Поетапното въвеждане на дълго отлаганата система за влизане/излизане (EES) за граждани извън ЕС стартира на 12 октомври – тази неделя.

Броени часове преди старта пътниците изразиха опасения за объркване и забавяния по време на началния период, съобщава Euronews.

Проучване на Holiday Extras установява, че 82% от анкетираните не са сигурни как EES ще се отрази на пътуванията им, а 35% не знаят, че новите правила влизат в сила този уикенд.

Почти един на всеки петима туристи вече е променил или отменил плановете си за пътуване, като много от тях посочват опасения от закъснения на границата.

Кои летища ще са първи

EES се въвежда с цел да се засили сигурността на границите и да се идентифицират пътниците, които превишават разрешеното време за престой в Шенгенското пространство (90 дни в рамките на 180-дневен период).

Тя изисква граничните пунктове в Европа да разполагат със специална инфраструктура, което се оказа сложен процес. По тази причина от 12 октомври държавите членки ще започнат постепенно въвеждането на EES в рамките на шест месеца.

Според британския The Independent само три държави – Естония, Люксембург и Чехия, ще разполагат с EES за всички пристигащи и заминаващи в неделя.

Швейцария заявява, че системата ще бъде въведена на летищата в Базел и Женева на 12 октомври, а в Цюрих ще бъде въведена по-късно, на 17 ноември. По-малки летища, като Лугано, Дюбендорф и Берн, ще въведат системата до края на март 2026 г.

В Германия само летището в Дюселдорф ще използва EES от 12 октомври. Франкфурт и Мюнхен ще последват, след което и други летища ще я въведат.

Испания ще тества системата EES в неделя с един полет, пристигащ на летището в Мадрид, според The Independent.

Какво означава EES за пътниците

На границите, където EES е въведена, пътниците от Обединеното кралство, САЩ и други страни извън ЕС ще трябва да сканират паспортите си или другите си пътни документи на самообслужващи гишета.

Проверката няма да се прилага за законни граждани или жители на ЕС, нито за лица с визи за дългосрочно пребиваване.

Системата ще регистрира името на пътника, биометричните му данни, както и датата и мястото на влизане и излизане. Сканираните лица и отпечатъците, взети при първата регистрация, се съхраняват в базата данни на EES в продължение на три години.

През този период пътниците ще трябва да предоставят само отпечатък или снимка на границата при влизане и излизане, които ще бъдат сравнени със съхраняваните данни.

Ще доведе ли EES до забавяния на границите

Едно от основните притеснения на пътниците е дали новата система ще доведе до опашки и дълго чакане на границите, докато се ориентират в новата технология за сканиране.

„Притеснението е, че когато има полети, пристигащи едновременно на едно от тези летища, това вече е пречка – и ще добави още повече проблеми“, коментира пред BBC Джулия Ло Буе-Саид, главен изпълнителен директор на Advantage Travel Partnership.

Тя добави, че пътниците трябва да предвидят три до четири часа, за да преминат през новите проверки.

EES ще бъде последвана от ETIAS през 2026 г.

EES ще бъде последвана от Европейската система за информация и разрешения за пътуване (ETIAS) в края на 2026 г., с преходен гратисен период от най-малко шест месеца, което означава, че няма да бъде задължителна до 2027 г.

Пътниците извън ЕС, които не се нуждаят от виза, ще имат нужда да получат разрешение преди да влязат в Шенгенското пространство. Това ще изисква да попълнят онлайн заявление, да предоставят лични данни, да отговорят на въпроси за сигурност и да заплатят такса от 20 евро.

Пътниците от 60 държави извън ЕС ще трябва да се съобразят с ETIAS, но има някои изключения. Таксата ще бъде премахната за деца под 18 години и възрастни над 70, въпреки че ще трябва да подадат заявление за разрешение.