Какво е бъдещето на финансовия свят? Този въпрос зададохме на Лоренциу Неделку, старши финансов сътрудник за район Централна и Източна Европа в Saxo Bank.

Какви са основните характеристики, които една търговска платформа трябва да притежава и доколко това е критично за потребителите?

Нека да започна първо с изпълнението на поръчките и ликвидността, защото това е може би един от най-важните аспекти, които един трейдър трябва да има предвид.

Клиентът трябва да има бърз и непрекъснат достъп, да има необходимата ликвидност, за да могат поръчките му да се изпълняват. А вече от там нататък да се разшири бързият достъп, ако ще търгувате на „време“, на практика е вторично.

Бързият и непрекъснат достъп може да ви даде разликата между лош трейдинг, когато губите, и добър, когато имате печалба.

Така че в този случай това, което предлагаме, е една платформа, която можете да ползвате от различни устройства - персонален компютър, телефон, таблет. Имате ли интернет, вие можете вече да търгувате отвсякъде.

Другото, което също е много важно, е да знаете дали са ви сигурни фондовете. Това е въпрос, който на Балканите е особено важен. Има много компании, които не са от най-честните. Естествено, всички брокери са различни.

Ако имате банка, знаете, че 100 000 евро са ви гарантирани. Но останалите брокери, които не са банки, не гарантират тази сума. Иначе е важно да знаете какви са регулациите, валидни за вашия акаунт. Например ако имате сметка в Дания, то правилата са различни от тези в България.

Друго, което трябва да спомена, е до какви инструменти имате достъп. Някои брокери дават достъп до определени инструменти, като форекс пазара например. Други предлагат достъп до акции и други видове книжа, трети дават възможност да търгувате с всички налични финансови инструменти.

Според мен това са основните фактори, които човек трябва да разгледа, когато си избира брокер.

Какви са банковите услуги на бъдещето и как стартъпите променят финансовия свят?

Между другото, този въпрос е интересен. Мислех си за това, което аз бих искал да видя в бъдеще. Става въпрос за нормална банкова дейност, не само за инвестиции. Хубаво е, че много от нещата се разширяват.

Виждате, че почти всяка банка предлага някаква банкова онлайн апликация за телефон или за таблет, защото в днешно време никой не обича да си губи времето да ходи до конкретен банков клон. Работата на хартия на практика изчезва. Всичко се прави по електронен път.

В този смисъл, трябва да споменем, че има много стартъпи, които променят средата, обстановката на банкиране. Един добър пример са трансферите. Преди няколко години имахте Westerm Union, плюс банките. Разходите не бяха толкова малки. Те бяха сериозен процент от трансфера.

Сега вече имаме страшно много компании, предлагащи подобна услуга. Или пак през телефон се свързвате, като освен че е по-евтино, трансакцията е и по-сигурна. Другото, което трябва да се спомене, са мобилните плащания, те също се разширяват много през последните години.

Сигурен съм, че това ще е следващото развитие през следващите няколко години, защото компании като Apple и Google вече навлизат на този пазар, който е много обещаващ от гледна точка на приходите, които може да генерира.

От наша гледна точка, ние разглеждаме нещата като инвестиционна банка. Това е много по-различно, тъй като до момента говорим само за обикновените банки. А ние сме инвестиционна банка - това, което правим, е да предлагаме всички инвестиционни услуги, без допълнителни неща, като карти или жилищни кредити.

И от тази гледна точка, нещо, което се очертава като тенденция, е, че много традиционни компании не се развиват достатъчно бързо и вече страдат от ниска възвръщаемост на инвестициите си.

В момента положението на инвестиционните банки не е това, което беше преди десет години, когато фалира Lehman Brothers. Много компании бяха изкупени, други се консолидираха, защото осъзнаха, че няма смисъл да работят самостоятелно и да губят милиони и милиарди.

Особено в Европа това е сериозна тенденция. Инвестиционните банки започнаха да съкращават клонове, защото банковия тсектор се беше разрастнал прекомерно. Сигурен съм, че и в България виждате това. Гърция и Турция са близо, те навлизат във вашия сектор и виждате, че и при вас консолидацията е сериозна тенденция.

На какви промени и трендове ставаме свидетели в трейдинг и инвестиционната индустрия?

