Дрифт на лед с Lamborghini? Само ако гумите са с шипове
Мястото е езерото Сакакоми, северно от Монреал. Ледът е с дебелина от над 90 см, т.е. условията са идеални. Този лед би издържал „Боинг 747“. Наблизо обаче са моделите Urus, Huracán Sterrato и Revuelto. И ето какво се случва
&format=webp)
Едва ли някой собственик на Lamborghini би желал да се озове с него върху лед. Но ако все пак това се случи, може и да не толкова страшно.
В такава ситуация човек би трябвало да е спокоен. Все пак науката отдавна се занимава с движението върху лед. Дори е разработена специална формула, която се използва за преценка дали ледът би издържал тежестта на самолет. Според организацията Astrophysics Data System, за която работят астрономи и физици, има различни видове лед – например речен, езерен и дори „стар морски лед“, т.е. такъв, който е останал в твърдо състояние през поне един топъл сезон.
А според проучванията на американската армия лед с дебелина от 25 сантиметра би издържал камион с тегло осем тона. Така че едно Lamborghini няма как внезапно да се озове в студените води заради тежестта си.
Карането по лед изобщо не е изключение. Тези събития се организират от самата компания с идеята да се даде незабравимо преживяване на клиентите.
Мястото е езерото Сакакоми, северно от Монреал. Ледът е с дебелина от над 90 сантиметра, т.е. условията са идеални, пише PopularScience. Наблизо са три модела на Lamborghini – Urus, Huracán Sterrato и Revuelto. Колите са оборудвани със специални зимни гуми с метални шипове за по-добро сцепление. До шофьора сяда опитен инструктор от Lamborghini. Успокояващо е, че този лед би издържал „Боинг 747“.
Представете си, че това Lamborghini е шейна на цена от поне четвърт милион долара. Моделът Urus SE от 2025 г. например е хибрид с 789 конски сили, ускорява до 100 километра в час за 3.4 секунди, а максималната му скорост е 312 километра в час.
Ако шофьорът не знае как да работи с педала на газта, в такива условия катастрофата е почти сигурна. Колата ще изгуби контрол и ще се плъзне. Затова и гумите са с метални шипове, а отдясно, в ролята на инструктор е Кевин Конуей, дългогодишен автомобилен състезател с множество отличия.
„Погледнете тези парчета лед, можете да ги ползват в блендера си“, шегува се той. И обяснява:
„Това е заради шиповете на гумите. Те раздробяват леда, гумата се нагрява и става по-мека, което пък осигурява нужното сцепление, за да може колата да прави завои да се движи с висока скорост“.
Дори да не са с шипове, зимните гуми Blizzak на Bridgestone са добро решение за сняг – малки мехурчета и прорези в текстурата им осигуряват сцеплението. Дълбокият грайфер е задължителен, за да може гумата да „изхвърля“ снега и водата и да се закрепва на повърхността.
Поставянето на шипове върху гумите не е лесна работа. За всеки ден ледено каране Lamborghini наема цял екип специалисти, които се занимават с това. След няколко кръгчета шиповете падат и се налага повторното им поставяне със специален инструмент, както и запечатване, за да не пробият гумата.
Revuelto е спортен хибрид, който ускорява до 100 километра за 2.5 секунди. Има четири режима на движение като при един от тях се изключва контролът на сцеплението. Тогава всяко намерение на шофьора може да остане неизпълнено, защото разликата между асфалт и лед е огромна.
Sterrato разполага с 602 конски сили. Проектиран е да се движи в по-тежки условия – прах и пясък, докато Revuelto е по-скоро градска кола.
„Да караш Sterrato е все едно да държиш чук. Трябват сериозни усилия, за да го завъртиш и да прехвърлиш тежестта му. С Revuelto е трудно само да започнеш изнасянето, но започнеш ли го веднъж, знаеш, че то ще продължи“, казва пилотът Дийн де Джакомо.
Когато си на леда усещаш пренасянето на тежестта осезаемо. Най-доброто, което можеш да направиш, е да даваш газ, макар че мозъкът ти крещи да вдигнеш крак от педала. Това всъщност би било огромна грешка. Или шофьорът губи контрол над плъзгането, или колата започва да се върти. Обратното – подаването на газ позволява колата да се „издърпа“ и стабилизира.
Но да си кажем честно – трябва да си луд, за да караш такава суперкола на лед?! Нужни са още специални гуми и инструктор, който да ви казва кога да давате газ. Иначе може да е много опасно.