Каспър Лий: Историята на пенсиониран ютубър като урок по предприемачество
Един от важните уроци, които Лий е научил, е, че създателите на съдържание в интернет не бива да разчитат само на славата си. Според него те трябва да са способни да създадат устойчив бизнес, който в един момент няма да има нужда от популярното им лице
Каспър Лий започва кариерата си в YouTube през 2011 г., когато е едва 17-годишен. Не успява от първия път. Налага му се, както сам казва, да рестартира канала си три пъти. В крайна сметка натрупва 6 млн. абонати с качване на забавни видеа.
Днес Лий е 30-годишен и се е пенсионирал от YouTube. Причината – иска да инвестира и развива бизнеси.
Той отдава големия успех на досегашната си кариера на факта, че е имал възможност да прави видеа със световноизвестни звезди като Ед Шийърън, Джъстин Тимбърлейк и др. За себе си твърди, че е имал повече късмет, отколкото талант.
„Беше много вълнуващо. Бях на 20 години, когато започнах да получавам милиони гледания. Това беше зората на създателите на съдържание. Тогава не знаех какво е, не мисля, че някой от нас знаеше. Просто се забавлявахме“, разказва той пред CNBC.
И докато се забавляват хора като Лий успяват да създадат изцяло нов бранш. Според доклад Goldman Sachs за миналата година той се оценява на 250 милиарда долара. И се очаква към 2027 г. да е вече 480 млрд. долара.
Да си ютубър е печеливш бизнес, признава Лий. Особено ако имаш много последователи. Това ти дава възможността да печелиш милиони всяка година през програмите на видеоплатформата и през тази за реклами на Google. За Mr.Beast например, един от най-известните ютубъри в момента, се твърди, че по тази система си е докарал около 500 млн. долара.
И въпреки това през 2019 г., когато е на върха на кариерата си, Лий решава да се оттегли от този бизнес.
„Наистина е трудно да поддържаш ниво с такава голяма публика. Може и да изглежда лесно, но YouTube става все по-конкурентна среда“, казва той, добавяйки:
„Винаги съм искал да правя и нещо друго, защото знаех, че когато стана на 30-40 години не искам да разчитам само на това“.
Още докато се занимава с канала си Лий започва да се оглежда и за други бизнеси. След това се посвещава изцяло на предприемачеството. Към днeшна дата притежава няколко компании, които работят основно в създаването на съдържание.
„Както започнах с YouTube, когато малко хора се занимаваха с това, сега исках отново да съм сред първите. Това е печеливша бизнес стратегия, обяснява той.
Първото му начинание извън YouTube е през 2017 г. Тогава Лий става съосновател на компанията inluencer.com, която се занимава с маркетинг. После заедно с друг колега от онлайн платформата Джо Съгс създават компанията MVE за издирване и менажиране на млади таланти. После идва ред на Proper Living, която се занимава с недвижими имоти, но в един по-особен клон на бранша – настаняване и квартири за студенти и току-що започнали работа млади хора.
„Успях да се обградя с много хора, примемам всяко обаждане и среща. Ако идеята е добра, съм готов да работя за нея“, казва Лий.
И той работи. При това успешно. През 2020 г. е включен в списъка на Forbes „30 Under 30”, в който влизат успели млади предприемачи. Отличен е заради influencer.com.
Но най-успешната му компания до момента е Creator Ventures. Тя е базирана в Лондон и се занимава с рискови инвестиции. През 2022 г. предприятието събира почти 20 млн. долара, за да ги инвестира в интернет старт-ъпи. Сред тях са приложението за изучаване на чужди езици Praktika, което разчита много на изкуствен интелект. До момента в него са инвестирани над 35 млн. долара.
Други компании, които Creator Ventures подкрепя, са Bеehiiv (платформа за нюзлетъри) и Eleven Labs, предлагаща текст към говор форматиране, отново базирано на AI.
Един от важните уроци, които Лий е научил, е, че създателите на съдържание в интернет не бива да разчитат само на славата си. Според него те трябва да са способни да създадат устойчив бизнес, който в един момент няма да има нужда от популярното им лице. Според Лий добрият бизнес означава „невероятни услуги за клиента“, а известността в интернет помага само за началната скорост.
Думите му са особено важни, като се има предвид, че негови колеги през годините са се проваляли в бизнес начинанията си.
TikTok звездата Адисън Рей (88 млн. последователи) се опита да наложи козметичната си марка Item Beauty, но се отказа след две години заради слаби продажби. Ариана Рене, доста популярна в Instagram, успя да продаде едва 36 тениски от собствената си линия дрехи през 2019 г., макар че имаше 2.6 млн. последователи.
Обяснението на Лий:
„Грешно е да създавате фалшива привлекателност на продукта. Това няма да ви помогне, когато започнете бизнес. В началото може и да получите приходи, но ако те идват само защото хората ви харесват, не е задължително да харесат и тоалетната хартия, която ще се опитате да им продадете. Но ако имате наистина добър продукт, можете да превземете света на тоалетната хартия“.