AI превзема фотографията, но професионалистите още работят с лента. Защо?
Съвременната фотография, която смартфоните и цифровите апарати използват от повече от десетилетие, е на път да отстъпи място на генеративната фотография с изкуствен интелект.
Миналия месец Google представи новата си серия Pixel 8, която позволява да правите снимки, манипулирани от AI.
Една от функциите, наречена "Най-добър кадър", позволява на софтуера на Pixel да избере най-доброто изражение на лицето на всеки човек в групова снимка.
Вече няма да има премигване и затворени очи в иначе перфектната семейна снимка.
Друг инструмент, наречен "Вълшебен редактор", ви позволява да пренареждате хора или обекти в снимката, след като я направите, като изкуственият интелект запълва фона, където първоначално са били те.
Въпреки всичко това обаче, през изминалата година се забелязва ръст на професионалните фотографи, които се връщат към аналоговите фотоапарати, пише FastCompany.
Leica е един от най-известните производители на фотоапарати в света. Компанията съществува от 1869 г. насам.
Нейните аналогови апарати са използвани от някои от най-добрите фотографи на 20-ти век. В началото на 21-ви век компанията, подобно на всички големи производители на фотоапарати, прегърна цифровата фотография.
Цифровите версии от серия Leica M са задължителна част от инструментариума на много професионални фотографи и масово изпреварват аналоговата серия. До 2015 г. Leica продаваше само 500 аналогови фотоапарата от серията M годишно.
Но напоследък се наблюдава обрат.
През 2023 г. Leica очаква да продаде 5000 аналогови фотоапарата от серията М - 10 пъти повече, отколкото преди почти десетилетие.
За да поставим това нарастващо число в допълнителен контекст, Leica очаква да продаде около 12 000 цифрови фотоапарата от серията M тази година. Фактът, че аналоговите фотоапарати ще се продават с 40% от обема на цифровите фотоапарати на компанията, е зашеметяващ, особено като се има предвид, че Leica все още прави нововъведения в цифровата фотография на почти всички фронтове.
Що се отнася до причините, поради които аналоговата фотография се възражда сред професионалистите, всеки от тях вероятно има свои собствени причини.
Аналоговата фотография дава на фотографа връзка с неговите снимки, каквато цифровата не осигурява. Вие поемате физическа роля в раждането на снимката чрез всичко - от избора на лента, през ръчното регулиране на оптичните филтри, до смесването на перфектния разтвор във ваната с топла вода за проявяване на филма под червената светлина на тъмната стая.
В аналоговия процес има интимност и период на очакване, който прави разглеждането на крайния резултат вълнуващо.
В бъдеще, когато снимките с генеративен изкуствен интелект се превърнат в норма и човек може да направи снимка с "перфектното" небе на заден план или с "перфектното" изражение на лицата на своите обекти, професионалните фотографи може би ще се завърнат към аналоговата фотография още повече, използвайки негативите като физическо доказателство не само за това, че снимката им действително е уловила реалността, но и че фотографът, а не неговата камера, задвижвана от изкуствен интелект, е художникът на изображението.
Но трябва да се признае и още нещо – цифровата фотография е удобна за хората. Поколението Z не познава друга. За следващото – ще бъде нормално, че камерата придава всякакво изражение на лицето на обекта или дори изцяло да промени позицията му, ако е необходимо.
Това е реалността в света на фотографията. Но признайте, че когато разглеждате негативи, виждате какво е уловило окото на фотографа, на човека зад камерата. И това е достатъчно за една усмивка, нали (без да е генерирана от изкуствен интелект), допълва FastCompany.