Акциите на френския конгломерат за луксозни стоки LVMH поевтиняха с 8% във вторник, като на моменти компанията отстъпваше водещата си позиция в сектора на конкурента си Hermès.

Резултатите дойдоха след неочакван спад на продажбите през първото тримесечие от 3% на годишна база в актуализирания доклад за търговията, публикуван малко след затварянето на пазара в понеделник.

Данните не отговориха на консенсусните очаквания на анализаторите за лек ръст и понижиха акциите на целия сектор в сутрешните сделки на фона на по-широките пазарни печалби. Акциите на Kering се понижиха с 2,5%, Burberry спадна с 4,4%, а Richemont се търгуваше с 1,6% по-ниско, отбелязва CNBC.

Акциите на LVMH се понижиха със 7,55% в обедните часове, като се насочиха към най-лошата сесия от март 2020 г. При по-малък спад от 0,26% в цената на Hermès пазарната капитализация на производителя на чанти Birkin надмина тази на LVMH.

Движенията в ранния следобед поставиха пазарната капитализация на LVMH на 244,7 млрд. евро (277 млрд. долара) срещу 245,4 млрд. евро на Hermès, изчислява CNBC по данни на LSEG.

Кошмарно тримесечие

Сегментът на вината и спиртните напитки в портфолиото на LVMH отбеляза най-силен спад на приходите през първото тримесечие - 9%, тъй като се наблюдава по-слабо търсене в САЩ и Китай на коняк - популярния сорт бренди, който е въвлечен в геополитическо напрежение.

Ключовото подразделение за мода и кожени изделия, което формира 78% от печалбата през 2024 г., отбеляза спад от 5%. Продажбите на часовници са единственият сегмент без промяна.

Анализатори на Citi отбелязаха в понеделник вечерта, че „няма много поводи за радост в луксозната компания“, като продажбите „като цяло са под най-консервативните очаквания на купувачите“. Те допълниха, че е трудно да се предвиди последователно подобрение на приходите през второто и третото тримесечие както за LVMH, така и за луксозния сектор, докато икономическата несигурност в САЩ и света остава повишена.

"Въпреки че структурните фактори за растеж остават налице, краткосрочната видимост е много ограничена, особено в светлината на търговското напрежение и митата. Следващият положителен катализатор за LVMH/сектора вероятно ще трябва да дойде от макроизненада, тъй като фундаменталните фактори вероятно ще останат трудни в краткосрочен план", заявиха анализаторите на Bank of America Global Research.

Тежко въздействие от митата

Секторът на луксозните стоки, който е силно зависим от глобалните вериги за доставки и потребителското търсене в САЩ, е изправен пред множество препятствия, свързани с нестабилната търговска политика на президента на САЩ Доналд Тръмп.

LVMH, която притежава марки като Louis Vuitton, Moët & Chandon и Hennessy, е първата голяма европейска компания в областта на луксозните стоки, която отчита печалба за първото тримесечие, откакто Тръмп обяви, а след това отложи реципрочни мита за глобалните си търговски партньори.

Главният финансов директор на LVMH Сесил Кабанис заяви пред в понеделник, че през първото тримесечие групата не е отбелязала „сериозна промяна в тенденциите“ и че продължава да отчита стабилен растеж в последните шест месеца.

„Вярно е, че амбициозната клиентела винаги е по-уязвима при по-неблагоприятни икономически цикли и несигурност, и това може да е оказало известно влияние през последните седмици, но по-скоро върху категории като вина и спиртни напитки и красота“, каза Кабанис, според стенограма на FactSet.

Тя отказа да коментира конкретно ценообразуването през второто тримесечие, но заяви, че ще обмисли използване на преоценка на стоките като ниво за умерено компенсиране на инфлацията или колебанията във валутите.

Очаква се луксозните марки да бъдат по-защитени от другите търговци на дребно от непосредственото въздействие на митата, тъй като марките от висок клас са по-способни да прехвърлят допълнителните разходи върху заможните клиенти.

Въпреки това анализаторите предупреждават, че потенциалът за икономически спад, предизвикан от митата, може да се отрази силно на търсенето, особено на ключовите пазари в САЩ и Китай, като допълнително забави възстановяването на сектора от периода на продължителна слабост.

От таен акционер до фамилно съкровище – как се задържа короната в лукса

През последните години LVMH държеше короната на най-скъпата компания в Европа, като се започне от 2021 г., когато акциите на луксозните компании бяха подкрепени от надеждите за бум след пандемията.

От рекордното си затваряне през 2023 г. досега тя обаче е загубила над 45% от стойността си.

В края на 2023 г. френският конгломерат беше изпреварен от датския фармацевтичен гигант Novo Nordisk, преди производителят на лекарствата за отслабване Ozempic и Wegovy да бъде узурпиран от германската софтуерна компания SAP през март 2025 г.

На фона на трусовете в луксозния сектор, най-силният конкурент на LVMH – Hermès, продължава стратегията си да остане независим.

През 2010 г. контролиращият акционер на LVMH и главен изпълнителен директор милиардерът Бернар Арно разкри, че тихомълком е натрупал дял в известния производител на копринени шалове и чанти Birkin, припомня Bloomberg.

Този ход на Арно накара семейството на Hermès да се обедини и в крайна сметка да окаже натиск върху човека, наричан „вълкът от кашмир“ заради агресивните си поглъщания на наследствени марки, да продаде акциите си няколко години по-късно.

LVMH, в чието портфолио влизат Christian Dior и Tiffany& Co, отчете продажби за 2024 г. в размер на 84,7 млрд. евро и оперативна печалба от 19,6 млрд. евро. Hermès обяви продажби за 15,2 млрд. евро и оперативна печалба от 6,2 млрд. евро за същия период.

Hermès се справи със спада в търсенето на луксозни стоки по-добре от конкурентите си, като се погрижи за най-богатите си клиенти и създаде прецизно калибрирано усещане за изключителност и рядкост.

Ограниченият в предлагането бизнес модел гарантира, че търсенето на чанти като Birkin (на името на покойната британска певица и актриса Джейн Биркин, и Kelly - вдъхновена от принцесата на Монако Грейс Кели), надхвърля предлагането.

Тези чанти се продават за около 10 000 евро в Париж, а цените им на пазара за препродажба са значително по-високи.

Основана като производител на колани през 1837 г., Hermès се възползва от силната си ценова мощ и дългите списъци с чакащи за своите продукти.

За разлика от това оценката на LVMH може да бъде засегната от това, което анализаторите смятат за конгломератна отстъпка, тъй като активи като Sephora се радват на по-ниски маржове, отколкото марката Louis Vuitton, която е нейната „крава“.

Hermès ще публикува отчета си за първото тримесечие в четвъртък.

Макар че Бернар Арно е на челните места в списъка на най-богатите в света - в момента той е на пето място в индекса на милиардерите на Bloomberg – състоянието на семейството на Hermès, чийто наследник шесто поколение Аксел Дюма ръководи компанията, се оценява на около 171 млрд. долара към декември 2024 г.

През февруари оценката на Hermès за кратко надхвърли символичното ниво от 300 млрд. евро, но оттогава опасенията за търговски войни и мита навредиха на по-широкия луксозен сектор.