Световната икономика е в турбуленция през 2025 г. предвид търговското напрежение и геополитическите конфликти, но има една индустрия, която може да бъде успокоение за инвеститорите: авиацията.

Според Международната асоциация за въздушен транспорт IATA, рентабилността на индустрията се очаква да се подобри през 2025 г., въпреки че прогнозите са растежът на световния брутен вътрешен продукт да спадне до 2,5% през 2025 г. от 3,3% през 2024 г., съобщава CNBC.

В доклад, публикуван в понеделник, IATA заяви, че приходите, оперативните печалби и нетните печалби се очаква да се увеличат от 2024 г., въпреки че някои са по-ниски от прогнозите, направени през декември.

Нетната печалба на индустрията се предвижда да бъде 36 млрд. долара за 2025 г., което е повече от 32,4 млрд. долара, получени през 2024 г., но малко по-ниско от прогнозата от декември за 36,6 млрд. долара. Предвижда се също така маржът на нетната печалба да се повиши до 3,7% през 2025 г. от 3,4% през предходната година.

Общите приходи се очаква да достигнат рекордно високата стойност от 979 млрд. долара, което е с 1,3% повече от предходната година, но по-малко от 1 трлн. долара в последната прогноза.

IATA обяснява по-добрите резултати главно с два фактора: по-ниските разходи за самолетно гориво и по-голямата ефективност. Тя очаква, че коефициентът на натоварване на пътниците ще достигне исторически максимум през 2025 г. със средна стойност за цялата година от 84%, „тъй като разширяването и модернизирането на флота остава предизвикателство на фона на провалите във веригата за доставки в аерокосмическия сектор“.

Очаква се през 2025 г. разходите за самолетно гориво да достигнат средно 86 долара за барел, което е по-малко от 99 долара през 2024 г., отбелязват от IATA и посочват, че това ще доведе до общи разходи за гориво в размер на 236 млрд. долара, което е с 25 млрд. долара по-малко от 261 млрд. долара през 2024 г.

"Последните финансови данни показват минимална дейност по хеджиране на горива през последната година, което сигнализира, че авиокомпаниите като цяло ще се възползват от намалените разходи за гориво. Не се очаква горивото да бъде повлияно от търговското напрежение", заявиха от IATA.

Оптимизъм сред главните изпълнителни директори

Главните изпълнителни директори на авиокомпании заявиха пред CNBC, че се справят въпреки несигурността.

Главният изпълнителен директор на Air India Кембъл Уилсън заяви коментира по време на Световната среща на високо равнище по въпросите на въздушния транспорт през уикенда, че 2025 г. е „година на изненади“, „независимо дали става въпрос за политика, мита, геополитика или по-близо до дома, някои конфликтни въпроси“.

Индия и Пакистан затвориха въздушното си пространство за самолетите на другата страна след военните удари, извършени от двете страни през май. На пакистанските самолети е забранено да навлизат в индийското въздушно пространство до 23 юни, а на индийските - до 24 юни.

„Несигурността не е полезна за бизнеса, но основните фундаменти на този пазар и възходът, който виждаме пред Air India, ни карат да вървим напред, защото смятаме, че има огромни възможности за реализация“, добави Уилсън.

Той заяви, че Индия е третият по големина пазар на въздушни пътувания в света и се разраства с годишен темп 8%-10 %. „Така че, ако индийците започнат да пътуват с интензивността на Китай, това ще доведе до абсолютна експлозия на обема в международен план“, каза той.

Ейдриан Нойхаузер, президент и главен изпълнителен директор на колумбийския флагмански превозвач Avianca, заяви: "Когато светът кихне по някаква причина, авиокомпаниите просто се разболяват много бързо." Въпреки това според него коефициентът на натоварване в Avianca все още се запазва и приходите са се подобрили.

Азия е най-бързо развиващият се регион

Северна Америка се очаква да генерира най-високата абсолютна печалба сред всички региони през 2025 г., а Азиатско-тихоокеанският регион ще отбележи най-голям ръст на търсенето през 2025 г., като приходите от пътникокилометър се очаква да нараснат с 9% на годишна база, заявиха от IATA.

Приходът от пътникокилометър, или RPK, е мярка за обема на превозените от дадена авиокомпания пътници. Този показател се използва за оценка на ефективността на авиокомпаниите и търсенето на пътници.

От IATA заявиха, че „ако дадена авиокомпания наблюдава постоянно увеличение на RPK по определен маршрут в продължение на няколко месеца, това може да я накара да увеличи честотата на полетите или да използва по-големи самолети, за да отговори на нарастващото търсене - потенциално увеличаване на приходите и пазарния дял“.

Силното търсене на пътници в Азиатско-тихоокеанския регион се обяснява с облекчаването на визовите изисквания в няколко азиатски държави, особено в Китай, Виетнам, Малайзия и Тайланд. Все пак IATA отбелязва, че икономическият пейзаж поставя някои предизвикателства, като прогнозата за БВП на региона, особено на Китай, е понижена.