Стоицизъм: Лидерите днес се завръщат към философия на 2000 години
Присъща за държавници като Марк Аврелий и Сенека, днес тя намира нова актуалност в заседателните зали и кабинети на главните изпълнителни директори по цял свят
&format=webp)
В условията на глобална политическа и икономическа нестабилност, въпросът пред днешните лидери не е дали, а кога ще настъпи промяната.
За преминаването през периода на тази несигурност е нужно нещо повече от стратегия и прозорливост: изискват се устойчивост, яснота и самодисциплина.
За професора по бизнес в Оксфордския университет Картик Рамана, тази философия на мислене се оформя в една древна, но все по-актуална рамка: Стоицизмът.
Някога достояние на държавници като Марк Аврелий и Сенека, днес стоицизмът намира нова актуалност в заседателните зали и кабинети на главните изпълнителни директори, смята Рамана.
Сред съвременните му последователи са основателят на Twitter Джак Дорси, капиталистът на рисков капитал Брад Фелд и бившият главен изпълнителен директор на GoDaddy Блейк Ървинг, отбелязва Fortune.
Но както Рамана подчерта на лидерската среща на Harvard Business Review тази година, стоическото лидерство далеч не е пасивна дистанцираност. То предлага дисциплиниран начин да останем здраво стъпили на земята, като се фокусираме върху това, което може да бъде контролирано, и да вземаме принципни решения в условията на хаос.
В основата си стоицизмът насърчава самоконтрола, устойчивостта и рационалността - не за потискане на емоциите, а за целенасочено действие.
Лидерите не могат да контролират геополитическите сътресения, икономическите цикли или политически конфликти. Но могат да контролират реакциите си. В бизнеса това означава да запазят самообладание под натиск, да предпочетат етиката пред целесъобразността и да запазят яснота, когато залогът е голям.
Рамана призова ръководителите на компании да действат не толкова като пожарникари, колкото като началници на пожарни служби, да фокусират ресурсите и да знаят кои пламъци могат да оставят да горят.
Но тази сдържаност неминуемо има своята цена: не всички ще бъдат доволни.
„Не се опитвайте да управлявате компанията си в този момент на поляризация, сякаш става дума за състезание по популярност. Вземайте трудни решения“, съветва Рамана.
Това означава също така да овладеете изкуството на деескалацията.
Започнете с изграждането на системи за комуникация - доверени мрежи от хора, които могат да пресекат шума, да тестват идеите под натиск и да сигнализират за проблеми, преди да са се разразили. Целта не е само контрол на щетите. Това е очакване.
Този вид философия отдавна ръководи някои от най-утвърдените бизнес лидери, като например главния изпълнителен директор на Berkshire Hathaway - легендарния Уорън Бъфет, чието лидерство се основава на смирение, дългосрочен фокус и практичност в решенията.
В миналото той е съветвал главните изпълнителни директори да избягват непредизвикани грешки, да не обръщат внимание на шума и да останат непрестанно фокусирани върху почтеността и клиента.
Бившият главен изпълнителен директор на Brooks Running Джим Уебър си спомня, че е получил същия съвет по време на спад в продажбите в Европа, предизвикан от валутните колебания. Бъфет му казал да игнорира това, което не може да се контролира, и да се съсредоточи върху клиента.
Рамана обяснява тази философия като същността на стоическото лидерство. Става дума за разбиране на това кое заслужава внимание и кое може да бъде оставено.
Подобна стратегия със сигурност не решава конфликтите. Но със стоицизъм лидерите могат да се изправят срещу кризите рано и целенасочено, а не да реагират импулсивно и под натиск, допълва Рамана.