Бернар Арно: Сенчестият „миротворец“ в търговската война на Тръмп и ЕС
Председателят на най-големия луксозен конгломерат LVMH работи усилено за сключване на споразумение, което да ограничи щетите за бизнес империята му, включваща широк спектър стоки от шампанско до чанти и бижута
&format=webp)
Усилията на президента Доналд Тръмп за търговско споразумение с Европейския съюз се подпомагат от един негов стар и влиятелен приятел: титанът на луксозните стоки Бернар Арно.
Президентът на френския конгломерат LVMH прекара последните седмици в пътувания между европейските столици, срещайки се с германския канцлер Фридрих Мерц и италианския премиер Джорджа Мелони, за да ги убеди да приемат сделка по подобие на тази, която Тръмп сключи с Япония тази седмица.
Същевременно, той разговаря и с Тръмп, опитвайки да намали напрежението с Брюксел.
Самият Арно също се подсигурява като планира да отвори още една фабрика на Louis Vuitton в Тексас – ход, който отчасти се счита за спасил луксозната индустрия от мита по време на първия мандат на републиканеца в Белия дом.
„Натискам колкото мога, за да постигнем споразумение с американците, така че да не се озовем в търговска война, която би била изключително вредна за европейските предприятия“, каза Арно в интервю за WSJ в централата на LVMH в Париж.
На стената в кабинета му е закачено писмо от Томас Джеферсън, в което той поръчва вино от лозето, което сега е собственост на компанията.
За Арно залогът е огромен В четвъртък LVMH отчете 22% спад в нетната печалба за първото полугодие, засегната от рязък спад в продажбите в основния отдел за мода и кожени изделия, включващ Louis Vuitton и Christian Dior.
Компанията се сблъсква с редица предизвикателства.
Китай, който отдавна е двигател на растежа в луксозната индустрия, е в продължителен икономически спад. Доверието на потребителите в САЩ, които представляват една трета от продажбите на групата, е разклатено от несигурността относно митата.
А някои вече поставят под въпрос истинската стойност на луксозните стоки след години на ценови повишения.
Междувременно инвеститорите внимателно проучват дали бизнес моделът на LVMH – конгломерат от над 75 марки, вариращи от козметичния ритейлър Sephora до коняка Hennessy, е подходящ за свят с нарастващи търговски бариери и задълбочаваща се геополитическа несигурност. Акциите на LVMH са спаднали с над 30% от януари.
Арно е пионер в създаването на конгломерат от луксозни марки в епоха, когато световната икономика се отваряше. Развиващата се средна класа по целия свят подхрани десетилетен бум в разходите, което го превърна в един от най-богатите хора в света.
Сега двата най-големи пазара на LVMH – САЩ и Китай, са в конфликт, а Европа и Арно са заклещени в средата.
Тръмп изисква европейските компании да преместят производството си в САЩ, за да избегнат митата, което е трудна задача за луксозните марки, които продават стоките си като произведени в Европа с традиционни за Стария свят занаятчийски умения.
Арно подчертава, че докато LVMH е достатъчно силна, за да преодолее забавянето, други луксозни компании са изложени на риск. „Когато приливът отмине, виждаш кой е плувал без бански костюм.“, повтаря той думите на Уорън Бъфет.
Отчита луксозният спад като временен, а не структурна промяна, стратегия, типична за успешните инвеститори, които често правят обратното на участниците на фондовия пазар, които най-богатият франзузин определя като „малко овчедушни“. Според него гамата от марки на LVMH дава на групата мащаб, за да привлича най-добрите таланти, да си осигури първокласни търговски площи и да договаря изгодни медийни тарифи чрез закупуване на едро.
„В периоди, когато икономическата обстановка е по-трудна, когато пазарът се забавя, какъвто е случаят днес, ние имаме тенденция да излизаме по-силни“, допълва той и подкрепя думите си с действия.
Според регулаторни документи, холдинговите компании на семейството му притежават акции на LVMH на стойност над 1 милиард долара от края на януари. Това ги поставя на път да имат над половината от акциите на компанията до началото на следващата година.
