Забравете „Бъди себе си“: Корпоративният свят не харесва езика на Gen Z
Небрежният стил не се харесва на компаниите, които гледат на професионализма по различен начин
Поколението Z общува небрежно.
И това важи с пълна сила не само за университета, парка, заведението за хапване или дискотеката.
Младите използват този стил дори на работните си места. А това не винаги се харесва на компаниите, които гледат на професионализма по различен начин, пише в материал по темата BBC.
Когато през 2022 г. Анна е наета в известен лондонски хедж фонд направо от университета, тя е най-младият член на екипа, където повечето я водят с десетилетие.
Необезпокоявана от възрастовата разлика, завършила като отличник на випуска, младата жена е нетърпелива да се учи от колегите си. Отзивите им за нея са предимно положителни, спомня си тя, но има един проблем: шефът ѝ казва, че непринуденият език и неофициалният начин на поведение подкопават авторитета ѝ в компанията.
Тя категорично отхвърля забележката.
"Имах добри взаимоотношения с клиентите", казва Анна, която сега е в средата на 20-те си години. "Работех добре и си мислех, че това е достатъчно."
Четири месеца по-късно, тя е уволнена. Мениджърът ѝ посочва като фактор "липсата на професионализъм", включително честата употреба на думите "като цяло" и "напълно". Според него, Анна не изглежда "интелигентен" човек, който би трябвало да работи в топ хедж фонд и поведението ѝ не отговаря на имиджа на компанията.
Анна е съсипана. "Никой не ми обясни предварително какво да казвам или не. А всички на моята възраст говорят по този начин. Откъде трябваше да го знам?"
По-възрастните поколения почти винаги гледат отвисоко на младите, изтъквайки, че те са по-слаби, по-несериозни или по-малко подготвени – особено в работата.
Но експертите твътдят, че сегашният сблъсък относно работния език на поколението Z се простира отвъд стандартните проблеми на поколенческите различия.
Той е емблематичен за това колко много са се променили животът и работата през последните години, и е предвестник на промените, които предстоят.
Тлеещо напрежение
С навлизането на новите служители на пазара на труда, те се сблъскват с предизвикателството да определят своята професионална идентичност.
Част от този процес е да разберат как да се държат – както чрез стила на говорене, така и чрез цялостното поведение.
През изминалите години задачата обикновено не е толкова трудна. Работното място изисква формалност, при която от служителите се очаква да се съобразяват с установените норми, зададени от по-възрастните ръководители.
Но тези стари начини, които създават до голяма степен хомогенна работна култура, не се харесват на новото поколение служители, които ценят индивидуалността.
Възходът на дистанционната работа след пандемията и размиването на границите между лично и професионално също допринесе за промяна към по-малко формална работна среда.
"С новите технологии и променящите се ценности по-младите хора искат тяхната работа и лична идентичност да бъдат едно и също", казва Кристофър Г. Майерс, доцент в бизнес училището "Джон Хопкинс Кери", САЩ и учен от Академията по мениджмънт. "Те не искат да имат фалшива самоличност на работното място, а да бъдат естествени – просто искат да бъдат себе си."
За някои представители на поколението Z идеята, че трябва да се придържат към чужди стандарти, изглежда изкуствена и противоречи на техните ценности за автентичност и себеизразяване, смята Мишел Еренрайх, която ръководи програмата за комуникации в Questrom School of Business към Бостънския университет, САЩ.
"На новото поколение често казваме: "Бъди себе си! Ти си прекрасен! Но когато започнат да работят в корпоративна среда, се появява напрежение", допълва тя.
Пренасянето на тези нагласи и преживявания на работното място означава противопоставяне на концепциите, които управляват корпоративната култура от десетилетия. А
Компаниите до голяма степен не искат неподправената същност на работниците, казва Еренрайх. Вместо това, от служителите се очаква да говорят и да се държат по начин, който съответства на културата на организацията.
Това може да бъде особено трудно за поколението Z, на което липсва професионалната лексика на предишните поколения.