Нека да ви дам наш вътрешен пример, защото инвестиционните банки и брокерите не са едно и също. От наша гледна точки виждаме, че има растеж, например по отношение на броя на онлайн трейдърите.

С други думи, все повече хора навлизат в стандартната онлайн търговия, а не се обаждат по телефона и да сключват сделки с брокера си. В момента хората търгуват онлайн, най-малкото защото е по-евтиноь в сравнение с традиционните услуги.

Вътрешно ние виждаме, че много хора вече спират да използват десктоп компютри. По-скоро използват таблети, телефони. Направихме едно проучване миналата година, сред 3 000 клиенти на банката, и данните показаха, че 70% от тях ползват компютър или лаптоп, но 30% търгуват през таблети или телефони, по-скоро таблети.

Логиката е проста. Докато си отворите компютъра и влезете в платформата си, минават минути. С телефона просто го изваждате, натискате бутона и вече можете да търгувате. Разбира се, друга причина е, че не всеки може да си носи навсякъде компютъра, докато телефонът е винаги в джоба ви.

Как технологиите променят инвестиционната индустрия и финансовия свят?

Много неща се случват в така наречената технология на мислене. Едно от тези неща е, че промените, които се случват сега, са страшно бързи. Виждате, че всеки ден има промени. Едно от нещата е, че всеки иска да следва тенденцията, да стане по-популярен сред младите хора.

Защото младите хора нямат търпение да да учат сложни неща. Те искат всичко да се случва бързо и по прост начин. Точно затова ние стартирахме нашата нова платформа миналата година.

Основната причина бе, че видяхме как много хора се прехвърлят на мобилен телефон и затова искахме да им предложим по-всеобхватно решение.

С тази платформа предлагаме абсолютно същите решения и инструменти за трейдъра, но в по-мобилен, по-приятелски настроен за клиента формат. Защото знаете, че ако имате някаква сложна схема, е трудно да я видите на малък екран. Затова е важно да прецените с кой формат е по-лесно да се използва - или телефон, или таблет, или компютър.

Вече има финтек технологии за инвестиции. Те се увеличиха страшно много през последните години. Виждаме как тази тенденция продължава да се развива. Основният фокус е не толкова инвестиционното банкиране или управление на активите, а по-скоро простите трансфери. Това, за което вече говорихме.

Много компании, предимно от Великобритания, имат собствени решения. Предполагам, че много от това ще видите скоро и на местния пазар. Сигурно ще има нови компании, които да се намесят в играта, заедно с традиционните играчи банки.

За нас тези дигитални иновации винаги са били в центъра на вниманието. Понякога казваме, че сме не толкова банка, колкото информационна компания, защото бизнесът си е IT. Тези хора не работят, само за да поддържат инфраструктурата и платформите, за да подпомагат нашите услуги, но вече търсят и следващите стъпки, за да видят какво може да се подобри, за да може услугите им да станат по-добри.

Тази индустрия се развива много бързо. Днес например може да сте много популярен, но след една-две седмици вече да сте „вчерашен вестник“. Затова е много важно винаги да сте на върха на вълната на иновациите и да въвеждате нови и интересни подходи за клиента.

Какво различно и уникално предлага днес Saxo Bank на клиентите си?

От тази гледна точка, едно от най-важните неща е, че предлагаме съвсем различна платформа от тази, която по-малките брокери предлагат. Ние даваме пълен достъп до широка гама инструменти.

На практика достъп от една платформа ви е достатъчен, за да достигнете всичко, не се налага да влизате в различни платформи. Това е голяма преимущество за търговец на множествени активи, защото след време инвеститорът ще гледа какви са опциите, какви книжа се предлагат, кое му е интересно да търгува.

При други брокери ще трябва да превключите от един към друг, за да имате същия достъп. При нас всичко е под един чадър и е много просто за достъп от едно-единствено място.

Другото, което исках да кажа, е за сърцевината на нашите усилия. В Saxo Bank винаги се опитваме да нагодим услугите си към клиента. Общо взето, имаме малки клиенти, както бихте ги нарекли. Компаниите, които боряват със спестяванията и искат да намерят по-добър начин от влог в банката.

От друга страна обаче, имаме и големи банки за клиенти, които имат съвсем други потребности. И затова винаги гледаме да нагодим услугите си към конкретния клиент, а не всички да ги слагаме в „един кюп“. Трябва да отчитаме нуждата от различни услуги, за различните потребности на клиентите.