Емоциите и настроенията могат несъзнателно да повлияят на иначе обективните ни оценки за фондовия пазар.

Глобалните фондови пазари вероятно ще бъдат подвластни на това до 11 август, когато приключват Летните олимпийски игри в Париж.

Исторически погледнато акциите са се представяли под средното ниво по време на международни спортни състезания, отбелязва сътрудникът на MarketWatch Марк Хълбърт, според когото тази тенденция е напомняне за ролята на инвеститорските емоции в краткосрочните колебания на фондовия пазар.

Ефектът на спортното настроение е свързан с различните начини, по които феновете реагират, когато техните отбори печелят или губят. Изследователите установяват, че унилите фенове – тези на губещите отбори - са по-склонни да участват в безразборни продажби, но не откриват необичайни купувания от феновете на печелившите.

По дефиниция обаче на Игрите има повече губещи отбори и играчи, отколкото шампиони - в този смисъл глобалните фондови индекси са склонни да страдат по време на международни състезания.

Основното проучване, разкриващо тази асиметрия, се появява в издание на Journal of Finance от август 2007 г. Озаглавено „Спортното настроение и възвръщаемостта на акциите“, то е проведено от професорите по финанси Алекс Едманс от Лондонското бизнес училище, Диего Гарсия от Университета на Северна Каролина и Ойвинд Норли от Норвежкото училище по мениджмънт. Тяхното проучване поражда огромно количество последващи изследвания, като според Google Scholar то е цитирано в над 1500 публикации от 2007 г. насам.

Професорите са анализирали над 2000 спортни събития, но трябва да се има предвид, че заключенията им се основават на средни стойности за състезанията – т.е. няма гаранция, че фондовият пазар по време на едно конкретно световно спортно събитие ще се представи толкова слабо, колкото конкретната средна стойност. По време на Зимните олимпийски игри в Пекин през февруари 2022 г., например, индексът EAFE на MSCI губи 0,4%. По време на летните олимпийски игри в Токио през 2021 г. обаче, EAFE печели 1,4%.

Единственият надежден начин да се използва този ефект на спортното настроение би бил да се обзаложим, че фондовият пазар по време на всяко от следващите няколко дузини глобални спортни събития ще загуби позиции. Залагането на всяко едно конкретно събитие остава доста рисковано, обяснява Хълбърт.

„Истинската причина да изтъкнем изследването на спортните настроения не е да препоръчаме краткосрочна търговска стратегия, а за да си припомним как нашите емоции и настроения могат несъзнателно да повлияят на иначе обективните ни оценки за фондовия пазар“, допълва пазарният експерт.

Има и други проучвания, свързани с емоциите и фондовите пазари. Едно от тях например, в съавторство с Edmans, установява връзка между представянето на фондовия пазар на дадена страна в дадена седмица и това дали най-слушаните песни в Spotify в същия период са весели или тъжни.

Начинът да имунизирате инвестициите си от несъзнателното въздействие на емоциите е да приемете специфична инвестиционна стратегия, която предварително уточнява как ще реагирате, когато се случват различни събития, съветва Марк Хълбърт и допълва: „Въоръжени с такава стратегия, може да се насладите на Олимпиадата, без да се притеснявате, че би могло да направите нещо, за което по-късно ще съжалявате.“