка, насочена директно към потребителите, но не е искал просто да създаде уебсайт и да чака продажбите да дойдат. Поради тази причина започва да продава ботушите си от задната седалка на колата си на фермерските пазари, за да може да получи обратна връзка от клиентите и продажби от самото начало.
Не забравяйте да изградите компания около своя продукт
Когато един стартъп е в самото си начало, основателите са съсредоточени върху създаването на продукт и пускането му на пазара - както вероятно трябва да бъде. Но те не трябва да забравят и за изграждането на реална компания около продукта.
Гавин Юберти, съосновател и главен изпълнителен директор на производителя на чипове Etched, споделя, че един от ранните пропуски на компанията е, че не са помислили за създаването на придобивки за служителите, докато не е станало твърде късно. По думите му той е осъзнал, че е чакал твърде дълго, когато един от служителите му си чупу крака, преди компанията да му е създала здравна застраховка.
Тази история е добро напомняне, че докато основателите се опитват да действат бързо и да развиват продуктите си, за тях е важно също така да се погрижат и за всички останали елементи, необходими за изграждането на устойчива компания, която се грижи за своите служители.