Работното място е не просто възможност да покажете своите умения и таланти, но и платформа, където да демонстрирате, че носите стойност – като добър колега, отборен играч и човек, който помага на другите.

Според научни изследвания, един от най-сигурните показатели за успех и кариерно развитие е това да бъдете „приятна компания за работа“ - качество, което е свързано с вашата харизма и социални умения, включително емоционална интелигентност (EQ).

Това прави изграждането на положителна репутация на работното място огромен фактор за успеха ви.

Но тук се изисква баланс – да бъдете професионални, но същевременно автентични. За разлика от популярното мнение, автентичността не е просто „да бъдете себе си“ или да не се притеснявате какво мислят другите.

Тя включва качеството да използвате социалните си умения, като играете роля или създавате образ на работа, който изглежда искрен и естествен, пише Fast Company.

Защо е важно да добавите личен щрих в работата си?

Да се приемате прекалено насериозно на работното си място може да доведе до нежелани последствия. Затова е важно да давате частица от своята личност в комуникацията с колегите си.

Проучванията посочват пет основни негативни ефекта от това да се взимате твърде насериозно на работа, които могат да повлияят на отношенията ви с екипа и цялостния му успех.

Ето няколко основни причини, подкрепени от научни изследвания, защо това може да навреди на вашата репутация и взаимоотношения на работното място:

Колегите няма да ви имат доверие

Хората искат да знаят кои сте вие – дори и никога да не ви опознаят напълно. Ако сте твърде затворени, студени или избягвате да бъдете уязвими, те може да си помислят, че криете истинската си същност. Това ще намали доверието им към вас.

Трябва да се научите да показвате топлота, емпатия и дори малко уязвимост в комуникацията си.

Ще пропуснете възможности за изграждане на взаимоотношения

Изследвания върху удовлетвореността от работата показват, че една от основните причини за удовлетворение е чувството за принадлежност и приятелство с колегите.

Работата не е само място за постигане на професионален успех, но и за изграждане на взаимоотношения, които често преминават отвъд професионалните рамки и се превръщат в дългосрочни приятелства. Ако сте твърде фокусирани върху кариерата и изпълнението на задачи, може да пропуснете тази важна част от работния процес.

По-трудно ще преживявате неуспехите си

Няма човек, който винаги да е успешен. Прекомерното идентифициране с професионалната ви роля може да ви помогне да засилите успехите си, но в същото време може и да ви донесе много провали на работното място. Когато работата е основната част от вашата идентичност, неуспехите в кариерата могат да бъдат много по-болезнени.

Изследванията показват, че хората, които са прекалено отдадени на работата си – свръхамбициозни, работохолици или перфекционисти – са по-уязвими към бърнаут.

Може да ви възприемат като „политик“

Твърде сериозното поведение често се асоциира с корпоративни "нагаждачи", които крият мислите и чувствата си. Дори да не сте склонни към офис политика, прекомерната формалност може да ви създаде образ на бюрократ или човек, който преследва единствено статуса си.

Обратното – като показвате искрен интерес към останалите, дори когато нямате лична изгода от това, ще изглеждате истински и доброжелателни.

Ще бъдете по-уважавани, ако не си придавате твърде сериозен вид

Колкото и да сте добри в изпълнението на задачите си, когато сте прекалено фокусирани върху работата си, това ви кара да пренебрегвате важни социални аспекти – изграждането на отношения с колегите ви и създаването на позитивен имидж.

В идеалния свят професионалният растеж би се основавал единствено на резултатите, но реалността е много по-различна. Хората с по-добри социални умения и усет към организационната политика често получават повече възможности и ресурси, дори когато приносът им е по-малък.

Ключът е да бъдете деликатни, да проявявате интерес към другите и да добавите доза хумор към професионалната комуникация. Парадоксално, но ще бъдете възприемани по-сериозно, ако не се "вземате твърде на сериозно". Това ще ви помогне да изградите репутация на искрен и открит човек, който вдъхва доверие.