Всяка година милиони туристи посещават Малага, но местните жители казват, че им е дошло до гуша. Гражданите са разочаровани от нарастващия приток на туристи и изразяват чувствата си по категоричен начин. Центърът на испанския град е залят със стикери, залепени по стени и врати, които ясно показват на туристите какво мислят за тях местните жители, пише Euronews.

Разходете се по улиците на Малага и ще видите тези лозунги, вариращи от сравнително леките "това беше моят дом" (antes esta era mi casa) и "това беше центърът на града" (antes esto era el centro) до "върви си вкъщи" (a tu puta casa), "смърди на туристи" (apestando a turista).

Каква е причината за тази неприязън?

Регионът Коста дел Сол отдавна е популярна дестинация за посетителите благодарение на слънчевия си климат и сравнително ниските разходи за живот. Напоследък обаче той се превърна в още по-атрактивно място както за туристите, така и за дигиталните номади.

Дани Друнко управлява популярен бар в Малага, наречен Drunkorama. Той стартира инициативата "стикери", като отпечатва и разлепва из града любими антитуристически фрази, дадени му от редовните му клиенти. В разговор с местния вестник Diario Sur Друнко обяснява, че е започнал кампанията, след като е бил "изгонен" от дома си. Хазяинът му отказал да преговаря за наема или дори да му продаде имота. Причината? Искал да го превърнат в място за краткосрочно отдаване под наем на туристи.

"Местните са уморени от тази ситуация. Аз само предложих идеята за лозунгите, подпалих искрата, и другите се присъединиха", казва Друнко. "Центърът на Малага върви надолу от много време насам, дотолкова, че ако нещо в бара ми се счупи, нямам под ръка железария, за да купя нещо, тъй като туристът, който идва, няма нужда да купува винтове."

Местният политик Дани Перес се включи в X, за да добави своя глас към нарастващото недоволство. "Разхождаш се по улиците и на практика е невъзможно да намериш жилищна сграда, която да няма заключваща се кутия за отдаване под наем на туристи", пише той, обвинявайки кмета на града Пако де ла Торе, че "не си мърда пръста за хората от Малага" и ги "изгонва от града, в който са родени".

През ноември миналата година местен репортер за новинарския уебсайт The Local Spain съобщи, че Малага "определено е по-натоварен от преди по време на слабия сезон". Той също потвърди изобилие от сейфове за ключове "навсякъде" и коментира, че цените в ресторантите са отбелязали огромен скок през последните месеци.

Какво прави Малага толкова популярна сред чуждестранните посетители?

Малага е изключително популярен сред туристите от години. През 2023 г. градът е посетен от рекордните 14 млн. души от Испания и чужбина – като доста от посетителите са решили да го превърнат в свой дом. Последните данни на Националния статистически институт на Испания (INE) показват, че осем от всеки десет нови жители, в момента са чужденци.

Не само те обаче променят облика на града. Около 630 технологични компании, сред които и Google, са отворили офиси в Малага, превръщайки я в Силициевата долина на Европа. Това води до привличането на хиляди международни служители от разстояние и дигитални номади, мотивирани от опияняващата комбинация на приятна работна среда и топъл климат. Местните обаче казват, че им е писнало, тъй като смятат, че са изтласкани и отчуждени от собствения си град.

Кои други европейски дестинации се борят срещу свръхтуризма?

По-рано този месец на Канарските острови се появиха графити, които нареждаха на туристите да се "приберат у дома". Със своето целогодишно слънце и топло време Канарите винаги са популярна дестинация, а туризмът се счита за най-големия източник на приходи на региона.

Един от най-популярните острови, Тенерифе, наскоро обяви бедствено положение с водата. Това допълнително подклажда огъня за местните, тъй като някои туристически райони там използват до шест пъти повече вода от жилищните, което оказва натиск върху резервите, важни за питейната вода и земеделието, отбелязва Euronews.

През февруари на близкия остров Гран Канария се появиха стени с надпис: "Туристите и дигиталните номади да се прибират вкъщи", което вестник Canarian Weekly определи като "туризмофобия".

На Балеарския остров Майорка през август миналата година жителите поставиха фалшиви табели по редица плажове, на които пишеше: "Пазете се от опасни медузи" и "Внимание, падащи камъни". Всички надписи бяха на английски език, но придружени с по-малък шрифт на каталунски, информиращ местните, че предупрежденията не са истински. Вместо това текстът гласеше: "проблемът не е в падането на скалите, а в масовия туризъм" и "плажът е за всички, с изключение на чужденците и медузите".

Свръхтуризмът обаче не е проблем само в испанските територии.

Много европейски държави въвеждат туристически такси, включително Венеция, която забрани на круизните кораби да влизат в застрашената й система от канали. В Амстердам властите и местните жители от месеци се опитват да насърчат пияните туристи, предимно британски, да не идват.

Хавайските острови са в списъците с мечтани дестинации на много хора, но продължават да се борят с недостига на служители в хотелиерството, претоварените пътища и 90-минутното чакане в ресторантите, тъй като туристите пристигат на тълпи.

Въпреки че проблемът изглежда глобален, Испания е главната страна, която води борба с него. Миналата година графити в Барселона гласяха: "Плюем в бирата ви. Наздраве!" - Въпреки това туристите продължават да се стичат на рояци.