Служителите отдавна са недоволни от нарастващите разлики в заплащането им с изпълнителните директори.

Ново изследоване твърди, че това напрежение може да породи вътрешно недоволство и да увеличи вероятността от подаване на сигнали за нарушения в компаниите.

Според проучване на Тексаския университет в Далас разликите в заплащането на изпълнителните директори и служителите подкопават лоялността им и водят до по-голяма „готовност“ да накърнят имиджа на компаниите, съобщава Fortune. В тези с по-значителни разлики в заплащането, служителите са значително по-склонни да докладват за нарушения в трудовото право и корпоративните норми.

Според д-р Рики Такеучи, професор в Тексаския университет и автор на проучването, движещата сила за това е чувството за несправедливост.

„Сега сме по-загрижени за корпоративната социална отговорност и общността. Компаниите, възприемащи се като по-чувствителни към въздействието им върху общността, се смятат за много по-добро място за работа. Това включва и начина, по който служителите получават възнаграждение, и отношението към тях.“, обяснява той.

Констатациите на проучването са отразени в няколко широко известни случаи на сигнали за нередности, допълва Fortune.

В Boeing главният изпълнителен директор Дейв Калхyн е получил пакет възнаграждение от 33 млн. долара, докато служителите твърдят, че са били подложени на негативно отношение, защото са повдигнали въпроси, свързани с безопасността и качеството.

В крайна сметка директорът напусна ръководния пост, след като многобройни сигнали бяха публично осветени, а компанията беше изправена пред разгорещени изслушвания в Сената миналата година и катастрофални щети за репутацията и цената на акциите ѝ.

През 2022 г. бившият ръководител по сигурността в Twitter обвини ръководството, че е подвеждало регулаторите по въпроси, свързани със сигурността. Тези ръководители, според информатора, са имали възможност да спечелят десетки милиони като лични бонуси, свързани с увеличаването на потребителите на приложението.

Копоративната общественост зад Океана не одобрява прекомерното заплащане на ръководните кадри, въпреки все по-големите възнаграждения на най-добрите служители.

По данни на Института за икономическа политика от 1978 г. възнагражденията на изпълнителните директори са се увеличили с 1 085%, докато средната заплата на служителите е нараснала със скромните 24%.

Но мнозинството от работещите смятат, че е важно компаниите да избягват големи разлики в заплащането на изпълнителните директори и средните служители, според проучване на Gallup и Bentley University. Две трети от американците твърдят, че компаниите се справят „зле“ с това разделение.

Според изследователите от Тексас има няколко начина, по които главните изпълнителни директори и мениджърите на висше ниво могат да намалят потенциалните рискове с непропорционалното възнаграждение.

Бизнес лидерите трябва да осъзнаят влиянието на значителните разлики в заплащането върху лоялността на служителите и да не създават огромни разлики.

От своя страна, компаниите трябва да създадат добре организирани програми за вътрешно отчитане, които действително могат да решават проблеми, така че служителите да придобият увереност в способността на собствените си работодатели да се справят с тях.

Що се отнася до управителните съвети, изследователите предлагат главните изпълнителни директори да се държат отговорни за показатели за дейността на компанията, които надхвърлят приходите и печалбата, включително благосъстоянието на служителите и корпоративната социална отговорност.

„Един човек не може да направи компанията успешна. Само чрез служителите, чрез работната сила, това е възможно да бъде изпълнено като цел“, категорични са изследователите.