Gen Z е все по-близо да сложи край на приложенията за запознанства
Младото поколение няма усещането, че може да намери романтичен партньор и да създаде истинска връзка, въпреки че прекарва много време онлайн
&format=webp)
През последните години приложенията за запознанства полагат усилия да се трансформират, но не могат да обърнат тенденцията за намаляване на популярността им сред младото поколение.
Това коментира пред Fortune Илейн Дън, водеща на подкаста Seeing Other People с 50 000 абонирани слушатели и бивш управител на съдържанието в Hinge. Според нея все повече от представителите на милениалите и Gen Z предпочитат срещи на живо в търсене на романтичен партньор.
Когато Дън се присъединява към Hinge през 2018 г., популярността на приложенията за запознанства започва да достига своя връх.
През 2019 г. Hinge беше придобита от Match Group, което ѝ даде малко повече енергия, а пандемията постави началото на бума на запознанствата. Дън дори се сгодява за съпруга си чрез приложение за запознанства – макар да казва, че връзката им се е формирала лично на чаша вино.
По онова време тя не си представя, че няколко години по-късно приложенията за запознанства ще изпаднат в криза под влияние на новите очаквания и настроения на по-младите поколения.
В проучване на Forbes от 2024 г. се установява, че повече от 75% от представителите на поколението Z се чувстват в бърнаут, използвайки приложения като Hinge, Tinder и Bumble, тъй като нямат усещането, че могат да намерят истинска връзка, въпреки че прекарват много време онлайн.
Финансовите резултати на Match Group илюстрират тези променящи се нагласи: Печалбата за първото тримесечие възлиза на 117,6 млн. долара, в сравнение със 123,2 млн. долара през 2024 г., а броят на платените потребители е намалял с 5% спрямо предходната година и възлиза на 14,2 млн. потребители.
Дори главният изпълнителен директор на Match Group Спенсър Раскоф признава в писмо, публикувано в LinkedIn, че днес приложенията за запознанства приличат на игра с цифри, която оставя „хората с погрешното впечатление, че даваме приоритет на показателите пред преживяването“.
Това накара няколко големи приложения за запознанства, сред които Hinge, Bumble и Tinder, да въведат нови функции и продукти в своята гама. Един от примерите е функция, която позволяв на потребителите в Tinder да се свързват със свои приятели, за да насърчават двойните запознанства.
Въпреки че Дън отчита като положителни опитите на приложенията за запознанства да се развиват, според нея не съществува нещо, което могат да направят, за да спасят индустрията напълно.
„Те могат да се опитат да измислят повече начини, за да позволят на хората да оценят химията помежду си, но освен ако наистина не ги подтикнат да се срещат в реалния живот, като може би създадат повече лични активации и събития, не знам дали ще се върнат към това да бъдат толкова големи, колкото бяха някога.“
Представителите на милениалите и поколението Z все повече се интересуват от „срещи-закачки“ или от среща с романтичен партньор в реалния живот, вместо в приложение за запознанства.
Наскоро Дън става домакин на майсторски клас за изкуството на сладките срещи със 156-годишната марка вина Maison Louis Jadot. Идеята е вдъхновена от класическата концепция за среща с половинката: в бар, където се споделя вино.
„Ако просто си седите на дивана и си мислите: Приложенията не работят за мен и никой не чака на вратата ми, за да се запознаем, ще бъда завинаги сам, това не е най-добрата позиция“, допълва експертът.
Тя прогнозира повече лични майсторски класове, събития за сингъл и други възможности за романтични партньори сега, когато настроенията относно приложенията за запознанства се променят. Все пак допълва, че фактът, че приложенията полагат усилия да се развиват, заслужава да бъде оценен.
„Мисля, че приложенията за запознанства изминаха дълъг път в подпомагането на здравословното поведение при запознанства. Но също така мисля, че има толкова много хора, които ги използват пасивно.“
Дън прекарва около две години в Hinge като ръководител на съдържанието и през 2021 г. стартира подкаста си Seeing Other People, като създава два епизода седмично с участието на експерти. Като треньор по запознанства тя винаги насърчава хората да не ползват само приложения.
„Много по-лесно е някой да се скрие зад телефона и да обмисли съобщението, което създава. Но е възможно да се научите да се свързвате и в реалния живот, като това може да изисква практика. Може да се наложи да разберете как да се контролирате и да отидете в бар, да си поръчате чаша вино и да започнете разговор с някого.“
Става въпрос за това да казваш „да“ в различни ситуации, като например покана за питие с колега или случайно парти за рожден ден.
„Поставете си малка цел и се убедете, че можете да я постигнете, и ще бъдете наистина приятно изненадани от това, което ще излезе“, съветва Дън, като използва примера за завързване на разговор с човек, когото никога не сте срещали.
Друг съвет: Превърнете разговорите от приложенията в срещи възможно най-скоро. „След като сте на среща, вече може да решите интересувате ли се един от друг? Усещате ли тази химия?“, допълва тя.