Автомобилните гиганти търпят тежко Q2, но има още гориво в прогнозите до края на годината
Секторът в Европа губи надежда за отделни сделки след общата търговска рамка от 15% мита от САЩ, а според анализатори спасението е вдигане на цените през втората половина на 2025 г.
&format=webp)
Европейските производители на автомобили все още не са сигурни какво да очакват от новата митническа ставка от 15%, договорена между Европейския съюз и президента на САЩ Доналд Тръмп в неделя и как тя ще се отрази на пазара предвид очакваното повишение на разходите и опасенията за някои проблеми по веригите за доставка.
На този фон германският производител BMW запази годишната си прогноза въпреки и спада на приходите с една трета за второто тримесечие, като заяви, че силното присъствие в САЩ ѝ дава предимство пред конкурентите.
За разлика от него, Volkswagen и Mercedes-Benz намалиха прогнозите си, съобщава Reuters.
Главният изпълнителен директор на Mercedes Benz Ола Каелениус заяви, че тарифите ще останат на ниво от 15%, с което охлади надеждите, че компаниите ще договорят индивидуални сделки.
„За всички намерения и цели, тази глобална сделка за момента е факт“, заяви Каелениус, който е и президент на европейското автомобилно лоби ACEA. Всякакви странични сделки са „много несигурни“, допълни той.
Миналата седмица Volkswagen заяви, че се надява инвестиционните ангажименти да му помогнат да договори по-ниски американски мита. Но главният изпълнителен директор на Porsche, който ръководи и VW, предположи, че няма да има отделна сделка за сектора, съгласявайки се с оценката на конкурентите.
Според анализатори по-големите производители могат да предприемат повишение на цените през втората половина на годината.
„През второто полугодие очакваме допълнителна яснота дали Mercedes-Benz и останалите производители на първокласни автомобили ще увеличат цените в САЩ, за да компенсират въздействието на митата“, коментират аналзатори от J.P. Morgan.
BMW залага на производството в САЩ и не се отказва от годишните цели
Междувременно BMW, чийто най-голям завод е в САЩ и тя е най-големият износител на автомобили в Германия по стойност, продължава да очаква през 2025 г. печалбата да бъде на нивото на предходната година, когато регистрира малко под 11 млрд. евро (12,6 млрд. долара).
Компанията прогнозира марж на печалбата преди лихви, данъци и амортизации (EBIT) за автомобилния си сегмент в размер на 5,0-7,0%.
„Нашето присъствие в САЩ помага да ограничим влиянието на митата“, коментира финансовият директор Валтер Мертл. „Благодарение на прецизния финансов контрол, основан на изчислени прогнози, сме твърдо на път да постигнем целите си за шестмесечието“, добави той.
BMW предполага, че преговорите за тарифите все още са в ход, така че прогнозата включва известно смекчаване на мерките.
През 2025 г. групата очаква свързано с митата въздействие от около 1,25 процентни пункта върху маржа на печалбата на автомобилния сегмент. През първата половина на годината въздействието е било около 1,5 пункта.
През второто тримесечие печалбата преди данъци се срива с 32% до 2,6 млрд. евро, засегната от валутни ефекти и спад на продажбите за Китай. Продажбите там се сриват с 15,5% през първата половина на годината.
Въпреки това тримесечният резултат от печалбата е малко по-висок от очакванията на анализаторите, пише Reuters. Маржът на печалбата преди лихви, данъци и EBIT за автомобилното подразделение възлиза на 5,4%, малко под прогнозата за 5,5% в анкета, предоставена от компанията, но в рамките на целевия диапазон за 2025 г. от 5% до 7%.
Renault очаква маржът да се подобри, докато новият главен изпълнителен директор се бори с тежка нетна загуба
Renault очаква оперативният марж да се възстанови през второто полугодие, заяви финансовият директор на компанията в четвъртък, тъй като нетната загуба за първото полугодие, дължаща се на отписването на Nissan, и трудните пазарни условия подчерта предизвикателството пред новия главен изпълнителен директор Франсоа Прово.
Френският автомобилен производител отчете нетна загуба за първото полугодие в размер на 11,19 млрд. евро (13 млрд. долара), включително еднократна загуба от 9,3 млрд. евро от отписване на инвестицията му в партньора Nissan този месец.
По-рано този месец Renault понижи годишната прогноза, след като пазарните условия се влошиха. Групата, чийто ръст на обема на продажбите се забавя до 1,3% през първото полугодие, сега очаква оперативен марж от около 6,5% през 2025 г., в сравнение с поне 7%, заложени по-рано, и свободен паричен поток между 1,0 и 1,5 млрд. евро, в сравнение с поне 2 млрд. евро, очаквани по-рано.
Приходите за първото полугодие възлизат на 27,6 млрд. евро, което е с 2,5% повече в сравнение с предходната година, подпомогнати от пускането на няколко нови продукта, въпреки че оперативният марж спада с 2,1% до 6%, до голяма степен поради слабостта при вановете.
Финансовият директор Дънкан Минто заяви, че очаква оперативният марж да се възстанови през второто полугодие и да се доближи до нивото от същия период на миналата година, или 7,1%, благодарение на обръщането на негативния ефект от отделянето от групата на бизнеса с двигатели с вътрешно горене и хибридни двигатели Horse.
