По-младите представители на поколението Z все по-често използват ChatGPT на OpenAI за различни учебни цели - домашни, проекти, както и дори тестове. Това показва ново проучване на Pew Research Center. В същото време обаче остава въпросът дали всички те са напълно наясно с ограниченията, които съпътстват тази технология.

В допълнение към анкетата си от 2023 г. относно използването на ChatGPT от младежи, Pew интервюира около 1 400 тийнейджъри на възраст между 13 и 17 години в САЩ. Резултатите показват, че 26% от тях са използвали ChatGPT за домашни или други училищни задачи, което е двойно повече в сравнение с две години по-рано, пише TechCrunch.

Интересно е, че 54% от анкетираните смятат, че е приемливо да се използва ChatGPT за изследване на нови теми. За решаване на математически задачи този процент спада до 29%, а едва 18% одобряват употребата на AI инструмента за писане на есета.

Въпреки тези нагласи, резултатите пораждат тревога относно ефективността на технологията.

ChatGPT доказано не е особено добър в математиката и не винаги предоставя надеждна информация.

Скорошно проучване установява, че GPT-4o, моделът, който задвижва ChatGPT, се справя само малко по-добре от човек, който налучква при докторантски тест по история.

Същото изследване разкрива, че GPT е най-слаб в области като социалната мобилност и геополитиката на Африка - теми, които може да са важни за демографските групи, които използват най-често технологията.

Проучването на Pew показва, че чернокожите и испаноговорящите тийнейджъри в САЩ са по-склонни да използват ChatGPT за училище.

Влиянието на AI модела върху обучението остава противоречиво. Изследване на Университета в Пенсилвания установява, че гимназисти от Турция, които използват ChatGPT, имат по-лоши резултати на тестове по математика в сравнение с тези, които не разчитат на AI.

Друго проучване в Германия пък установява, че учениците, които използват GPT, по-лесно намират източници за проучвания, но синтезират информацията по-трудно от тези, които не го ползват.

Според анкета на Pew от миналата година една четвърт от учителите в държавните училища смятат, че използването на AI инструменти като ChatGPT в образованието нанася повече вреди, отколкото ползи.

В същото време проучване на Rand Corporation и Центъра за реиновация на публичното образование показва, че едва 18% от преподавателите в тези училища използват изкуствен интелект в своите класни стаи.