Възпитанието в социалните медии е оставило повечето от тях с ограничен досег до официален стил на комуникация, обяснява Каролин Гойдер, базиран в Лондон консултант по комуникации и реч, който обучава различни корпоративни клиенти. Вместо да гледат или слушат новинарски емисии с по-официален стил, те са израснали с инфлуенсъри в социалните медии, допълва тя.
В САЩ данните от края на 2023 г. на Pew Research Center показват, че приблизително една трета от възрастните под 30 години редовно получават новини от TikTok.
"Инфлуенсърите използват приятелски тон и неформални, енергични модели на говорене, за да изглеждат по-достъпни", далеч от строгия език на работното място на хората от поколенията Бейби Бум, Х и дори милениалите, допълва експертът.
Това разминаване е проблем за най-младите служители. Въпреки че стандартите за комуникация могат да варират в различните индустрии, компании и позиции, някои традиционни правила за професионално поведение остават от съществено значение в много ситуации.
Проучване от 2018 г., публикувано в Harvard Business Review, показва, че слабото присъствие на висшия мениджър и лошият стил на комуникация са двата най-критични фактора, които могат да спрат кариерния напредък.
Въпреки че работното място се е променило след провеждането на това изследване, Еренрайх смята, че заключенията са изключително актуални и днес.
За да помогне на младите хора да постигнат успех в заетостта, тя работи със студенти от Бостънския университет за усъвършенстване на комуникационните им умения, като се фокусира върху интонацията, елиминирането на ненужните думи и подобряването на зрителния контакт, както и позата и езика на тялото.
"Не можете да ръководите екип или да вземате трудни, сериозни решения, без да балансирате между формалност и достъпност, както и между задачи и взаимоотношения", допълва Гойдер.
Кой печели спора?
На този етап поколението Z трябва да бъде наясно с традиционния "професионален" език и да го спазва, поне ако иска да запази работата си.
Въпросът обаче не е черно-бял в променящия се свят.
След пандемията правилата за обличане са по-свободни, работното време е по-гъвкаво и хората по-често работят от вкъщи. Всичко това означава, че и комуникацията в офисите се развива.
В Обединеното кралство проучване на Barclays от август 2023 г. показва, че почти три четвърти от респондентите твърдят, че поколението Z променя официалността на езика на работното място.
Непринуденият стил на говорене може да е индикатор за предстоящите професионални промени.
"Подходът, който възприемаме към междуличностното си общуване, непрекъснато се развива", казва Майерс. Тези промени бавно си проправят път към работното място, но то често "изостава и по-бавно възприема новите модели".
Докато от по-младите специалисти се очаква да се адаптират към професионалните стандарти, висшите мениджъри трябва да оценят, че езиковите стилове и нуждите на служителите също се променят с времето. Ръководителите трябва да са отворени към възприемането на по-малко формален подход, който може би позволява по-лично изразяване на служителите.
В дългосрочен план, тъй като бейби бумърите и поколението Х постепенно предават ръководните функции на по-младите поколения, на работното място може да навлезе по-непринуден тон.
"Може би, когато по-възрастните поколения се оттеглят, нещата ще се променят", казва Еренрайх. "Но в момента хората, които ръководят, имат очаквания, които налагат."
Що се отнася до Анна, тя вече работи в телевизия и смята, че позицията е много по-подходяща за нейната личност и умения.
Когато си спомня за краткия си престой в хедж фонда, се отнася със смесени чувства. "Направих дълбок самоанализ. Не трябваше да ме наемат; това не беше подходящата работа за мен."
Категорична е, че все още се стреми да бъде "истинската си същност" на работното място, но се е съсредоточила и върху това да подобри начина, по който се представя. Активно работи върху това да ограничи паразитните думите от речника си и да разбере как да оползотвори максимално времето си с ръководителите.
"Ако съм на среща с някой високопоставен служител, сядам малко по-изправена и усъвършенствам езика си. Не променям изцяло собствения си стил, но говоря малко по-различно."
Това, казва Еренрайх, е интелигентният подход – поне засега.
"Трябва да можете да променяте стила си, ако искате сериозна корпоративна позиция. Не става въпрос за промяна на същността ви, а за адаптиране", допълва още експертът.