Александър Арно – наследникът на най-богатия човек във Франция, милиардера Бернард Арно, има тежка задача в разгара на тарифната война: да съживи най-зле представящото се звено на конгломерата LVMH - бизнеса с алкохолни напитки Moët Hennessy.

Ако успее, 33-годишният предприемач може да получи предимство в наблюдаваната под лупа надпревара за наследяване на луксозната империя на стойност 280 млрд. долара, отбелязва Reuters.

Миналия вторник Александър придружи баща си във Вашингтон, където присъстваха на полагането на клетва на пратеника за Близкия изток Стив Уиткоф, предавано по местния канал Fox 5. Президентът Доналд Тръмп, който ги посрещна в Белия дом, беше чут да говори за младия Арно като за „бъдещето“ и на по-късна среща с тях.

LVMH отказа да коментира срещата.

Всички петима наследници на милиардера вече заемат ръководни постове в империята за луксозни стоки, която обхваща над 70 марки, включително Dior и Tiffany, въпреки че 76-годишният им баща продължава да има ръководни функции и не дава признаци, че ще се оттегли.

Единствената му дъщеря – 50-годишната Делфин е главен изпълнителен директор на Dior, а 47-годишният Антоан е ръководител на комуникациите на групата. Фредерик, на 30 г., наскоро пое ролята на главен изпълнителен директор на Loro Piana, а Жан, на 26, ръководи бизнеса с часовници.

Александър, който е трети между сестра си и братята си, по-рано заема ръководна длъжност в бижутерския бранд Tiffany, а през февруари става част от Moët Hennessy като заместник на новия главен изпълнителен директор Жан-Жак Гийон, доверен съветник на Бернар Арно, който две десетилетия е бил финансов директор на LVMH. Подразделението за напитки чрез дистрибутори от трети страни, чиито инициали съставляват половината от името LVMH, генерира оборот от близо 6 млрд. долара миналата година, допълва Reuters.

Но след като през последните месеци търсенето в САЩ и Китай намаля, продажбите започнаха да спадат за втора поредна година, а оперативната печалба се сви с една трета.

Тъй като шампанското и конякът могат да се произвеждат само в едноименните френски региони, те са обект на американските мита върху вноса от ЕС, които понастоящем са фиксирани на 10%, но през юли трябва да нараснат на 20%. Тръмп заплаши с много по-високи такси, достигащи до 200%, ако ЕС продължи с плановете да облага бърбъна в рамките на ескалиращия търговски спор.

За съживяването на бизнеса ще са необходими както дипломатически, така и бизнес умения.

„Истинското изпитание за един мениджър е да управлява събития в трудни времена“, коментира Маркус Хансен, портфолио мениджър в швейцарската банка Vontobel, като според него ще е трудно успехът на Бернар Арно да се повтори.

Богати клиенти

В първото си голямо изявление на 30 април Гийон и младия Арно заявиха, че ще съкратят служителите в Moët Hennessy с 13% и ще концентрират маркетинговите бюджети върху най-големите си световни марки.

Александър призна, че ситуацията е „много трудна“.

„Посланието им изглежда откровено“, коментира Фредерик Мерсерон, представител на профсъюза Force Ouvriere, като добави, че служителите все още очакват конкретни предложения за съживяване на продажбите.

Миналата седмица Александър заяви, че лично ще контролира един от ключовите активи на свиващото се подразделение: Moët Hennessy Private, което обслужва най-богатите клиенти. Звеното, в което работят около 80 служители, предлага ексклузивни преживявания и персонализирани напитки за най-богатите.

„Решихме да превърнем това подразделение в собствена структура, която да се отчита директно на мен“, отбелязва Александър Арно.

Акцентът върху клиентите от високия клас може да помогне за смекчаване на по-широкото въздействие на тарифните заплахи и намаляващото потребителско търсене, причина за най-бавния растеж на луксозната индустрия от десетилетие насам.

По-широката база клиенти на Moët Hennessy от средната класа обаче може да се откаже от бутилка Moët, ако цената се покачи над сегашните нива от 50 или 60 долара заради митата, коментира Ан-Лор Бисмът, анализатор на HSBC.

Скрита стойност

Постоянният поток от печалби от Moët Hennessy, която се слива с Louis Vuitton през 1987 г., години наред помага на Бернар Арно да финансира придобиването на марки, включително производителя на часовници Hublot и на бижутерийната Bulgari, както и откриването на нови магазини.

Използвайки вековни техники за производство на вино, за да продава продукти като коняк Hennessy XO, известен, и шампанско Veuve Clicquot с жълт етикет, подразделението осигурява над 40% от оперативната печалба на групата през 90-те години.

„Това звено е структурно за семейството и дава възможност за развитие на групата“, казва Матийо Деверс, представител на профсъюза CGT в Hennessy, работещ в региона на Коняк.

Макар и символично важен за LVMH, която използва марката Moët & Chandon в престижни спонсорски договори за автомобилни състезания от Формула 1 и Олимпийските игри в Париж през 2024 г., икономическият принос на подразделението намалява. Според данни на анализаторите от Bernstein през миналата година вината и спиртните напитки са едва 6% от оперативната печалба в сравнение с около 20% през 2015 г.

Ако бъде отделено, подразделението може достигне оценка от 14 млрд. евро (15,8 млрд. долара) след преструктурирането му, според оценки на HSBC. Бернар Арно, известен с това, че държи на активите си, обаче отхвърли идеята: „Разделянето не е на дневен ред“, заяви той през януари.

HSBC твърди, че по-силен фокус върху „чисто луксозни“ продукти като мода, кожа, часовници и бижута би дал на LVMH „по-стегнато, по-съгласувано портфолио, което пазарът може да оцени по-високо“.

За Александър и Гийон часовникът тиктака.

„Нека им дадем две години, за да покажат какво могат“, допълни Бернар Арно, след като те заеха постовете си.