Firefox: Браузърът, който отказва да играе по правилата на милиардерите
Докато технологичните гиганти контролират пазара, Firefox остава независим и залага на поверителност, иновации и свободен избор за потребителите
&format=webp)
Докато все повече хора са разочаровани от корпоративното надмощие на големите компании, Mozilla Firefox задържа потребителите си с ключово предимство – компанията не е собственост на технологичен гигант, което я превръща в единствения независим браузър.
„Ние сме с нестопанска цел. Единственият браузър, който не е подкрепен от милиардери“, заявява главният изпълнителен директор на Mozilla Лаура Чеймбърс пред Fast Company по време на Web Summit в Катар.
Компанията не разчита само на имиджа си, а активно развива продукта.
През март се очаква въвеждането на някои иновации, които трябва да подобрят потребителското изживяване:
- Вертикални табове, функция, която Microsoft Edge представи преди четири години, но все още липсва в Chrome и Safari.
- Интерактивен AI панел, който позволява бърза смяна между различни AI чатботове при
- AI панел, който позволява бърза смяна между различни AI чатботове при търсене на информация.
- Групиране на табове, което е дългоочаквана функция, улесняваща организацията на отворените страници, без да са нужни допълнителни разширения.
- AI за управление на табове, който ще помага на потребителите да организират многобройни отворени прозорци, използвайки алгоритми, работещи директно на устройството, без да изпращат данни в облака.
Mozilla вече прилага новата си политика за защита на личните данни - например функцията за превод на уебстраници във Firefox работи изцяло офлайн, но малцина знаят това.
„Трябва да го представим по-добре“, признава Чеймбърс.
Независимият браузър увеличава пазарния си дял в Европа, благодарение на Закона за цифровите пазари (DMA) на ЕС, който принуждава платформите да дадат възможност на потребителите да избират браузър, а не да използват предварително зададения.
Резултатът е налице - 29% ръст в употребата на Firefox на Android и iOS в Германия и Франция. Въпреки че делът му все още е нисък - под 3% според Cloudflare, Mozilla твърди, че това се дължи на силните инструменти за блокиране на тракери, които затрудняват статистиките.
На настолните компютри обаче Firefox все още има по-голямо присъствие - 21,5% от потребителите в Германия и 14,6% във Франция го използват, като глобалният му пазарен дял е около 7,6%.
В САЩ браузърът може да се сблъска със сериозно предизвикателство. Ако съдебното дело срещу Google за монопол върху търсенето доведе до забрана на плащанията за задаване на Google Search като основна търсачка, Firefox ще загуби един от ключовите си източници на приходи.
„Рискът е основно за приходите ни в САЩ. Ако бъдат засегнати, ще е много по-трудно да поддържаме Gecko (единственият голям енджин за уеб рендиране, който работи както на Windows, така и на macOS, без да е проект на Google) като независима браузърна платформа“, обяснява Чеймбърс.
Gecko остава на трето място след Blink (използван от Chrome) и WebKit (в Safari), което понякога води до ограничения за потребителите. Например, F1 TV, стрийминг платформата за Формула 1, блокира Firefox и изисква от потребителите да преминат към друг браузър.
Mozilla обмисля да премине към WebKit, но впоследствие се отказва.
„Много финанси и усилия са нужни, за да поддържаме независим браузърен енджин, но това ни дава глас в дискусиите за регулации“, коментира CEO-то на Mozilla.
За да остане финансово стабилна, компанията често експериментира с различни бизнес модели.
Опитите с VPN услуги, защита на имейли и телефонни номера (Relay) и предупреждения за изтичане на данни (Monitor) не носят голям успех, което води до намаляване на маркетинговите разходи за тези услуги.
Миналото лято обаче Mozilla направи изненадваща покупка - придоби Anonym, ad-tech компания, разработваща рекламни технологии, които не нарушават личното пространство на потребителите. Целта е да се намери балансът между онлайн рекламата и защитата на личните данни.
„Използваната от тях технология е диференциална поверителност - добавя достатъчно шум в системата, за да запази анонимността на потребителите“, обяснява Чеймбърс.
Този ход идва в момент, в който антимонополното дело срещу Google за дигиталните реклами може да разбие монопола и да отвори нови възможности за Mozilla.
Единственият независим браузър продължава да настоява за по-справедлива дигитална среда, в която потребителите имат реален избор на браузър.
„Не искаме преференциално третиране, просто искаме хората да имат избор“, казва Чеймбърс.