Диамантите са вечни? Не и с мита от 10% на водещ пазар в световното търсене
При несигурните макроикономически условия и нарастващата конкуренция при лабораторно отглежданите диаманти, цената на естествено добитите е спаднала с близо 60% от пика през март 2022 г.
&format=webp)
Казват, че диамантите са вечни – този вид скъпоценни камъни са създадени от най-твърдия материал на земята.
Днес обаче това твърдение е поставено под сериозен въпрос, тъй като сложните вериги на доставка и високите цени са още по-уязвими заради агресивната програма за мита на Доналд Тръмп.
Скъпоценният минерал е изправен пред базова тарифа от 10% за внос в САЩ - пазар, на който е над половината от световното търсене на шлифовани диаманти.
Секторът се готви и за допълнителни мита, ако 90-дневната пауза за преговори приключи без споразумения.
„Много ясно е, че диамантената индустрия на глобално ниво е пред перфектната буря от предизвикателства“, коментира пред CNBC Карен Рентмистърс, главен изпълнителен директор на Световния диамантен център в Антверпен.
Според него митата са само „последният удар“.
Малките скъпоценни камъни преминават през няколко граници, преди да попаднат в магазина.
От мините в Ботсвана или Южна Африка до търговските центрове в Близкия изток или Европа, а след това до центровете за шлифоване и полиране, преди да се върнат обратно при производителя на бижута и изделието да пристигне в магазина.
Тази сложна верига на доставки означава, че индустрията е силно уязвима към всякакви смущения в търговията.
Суровини като злато и мед към този момент са изключени от американските мита, за което настоява и диамантената индустрия, допълва CNBC.
Рентмистърс, който ръководи 580-годишната корпорация, представляваща над 1400 компании в Антверпен, заяви: „Може да се твърди, че необработените диаманти са суровина. Вие не се разхождате с шлифован диамант в ръка. Носите го като бижу. Той е в пръстена ви или на чифт обеци.“
Несигурността идва в момент, когато луксозната индустрия вече се бори със забавяне на търсенето след бума след пандемията и икономическия спад в Китай.
Възходът на лабораторно отглежданите диаманти продължава
Най-голямото сътресение в индустрията обаче е създаването на диаманти, отгледани в лаборатория (LGD).
Химически идентични, тези камъни не могат да се различат с просто око. Продават се с 80% по-евтино от естествената версия и клиентите се възползват от това, допълва CNBC.
Над половината от двойките, анкетирани в САЩ миналата година, са заявили, че годежният им пръстен е с лабораторно отгледан диамант, според проучването 2025 Real Weddings на The Knot, което включва информация от близо 17 000 двойки.
Повратен момент беше отбелязан през 2021 г., когато Pandora, най-голямата марка за бижута в света по обем, стана първата, която спира да продава естествено добити диаманти.
„В САЩ преди около 18 месеца обемът на лабораторно отгледаните диаманти в насипност надхвърли този на добиваните. Така че, ако има съмнение в съзнанието на хората, че се случва промяна, оттам нататък тя беше много видима и продължава да расте“, коментира главният изпълнителен директор на Pandora Александър Лейчик.
„С този вид стойност на диамантит в лаборатория, ние можем да ги предложим на повече хора. Така че не е задължително да казваме, че общият обем на диамантите ще намалее. Вероятно ще поканим повече клиенти в категорията.“, допълва той.
При лошите макроикономически условия и нарастващата конкуренция при LGD цената на добитите диаманти е спаднала с близо 60% от пика през март 2022 г.
Митата застрашават тенденцията към равновесие
Според някои анализатори обаче индустрията е близо до достигане на точка на стабилизация между LGD и естествено добитите диаманти.
„Въпросът, който трябва да си зададете, е колко по-ниски могат да бъдат цените, преди потребителите да видят ясно разграничение между двата продукта“, коментира Пол Зимниски, независим анализатор на диаманти.
„И най-накрая стигаме до момента, в който можете да си купите три, четири или пет карата, което е смешен размер за годежен пръстен - можете да си купите лабораторно отгледаната версия само за няколко хиляди долара, докато естествената ще струва десетки и стотици хиляди долари. Така че тази ценова разлика със сигурност създава различия.“
Пред лицето на тези предизвикателства ключови играчи преосмислят стратегиите си.
De Beers, основен лидер в диамантената индустрия, заяви, че е имало признаци за нарастване на търсенето в САЩ преди Коледа и преди да се появи несигурността, свързана с митата. Вместо да инвестира в процъфтяващия пазар на LGD, DeBeers удвоява усилията в естествените диаманти. Наскоро компанията обяви, че ще закрие своята марка за бижута с LGD Lightbox, за да засили „ангажимента си към естествените диаманти в бижутерийния сектор“.
„Постоянно намаляващата стойност на лабораторно отгледаните диаманти в бижутата подчертава нарастващата диференциация между тези фабрично произведени продукти и естествените диаманти“, заяви главният изпълнителен директор на De Beers Ал Кук.
Компанията заяви, че закриването е в съответствие със стратегията „да се съсредоточи върху дейности с висока възвръщаемост и да рационализира бизнеса“. Решението идва и в момент, когато Anglo American, компанията майка на De Beers, е в процес на търсене на нови собственици.
Бижутата – светъл лъч в луксозната индустрия
В настоящия период на забавяне на луксозния пазар бижутата са забележителен светъл лъч, особено сегментът на висококачествените, който се разглежда като по-малко цикличен и обслужва най-богатите, допълва CNBC.
По-рано този месец Richemont надхвърли очакванията, като приходите се увеличиха благодарение на двуцифрения ръст на подразделението Jewellery Maisons, което включва Cartier, Van Cleef & Arpels и Buccellati.
Според анализаторите ключовото значение за минната индустрия занапред е в съобщенията:
„Диамантът трябва да създава спомени, това е много емоционална покупка, не е практична покупка. И хората харесват историята, която стои зад създаването му“, казва Зимниски. „От индустрията зависи да предостави на потребителите увереността, от която се нуждаят, ако ще харчат значително повече за естествен диамант. Те искат да са сигурни, че той е такъв. Това трябва да е приоритет на индустрията в този момент.“, допълва анализаторът.