Най-неотложната задача обаче е разрешаването на търговския конфликт с Вашингтон.
Арно е „разумно оптимистичен“, че ще има споразумение, преди заплахата от Тръмп за 30% мито върху ЕС да влезе в сила следващия месец.
Наскоро милиардерът е разговарял с министъра на финансите Скот Бесънт и на търговията Хауърд Лътник, в допълнение към редовните си телефонни разговори с Тръмп, който според него е склонен да сключи сделка.
„Мисля, че президентът Тръмп е отворен за намиране на решение. Той е добре запознат със ситуацията“, казва Арно. „Въпреки това, както знаете, държи на резултати. Ако не ги получи, ще направи това, което е казал.“
Арно и Тръмп се познават отдавна. Срещат се за първи път през 80-те като предприемачи в недвижимите имоти в Ню Йорк и поддържат връзка през годините. Арно е сред първите бизнес лидери, които посещават след избора за президент през 2016 г.
Семействата им също имат връзки: Александър Арно, сега номер 2 в отдела за напитки на LVMH, е приятел с Джаред Къшнър, а Иванка Тръмп е близка с френската наследница Делфин Арно, която управлява Dior.
LVMH наема и търговски площи от Тръмп.
По време на обиколката си в Европа, Арно предупреждава председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен и други лидери да не предприемат мерки, засилващи напрежението със САЩ. Разговаря по телефона и с френския президент Еманюел Макрон, който в миналото заема по-агресивна позиция спрямо Вашингтон.
„Не можем да си позволим да се скараме с основния си икономически партньор“, подчертава Арно. „Откакто беше определен крайният срок 31 юли, прекарвам голяма част от времето си в опити да убедя ключови европейски страни като Италия, Германия, Франция и Европа да не го правят.“
Арно има значително влияние върху европейските лидери. LVMH е голям работодател на целия континент с десетки хиляди служители от лозята на Франция до занаятчийските работилници за кожени изделия в Италия.
Империята за луксозни стоки планира да разшири производството си в САЩ като отвори втора фабрика в Тексас, вероятно на север от Далас, до началото на 2027 г.
По време на първия си мандат Тръмп посети откриването на първата фабрика в Тексас, което беше оценено като помощ за кожените изделия и шампанското да избегнат митата, допълва WSJ.
Ако Тръмп изяви желание да присъства на откриването на новия завод, Арно казва, че „ще бъде добре дошъл“.
Най-уязвимата към мита част от LVMH е Moët Hennessy, която се занимава с производство на шампанско и коняк. Една трета от продажбите идват от САЩ, а за разлика от кожените изделия, тези напитки не се произвеждат извън оригиналните региони във Франция. Анализатори дори предположиха, че Арно може да се раздели с бизнеса.
Той отхвърля идеята, но признава, че подразделението е донякъде „разпръснато“ през последните години и групата планира да опрости структурата, като се концентрира върху своите флагмански марки. „Приоритетът е да се премине към по-висок пазарен сегмент и да се рационализира“, допълва милиардерът.
Отхвърля критиките, че някои марки напоследък са се отклонили прекалено от ексклузивността към масовия пазар, посочвайки преустройството на Tiffany с повече златни бижута и обновена мрежа от магазини като доказателство за дългосрочна стратегия.
Що се отнася до триетажния концептуален магазин и изложбено пространство на Louis Vuitton в Шанхай, наподобяващ океански лайнер, който наскоро беше посочен като пример за масово зрелище, Арно заявява: „Или не са го видели и критикуват, без да са ходили, или са завистливи, защото не са го направили те.“
Той понася критиките на фона на деликатна смяна в мениджърските редици.
Няколко от дългогодишните му заместници са се оттеглили, правейки място за младото поколение, което варира от петимата наследници на Арно до новобранци в компанията. „Следващото поколение е готово. Част от него е от семейството, но не само.“, допълва загадъчно най-богатият човек във Франция.