Ако случайно си стягате багажа за круизна ваканция, може да оставите смокинга и балната рокля в гардероба и да си вземете още един чифт дънки вместо тях.

Все повече круизни компании облекчават правилата за дрескод на борда, особено що се отнася до вечерното облекло.

Последният пример е Regent Seven Seas Cruises, луксозна круизна компания, дъщерно дружество на Norwegian Cruise Line Holdings, която обяви, че вече ще позволява на пътниците да носят дънки и маратонки, или по-скоро „елегантни дънки и официални маратонки“ във всички обществени зони след 18 ч., пише MarketWatch.

В имейл, изпратен до гостите, круизната компания заявява, че решението да промени политиката си е взето, „за да отрази по-широкото тълкуване на изисканата мода“. Regent отбелязва, че гостите все още могат да се обличат официално, ако желаят.

„Независимо дали сте с панталон и риза, коктейлна рокля, вечерна рокля или дори тричастен костюм, никога няма да изглеждате не на място“, уверява круизната компания.

Други в сектора също предприеха подобни стъпки.

Crystal Cruises внедри промени още през 2014 г., позволявайки на пътниците да носят по-неформално облекло, ако предпочитат, а настоящата политика позволява „тъмни дънки без кръпки“ за луксозни вечери.

Silversea, част от Royal Caribbean Group, също обяви по-свободен дрескод за цялата си флота през 2024 г.

Някои пътници и експерти по пътувания казват, че е крайно време такива действия и че строгата формалност на круизния живот е остатък от ерата на „Титаник“.

„Хората, които могат да си позволят да пътуват с круизна линия като Regent, са се пенсионирали след успешна кариера и искат да се наслаждават на живота. Идеята да се обличат официално след 18 часа отблъсква много от тях“, казва Боби Лори, туристически консултант от Вашингтон, който помага на клиентите да резервират луксозни круизи.

В същото време други се чудят дали нещо не се губи, когато дрескодът на борда стане прекалено неформален.

Сред тях е и Дейна Нюбауер, жител на Пенсилвания и клиент на Regent. Макар че не се противопоставя категорично пътниците да носят дънки, смята, че това, което прави круизните пътувания толкова привлекателни, е свързаната с тях официалност – като носене на смокинг и всичко останало.

„Обичам да си представям, че съм Джеймс Бонд, и да се наслаждавам на приятна вечеря в компанията на хора, облечени по същия начин“, казва той.

Проучване на MarketWatch установява, че мнозинството от хората споделят същото мнение. От над 400-те участници 41,5% предпочитат да се обличат елегантно на круизи, докато 28,3% залагат на по-небрежния стил, а 30,2% нямат предпочитания.

Круизните пътници, които искат да се насладят на максимална официалност, все още могат да я намерят. Някои компании продължават да предлагат специални вечери, на които гостите се насърчават да са елегантни.

Cunard, част от Carnival Corp. се счита за емблематична в този подход. Неин представител заяви, че на гала вечерите гостите „са поканени да се облекат с вечерни тоалети и да се въздържат от носенето на ризи без яка, тениски, дънки или шорти“.

В същото време много круизни компании, особено в сегмента на нелуксозните круизи, отдавна са направили неформалното облекло своя запазена марка – денем и нощем. Някои експерти по пътуванията казват, че Norwegian Cruise Line, с подхода си „фристайл“, е утвърдила тази идея в основната част от индустрията.

Все пак, според експертите, има причина луксозните круизни компании да стават по-неформални, и тя не е само да привличат заможните пенсионери, които искат да се отпуснат.

По-скоро става въпрос за по-младите пътници, които са израснали в култура на неформално облекло и които стават все по-доминиращ сегмент в круизния сектор,

Според най-новия годишен доклад на Международната асоциация на круизните линии, средната възраст на пътниците е спаднала – днес тя е 46,5 години и около 67% от днешните пътници са от поколението X или по-млади.

Политика като тази на Regent, „със сигурност ще отблъсне някои клиенти, но съм сигурен, че ще им донесе повече, отколкото ще загубят“, казва Андрю Сатковяк, съосновател на Luxury Travel Agency, базирана в Нашвил и Торонто. „Промени като тази не се правят лесно, така че мога почти да гарантирам, че е било проведено обширно проучване, преди да е обявена промяна.“, допълва той.

Но дори и за пътниците на Regent, които харесват идеята за по-неформално облекло, остава въпросът: как се дефинира „изтънчен деним“ или „елегантни маратонки“?

Тереза Теннант, вицепрезидент на Cruise Specialists, компания за планиране на пътувания, казва, че формулировката наистина е объркваща. Тя разглежда разширеното обяснение на Regent какво се счита за подходящо облекло и го намира за още по-объркващо, посочвайки изискването, че маратонките трябва да са в „класически цветове“.

Regent заяви, че ще следи ситуацията.

„Въпреки че вярваме, че нашите гости ще приемат духа на актуализирания дрескод, персоналът ще продължи да следи за спазването му“, заяви круизната компания.

Междувременно някои пътници на круиза твърдят, че денимът си остава деним, изискан или не, и че просто не е подходящо облекло за вечерята на борда. Поне така твърди коментатор в Cruise Critic, популярен уебсайт, посветен на круизните пътувания.

„Изискан деним. Сериозно ли? Това е като да сложиш червило на прасе!“, отбеляза потребителят.