Урок по пътна безопасност от Хелзинки: Рецептата за нулева смъртност на пътя
С ограничение от 30 км/ч, стеснени пътни ленти, автоматизирани камери за контрол на скоростта и развита градска мобилност, финландската столица постигна невиждан досега рекорд – 12 месеца без нито една жертва на пътя
&format=webp)
Хелзинки постави нов рекорд – между юли 2024 г. и юли 2025 г. в града нито един човек не е загинал при пътнотранспортно произшествие. В сравнение с Вашингтон D.C., резултатите са показателни. Двете столици имат сходно население – около 700 хил. души – но в американския град през 2024 г. жертвите на пътя са около 52, включително 12-годишно дете, блъснато на пешеходна пътека, както и гостуващ в града докторант, ударен от автомобил, докато карал колело.
Но Хелзинки не винаги е бил толкова безопасен за живеене. През 80-те години в града годишно се регистрират около 1000 катастрофи с пострадали и между 20 и 30 фатални случая. Десетилетия, прекарани в целенасочени мерки, са превърнали столицата на Финландия в пример за безопасността на пътя, пише Fast Company.
Днес по-голямата част от уличната мрежа на Хелзинки е с ограничение от 30 км/ч – около 19 мили/ч. През 70-те години то е било 50 км/ч (30 мили/ч), а в началото на 2000-те – 40 км/ч (25 мили/ч). Постепенно зоните с лимит от 30 км/ч се увеличават, като най-новите са около училищата. Така вече 60% от улиците в града попадат в тази категория.
По-ниската скорост значително намалява тежестта на пътните произшествия. Ако пешеходец бъде блъснат с 50 км/ч, рискът от смърт е до осем пъти по-висок, отколкото при 30 км/ч.
Хелзинки не се ограничава само до знаците. Лентите за автомобили са стеснени до малко над 3,3 метра, а някои – и до по-малко, за да обезкуражават шофирането с висока скорост. Дървета, засадени близо до пътя, създават допълнителен визуален ефект за стесняване. „Намаляването на скоростните лимити не винаги е достатъчно“, подчертава Рони Утриайнен, инженер в отдел „Градска среда“ на Хелзинки.
Също така има десетки камери, които следят скоростта в града и изпращат автоматични фишове. Проучване от 2023 г. на един от пунктовете показва, че броят на шофьорите, които превишават значително лимита, е намалял с над 50%.
Във Финландия глобите се изчисляват според дохода на нарушителя. При превишение от над 20 км/ч санкцията е пропорционална на дневния разполагаем доход. Така през 2023 г. бизнесменът милионер Андерс Викльоф получава глоба от 121 хил. евро (140 хил. долара) за шофиране с 30 км/ч над лимита.
Примерът е в контраст с някои американски градове с цел „Vision Zero“ – като Сан Франциско, където липсата на полицейски контрол е основен фактор за неуспеха да се намалят жертвите, въпреки амбициозните цели.
Днес около една трета от пътуващите в Хелзинки използват обществения транспорт, 36% вървят пеша, а 11% карат колело. Това развитие не е било сигурно – през 60-те години е обсъждан американски модел с премахване на трамваите, разрушаване на централната част и строеж на над 300 км магистрали. Жителите отхвърлят идеята, а общественият транспорт продължава да се развива.
Градът изгражда нови трамвайни линии и отделни велоалеи, които свързват всички големи жилищни зони с центъра. „Някои хора изобщо нямат нужда от автомобил, защото транспортната система е достатъчно добра и могат да вървят или да карат колело“, казва Утриайнен.
По-малкото автомобили и качествената инфраструктура за пешеходци и колоездачи означават по-безопасно придвижване. А повече хора на пътя извън автомобилите повишават вниманието на шофьорите.
Във Финландия всяка смърт на пътя се разследва от екип от експерти, включително инженери. Те търсят не само грешки на участниците в катастрофата, но и пропуски в средата. При опасни или често аварийни кръстовища се предприемат промени в дизайна на инфраструктурата.
Предизвикателствата обаче не спират дотук – броят на големите SUV автомобили значително нараства, а те носят по-голям риск за тежки наранявания. „Това е нещо, върху което ще трябва да работим в бъдеще“, казва Утриайнен.
Резултатите са безспорни – през 2019 г. в Хелзинки няма нито един загинал пешеходец или колоездач, а 2024–2025 г. отбелязва първата година без жертви изобщо, включително в автомобилни катастрофи.