Renault привлече нови инвеститори в звеното - китайските Geely и Aramco, за да се споделят разходите и да се постигне гъвкавост. „През второто полугодие ще се възползваме от по-ниските разходи, отколкото когато сами произвеждахме двигателите“, поясни Минто.
Като се изключи ударът, свързан с Nissan, нетната печалба на групата, достигна 461 млн. евро, по-малко от една трета от нивото преди година, поради по-слабия пазар на ванове, разходите по електромобилите, и търговският натиск в по-конкурентна среда.
„Резултатите ни за първото полугодие в условията на труден пазар не съответстват на първоначалните амбиции“, заяви новият главен изпълнителен директор на групата късно в сряда. „Въпреки това рентабилността на Renault Group остава еталон в нашата индустрия и ние сме решени да поддържаме този стандарт“, допълни той.
Финансовите данни, които бяха публикувани по-рано този месец, потвърдиха, че „ползите от ценообразуването вече са достигнали своя връх, а растежът извън Европа разреди микса“, заявиха анализаторите от Jefferies.
Макар че международното разширяване ще помогне за намаляване на зависимостта на Renault от бавния европейски пазар, моделите, продавани извън Европа, често се продават на по-ниски цени и компанията заяви, че географският микс е оказал отрицателно въздействие от 1,1% върху ръста на приходите.
Стратегията на луксозните автомобили: Вдигане на цените
Европейските производители на луксозни автомобили, сред които Porsche и Aston Martin, вече повишиха цените в САЩ, което може да начертае перспектива за по-големите марки да ги последват в стремеж да прехвърлят разходите по митата.
В сряда луксозната марка Porsche на Volkswagen заяви, че е повишила цените в САЩ с между 2,3% и 3,6% през юли, като засега не планира да установи производствено присъствие – ход, с който може избегне тарифите, допълва Reuters.
„Това не е буря, която ще отмине“, коментира главният изпълнителен директор на Porsche Оливер Блуме, след като компанията намали целта си за целогодишна печалба и отбеляза, че през първото полугодие ще понесе удар от митата в размер на 462 млн. долара.
„Продължаваме да се сблъскваме със значителни предизвикателства по целия свят.“, отбеляза той.
Британският производител на луксозни спортни автомобили Aston Martin също заяви, че от миналия месец е направил постепенни увеличения на цените в САЩ, отправяйки предупреждение за печалбата въз основа на въздействието на митата и продължителното потиснато търсене в Азия.
Rolls-Royce блести като воин в тарифната битка, но не с автомобилни, а със самолетни постижения
Другият британски гигант при луксозните автомобили и авиоинженерството – Rolls-Royce, повиши годишната си прогноза за оперативната печалба и свободния паричен поток в четвъртък, след като подобренията в двигателите за широкофюзелажни реактивни самолети доведоха до силни резултати през първото полугодие и изстреляха акциите му до исторически връх от 11% в началото на сделките, продължавайки звездно представяне.
Положителната тенденция е факт откакто Тюфан Ергинбилгич стана главен изпълнителен директор през 2023 г., обещавайки да обнови компанията, чиито двигатели задвижват широкофюзелажните самолети на Airbus и някои Boeing 787. Акциите са нараснали с 400% през последните две години.
Ръководителят заяви, че многогодишната трансформация продължава да дава резултати, и вижда „значителни перспективи за растеж след средносрочната перспектива“.
Компанията повиши горната граница на прогнозата си за оперативната печалба с 300 млн. паунда (400 млн. долара) до 3,2 млрд. паунда, а свободния си паричен поток - с 200 млн. паунда до 3,1 млрд. паунда.
През първото полугодие се спрява с предизвикателствата във веригата за доставки и с митата, както и с подобряване на времето, което двигателите ѝ прекарват „на крило“ - индустриален термин за задвижване на самолети, преди да се наложи техническо обслужване, което увеличава печалбата от летателните часове на двигателите, отбелязва Reuters.
Чрез увеличаване на издръжливостта на големите си двигатели компанията очаква да постигне над 80% подобрение на времето за престой на крилото за своите модерни двигатели Trent до 2027 г.
Дейността в областта на енергийните системи също е нараснала чрез печалби от центрове за данни и правителствени организации.
Компанията, която има и бизнес в областта на отбраната, отчете оперативна печалба от 1,7 млрд. паунда за първото полугодие спрямо 1,1 млрд. паунда година по-рано, с оперативен марж 19,1 % спрямо 14,0%.
Автомобилна турбуленция по целия свят
Американските мита засегнаха всички производители на автомобили, принуждавайки световните гиганти като GM, Volkswagen, Hyundai и Mercedes-Benz да понасят загуби за милиарди долари, да отправят предупреждения за печалбата, да намалят прогнозите и да повишат цените.
Тенденцията важи не само за сектора на територията в Европа.
Ford Motor, който може да се похвали с местно производство за около 80% от продаваните в САЩ модели, заяви, че резултатите за второто тримесечие са отрицателни в размер на 800 млн. долара заради митата, а по-високите тарифи вероятно ще струват повече от очакваното за годината.
Японският Nissan също отчете в сряда тримесечна загуба от 535 млн. долара заради митата, преструктурирането и по-ниските обеми на продажбите.